"פנטהאוז פה - במחיר של דירת חדר בירושלים" | עברו לערים המעורבות בגלל מחירי הדיור

"פנטהאוז פה - במחיר של דירת חדר בירושלים" | עברו לערים המעורבות בגלל מחירי הדיור

”החברים מרימים גבה, אבל כשהם רואים את הדירה - הכל מסתדר”: אליאור וחנן, צעירים שנמאס להם מיוקר הדיור בערים הקלאסיות, החליטו לעבור לערים המעורבות, חתכו במחירי השכירות, ושידרגו את איכות החיים. ”לא מפחיד כאן, אין מתח”. והם ממש לא לבד

עבר לאבו גוש בגלל המחיר: "פנטהאוז פה כמו חדר בי-ם"
  אבו גוש (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בזמן שמחירי הדיור לא מפסיקים לזנק, ובחודשים האחרונים רבים משוכרי הדירות ”זכו” להעלאה של מאות שקלים במחיר השכירות, יש מי שהתייאשו במגורים בערים הקלאסיות ועברו לערים השכנות – הערביות והמעורבות.

"עברתי לאבו גוש לפני שלושה חודשים אחרי שגרתי במוסררה שנתיים” מספר אליאור עמדי לסרוגים, ”רציתי שקט ולגור בפנטהאוז במחיר של דירת חדר."

כמה התענוג עולה? "אני היום משלם 4,500 ש”ח על דירת ארבעה חדרים, מאה וחמישים מ"ר, סלון, שלושה חדרי שינה, מטבח ושתי מרפסות”. אבל זה לא הכל, אליאור בעל עסק לתיקון גיטרות קיבל דירה מרוהטת קומפלט, והיה צריך ”רק לבוא עם מזוודה”.

”על שני חדרים במוסררה, שהיו בערך 55 מטר רבוע עם מרפסת נחמדה שילמתי 4,200 ש”ח. היום יש לי גם חניה פרטית, סופר כיף” הוא מספר.

צפו בבית שאליאור שוכר באבו גוש: 

מרחק של קילומטר או שניים מאבו גוש – המחירים אחרים לגמרי. כך למשל משיטוט באתר "יד 2", דירה ברחביה בגודל של 70 מ"ר (פחות מחצי גודל דירתו של אליאור כאיום) עולה 6,200 ש"ח.

דירות שלושה חדרים שנבדקו בקרית יובל וגילה, השכונות הנחשבות זולות יותר בירושלים – מגיעות ל-3,500 ש”ח. אבל, שטחן הכולל הוא מחצית מגודל הדירה ששוכר היום אליאור באבו גוש השכנה.

יש לך לפעמים פחד לגור שם?

"פחד?" שואל אליאור בפליאה "ממש לא, הרבה יותר מפחיד במוסררה מאשר באבו גוש. יש קהילה של יהודים באבו גוש שהולכת ומתרחבת, ובנוסף לכך הערבים פה הם מאוד ציוניים, אחוז גדול מהאוכולוסיה מתגייס למשטרה וכדומה”.

לצורך העניין, אליאור מספר שבימי מבצע עלות השחר לא נרשמו כלל מהומות ביישוב, ורחוק מכך – שנים לא יצאו פיגועים מאיזור אבו גוש, זה איזור מאוד שונה. אני מרגיש שאני חי עם שכנים על הכיפאק. אין לי חשש, אפילו לא קצת"

”גרתי במוסררה שנתיים” מוסיף אליאור, ”והיה מהומות בשער שכם על בסיס יום-יומי. שם הרגשתי פחד אמיתי להסתובב ולא הרגשתי ביטחון”.

אם מישהו מתייעץ איתך אם לעבור לאבו גוש או מקום דומה היית ממליץ?

"חד משמעית. ירושלים עיר מתה, אין מה לחפש בה"

מה היו התגובות של אנשים מסביב למעבר שלך לשם?

"היו אנשים שהרימו גבה אבל ברגע שבאים לראות את הבית שוכחים הכל".

