תושבים רבים בירושלים מתלוננים בקבוצות הפייסבוק שעיקלו להם את חשבון הבנק ללא כל התראה (בחוק הוצאה לפועל ישנה חובה למסור התראה על עיקול חשבון בנק) מוקדמת בעקבות אי תשלום הארנונה לשנת 2022, שעדיין לא הסתיימה. המשמעות של עיקול חשבון בנק היא כי אין גישה לכסף בחשבון הבנק ואף דירוג האשראי עלול להיפגע כתוצאה מכך.

תימנה וקנין (29) היא מורה, מתגוררת בדירת שותפות בירושלים ולהפתעתה, בזמן שהיא בחופשה היא גילתה כי עיריית ירושלים עיקלה את חשבון הבנק שלה ללא כל התראה והמצב נמשך כך עד היום, כבר כמעט חודש.

תימנה משתפת בחוויה הקשה: "באמצע החופש שלי קיבלתי הודעה מהבנק, לא קיבלתי אף שיחת טלפון, מכתב או מייל מהעירייה שעומדים לעקל לי את החשבון. אנחנו דירה של 5 שותפות, רק לי עיקלו את החשבון על הסכום של כולן. החוזה שלנו הוא למעשה עד חודש אוגוסט. את כל הסכום של ינואר עד אוגוסט אנחנו שילמנו ולא לא שילמנו מאוגוסט ועד דצמבר כי עדין לא היה לנו חוזה, רק בתחילת אוגוסט יכלנו לטפל במצב".

"באותו הרגע שקיבלתי את ההודעה מהבנק התקשרתי ושילמתי. אבל עדין העירייה לא מוכנה לשחרר לי את החשבון בנק. אני כבר 3 שבועות ללא גישה לחשבון בנק שלי. אחת השותפות החדשות היא סטודנטית והיא אמורה לקבל הנחה מסוימת בארנונה. על מנת שזה יקרה, היא צריכה להיות רשומה בארנונה. היא לא יכולה לשלם כי אז לא יחזירו לה את ההנחה שמגיע לה א עשינו חילופי מחזיקים- כדי שהיא תוכל לשלם. העירייה עדין לא קלטה את הטופס ונוצר מצב שהיא לא יכולה לשלם עד שהעירייה תקלוט את הטופס והחשבון שלי מעוקל כל התקופה הזאת".

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"עוד עניין- אנחנו שילמנו את כל שנת 2021 אבל אחת השותפות שילמה את החלק שלה בשנת 2022, העירייה לא מסוגלת להעביר את הכסף משנת 2022 לשנת 2021, אנחנו במשך כל חודש יולי שלחנו להם טפסים ואת כל מה שהם ביקשו והם עדין לא טיפלו בזה. אנחנו שילמנו להם את כל הכסף כבר לפני מעל חודש".

"מאז שהכל התחיל אני התקשרתי מעל 10 פעמים לעירייה. ופשוט אין להם תשובות והם לא יודעים להגיד מי צריך לשלם, כמה ומה הסטטוס. כל נציג אומר משהו אחר וזה מתסכל ברמה שאי אפשר להסביר. אני אומרת להם "אני שילמתי- תשחררו אותי, זה לא הוגן שזה עלי, אני כמעט חודש בלי חשבון בנק". אין עם מי לדבר, הם אמרו לי לבוא לבוא לאגף גבייה ולטפל מולם כי אין להם מענה טלפוני. התור היחידי שהצלחתי לקבוע הוא לשבוע הבא".

איך את מסתדרת עם חשבון בנק מעוקל במשך כמעט חודש?

"ב'ה יש סביבי אנשים שעוזרים לי. אבל אני ממש בבעיה, אני רוצה לקנות כרטיס טיסה, המחירים עולים מיום ליום ובסכומים הגדולים אני בבעיה, אני לא יכולה שחברים ישלמו עלי. התסכול הגדול כאן שזה העניין שזה לא אשמתי. אני שילמתי את הסכום באותו רגע, החוזה שלנו התחיל מאוגוסט ומיד שילמתי עד חודש דצמבר. אם הם היו מתקשרים ומודיעים על כך לפני זה היינו מטפלות בזה באותו הרגע".

"ומאוד מתסכל שהנציגים לא יודעים כלום. התקשרתי כל כך הרבה פעמים וכל פעם קיבלתי תשובות אחרות. אני מגיעה למצבים שאני מנתקת את הטלפון באמצע שיחה כי אין להם איך לעזור לי. הם אמורים לדעת! הם הנציגים של העירייה! ואין להם תשובות לתת לי. אני כל פעם מחדש מרימה טלפון ומנתקת מרוב עצבים. הגעתי למצב שאני אמרתי לשותפות שלי שידברו איתם במקומי. אני רק רוצה לדעת תשובות, כמה ימי עסקים אני צריכה לחכות".

קים מידה, סטודנט שמתגורר בדירת שותפים משתף בחוויה דומה: "הלכתי בשבוע שעבר אל העירייה לטפל בארנונה. במקרה קבעתי תור כי ידעתי שעדין לא שילמתי השנה ורציתי ללכת ולהסדיר את הכל במקום לחכות הרבה בטלפון. פשוט החלטתי ללכת לשם. כשהגעתי שלם דבר ראשון כשהגעתי לשם הפקיד אמר לי: "מזל שהגעת. הגשנו בקשה לעיקול ומזל שבאת להסדיר את זה עכשיו".