לא רק אבו גוש: גם דלית אל כרמל ועוספיא זוכות לביקוש

קבוצות הפייסבוק בצפון מלאות במודעות חיפוש ושיווק דירות בדלית אל כרמל ועוספיא, מסטודנטים שרוצים לחסוך בשכירות עד אנשים שמחפשים את נוף היפה בדירה מרווחת ובמחיר שפוי.

חנן אלון שגר זו השנה השנייה בעוספיה, נהנה מחיבור לטבע ומגורים על ההר. הוא מתאר את האווירה ומספר כמה משלם: "מאה שלושים מ"ר, שלושה חדרים + חצר + שתי מרפסות, משלם סביבות ה-4,000 – 4,200 שקלים. יש דירות גם בסביבות ה-3,000 – 3,500 שקלים, הכל תלוי אם אתה רוצה משהו חדש ממש. אצלי הדירה טובה מאוד, יש היצע גדול מאוד".

המטבח בדירתו של חנן (צילום: חנן אלון)

להערכתו, ישנם כמה מאות יהודים שגרים בעוספיה ובדלית אל כרמל.

בדקנו את מחירי הדירות באיזור הכרמל. משיטוט קצר באתר "יד 2" עולה כי המחירים בחיפה נעים מ-3,100 שקלים לאיזור ה-6,000 שקלים, תלוי באזורים, כאשר אף דירה לא מגיעה לגודל דירתו של חנן, לא לכמות המרפסות ובטח שלא לחצר הנוספת. בדירות שכן מגיעות לגודל דירתו מבחינת מ"ר – המחירים נוסקים.

בעוספיא לעומת זאת, דירות שלושה חדרים של בין 90 ל-100 מ"ר, נעות סביב ה2,000 ל2,500 שקלים.

(צילום: חנן אלון)

איך התחושה לגור שם?

"אווירה מדהימה, אין פה שום חשש ואין מתח שקיים במקומות אחרים. פה הכי בטוח, מארחים, אוהבים אותנו"

איך המשפחה והחברים הגיבו לזה שעברת לשם?

"בהתחלה קצת הרימו גבה, אנשים שלא מכירים את האזור ושואלים ”זה ערבים? אתה בעצמך דרוזי?”, יש כל מיני שאלות כאלה, אחר כך אני מסביר וזה מתבהר”.

”היו כאלה שאמרו, בעיקר נשים שנבוכות להסתובב לא כל כך צנוע כי יש הרבה דתיים… יש קצת מבוכה ללכת קצר אבל מהר מאוד זה משתחרר, זה לא סיפור"

חדר טיפול בבית של חנן (צילום: חנן אלון)

לסיכום, משבר הדיור הוא בעיה שקשורה לגורמים שונים, להיצע, לביקוש, לפתרונות ממשלתיים – אבל גם ליוזמה מצד האזרח. אנחנו לא מתיימרים להמליץ על פתרונות, אבל כמאמר דוקטור סוס, אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
הכל דבש עד...
אברהם | 11-08-2022 15:12
הכל דבש עד למהומות .ואחר כך תיקנו ארגזים יפים לראשים שלכם או ממה שישאר מהם
2
אין מה לקנות מהסופר, הכל לא כשר
אני | 12-08-2022 10:43
אין בית כנסת. עירוב. מה שתרצו
3
בישולי גויים? חינוך?...
לסביונית | 13-08-2022 21:25
בישולי גויים? חינוך? עירוב? מקווה? בית כנסת? בית מדרש???
4
מתנחלים חדשים. כל הכבוד! רק תרכשו את הבתים.
מאיר | 14-08-2022 20:59
צריך שיגורו כמה שיותר יהודים בכל מקום בארץ ישראל. אין שום סיבה שבכפר יגורו רק שאינם בני ברית.
5
המחיר בעוספיה זול...
ישראל אנגלמן | 17-08-2022 4:11
המחיר בעוספיה זול יותר.אך מה בנוגע לתפילה בציבור? לא הכל רק כסף