"הוא אמר לי שנשלחו אלי 4 הודעות- והשבתי שלא קיבלתי אפילו מכתב אחד והוא מצידו אמר שזה כבר קשור לדואר ישראל. זה היה ממש מתסכל, מעבר לכך שלדעתי זה לא חוקי".

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

"לפתע גיליתי שיש לנו חוב משנה שעברה. ניסיתי להבין למה. אני והשותפים נכנסנו לדירה בתחילת אוקטובר בשנה שעברה אבל הדיירים הקודמים שילמו את הארנונה עד דצמבר. הוא אמר 'אף אחד לא שילם שום דבר'. כנראה המערכת עובדת מינואר עד דצמבר ולא לפי החוזה. הם שילמו את כל החוזה עד דצמבר וכנראה שהם קיבלו חלק בחזרה ואנחנו היינו צריכים לשלם את ההפרש".

"וכמובן שלזה כבר אי אפשר להגיש הנחה כי נגמרה כבר 2021. ואז הוא אמר לי 'דבר מהר עם השותפים שיסדירו את החובות כדי שלא יטילו עליך עיקול'. אני שילמתי את מה שהיה צריך והייתי צריך לדבר עם השותפים שלי- התקשרתי אליהם הסברתי את הסיטואציה ואחת השותפות פתאום ראתה שכבר הוטל עיקול".

"זה היה צירוף מקרים שהייתי שם כשהוטל העיקול, יכלתי גם לקום בבוקר ולראות שהחשבון שלי עוקל ללא כל התראה. השותפים שלי ניסו לסדר את החובות שלהם, הם לא הצליחו להבין כמה כל אחד צריך לשלם והם ביקשו הנחה והיא עדין לא אושרה. כל פעם הם מתקשרים ואומרים להם משהו אחר".

"הם ניסו להבין על מה הוטל העיקול. הם מתקשרים ומחכים לפחות חצי שעה, ומקבלים כל פעם תשובה אחרת. זה פשוט מטמטם. אני הייתי ב:10:00 בבוקר פיזית בעירייה בורק בשעה 1700 הם הצליחו לסדר את החובות. הסכום ששילמנו היה נמוך מידי כי אחת הנציגות אמרה שהיא יכולה לשלם סכום מופחת כאילו יש לה הנחה, וזה התברר כלא נכון. בסוף היום הצלחנו להוריד את החסימה מהחשבון אבל הכסף עדין לא חזר אלי- זה לוקח 3 ימים, עד שיחזירו"

(צילום: שאטרסטוק)

"בתור סטודנטים, שאין הרבה כסף בעו"ש גם ככה זה היה ממש מתסכל. אבל בעיקר היה קשה ההרגשה שהכל חד צדדי ואין לנו מה לעשות עם זה. כל הכוח בידיים של העירייה. יש תחושה שהם עושים מה שהם רוצים. לא מנסים לייעל או להנגיש ולעזור. הם מסמנים לעצמם שהם שלחו התראה- שמעולם לא קיבלנו. זה משהו מאוד חד צדדי הם עושים מה שהם רוצים ואנחנו מנסים לגשש באפלה ולנסות להבין מה אנחנו צריכים לעשות בשביל לתקן את זה. במצטבר היינו איתם איזה 6 שעות על הקו בנוסף לזמן שהייתי שם פיזית זה מתסכל".

"אני לא מכיר מישהו שלא נתקל בזה, גם בתחומים אחרים- אם זה אדם אחראי שישלם את הארנונה זה בדיוק אותו דבר בדוחות חנייה או כל דבר אחר".

גם משפחת בן עליז מתארת חוויה דומה: "קיבלתי הודעה מהחשבון בנק שקיבלנו צו עיקול מהעירייה על החשבון ארנונה על 5000 שקל. הופתעתי וראיתי שאת הארנונה של 2021 ולא הבנתי איך באמצע שנת 2022 זה כבר הגיע למצב של עיקול כי השנה עדין לא הסתיימה, ועדין לא הספקנו להגיש את הבקשה להנחה שאפשר להגיש עד סוף 2022".

"זאת תחושה של חוסר שליטה במערכת. הסכום הזה מעוקל לנו מהחשבון והוא משפיע על הכסף שנמצא לנו בחשבון בכל מקרה. זה לחלוטין בגלל תקלה של העירייה וזאת סיטואציה ממש קשה. העירייה פשוט עיקלה את הכסף בלי התראה".

תגובת עיריית ירושלים: "על פי חוק, יש להסדר את תשלום הארנונה עד לסוף חודש ינואר. גם בפריסת תשלומים נוחה. האחריות להסדרת התשלום, חלה על כלל המתגוררים בנכס ביחד ולחוד. הגשת בקשה להנחה, אינה פוטרת מהסדרת התשלום ומומלץ להגישה עם קבלת חשבון הארנונה. עם אישור ההנחה, מזוכה חשבון בחלק היחסי לטובת מקבל ההנחה. תושבים אשר לא הסדירו את תשלום הארנונה, מקבלים מספר התראות טרם ביצוע עיקול, על פי דין.

פרטים אודות ההסדרים השונים לפריסת הארנונה ניתן למצוא באתר העירוני".