שלוש הערות קצרות לגבי עצרת הציבור החרדי שעתידה להתקיים הערב בירושלים:

1. קיימות שתי בעיות הלכתיות או לכל הפחות שתי נקודות שצריך לתת עליהן את הדעת הקשורות להפגנה מנקודת מבט תורנית. ראשית, שמעתי אתמול (מוצ"ש) ברדיו כי מפקד מחוז ירושלים במשטרה הודיע "המשטרה השלימה היום (=שבת, הח"מ) את הערכותיה לעצרת". במילים אחרות, קיום העצרת, אשר נעשה "בהוראתם ובהדרכתם של מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א" כרוך, כך נראה, בחילול שבת. לידיעת כל המשתתפים.

"עצרת התפילה והזעקה" מתקיימת בראש חודש. ראש חודש במקורותינו מהווה במובנים מסוימים מעין יום טוב (ככל הנראה כך היה בימי המקדש ככל הנראה). בהלכה נפסק כי אין גוזרין תענית על הציבור ביום זה וכן אסור להספיד ביום זה, וכמו כן לא אומרים תחנון ואומרים הלל. אמנם זה לא כתוב במפורש אבל לי אישית עצרת תחינה וזעקה מצד אחד וראש חודש לא הולכים ביחד, במיוחד כאשר זה מגיע ממציבור שמזוהה יותר מכל על שמירת ההלכה ו"רוח ההלכה" לכאורה. לא נראה לי שהיתה קיימת מניעה לעשות את העצרת ביום שלישי. או רביעי. אין כאן פיקוח נפש.

2. דווקא היום ולא ביום הבחירות, הוא יום חגה של הדמוקרטיה הישראלית. הציבור החרדי (שיודע לנצל היטב את השירותים הסוציאליים והאחרים שהמדינה מעניקה), מנצל ביום זה עיקרון דמוקרטי ראשון במעלה הידוע כ"חופש ההפגנה". ואל יהי זה קל בעיניכם. בניגוד לרוב ההפגנות המתאפיינות בהתאספות כיכר רבין לדוגמא בשעות הערב, מדובר על שיתוק עיר הבירה של מדינת ישראל למשך כמעט יום שלם, על כלל הפגיעות שיש בכך, ואף על פי כן רשויות המדינה מאפשרות את קיום ההפגנה ומקצות לכך כוחות ומשאבים.

הציבור החרדי נהנה איפוא מעיקרון דמוקרטי מערבי ראשון במעלה שלאו דווקא היה זוכה לו במקומות אחרים ובתקופות אחרות וראוי שיברך על כך. הייתי שמח אילו ראשי הציבור הזה יביעו בעצרת את תודתם והערכתם למשטרה, מד"א ושאר הכוחות המלווים אותם והמסייעים להם בקיום העצרת, וזאת ללא קשר לתוכן העצרת עצמה. מינימום הכרת הטוב.

3. אף אם נקבל את דעתם של קברניטי הציבור החרדי כי מי שלומד תורה פטור משירות צבאי (ואני חולק על כך מכל וכל) עדיין יהיה זה נכון וראוי במעמד זה להביע הערכה למי שכן משרת בצבא. אני חושב שיהיה זה הגון וראוי לסיים את העצרת ב'מי שברך' לחיילי צה"ל או בפרקי תהילים להצלחת צה"ל ובכך להביע כי אין סתירה בין לומדי התורה לבין חיילי הצבא, כל ציבור ותפקידו. במקום זה שמעתי הערב את "שיר ההפגנה" הלקוח מתוך תפילת ר' נחוניא בן הקנה "שאנו משכימים והם משכימים – אנו משכימים לדברי תורה, והם משכימים לדברים בטלים."

אף אם אין כוונה לכך, בהפגנה נגד גיוס לצה"ל הדבר נשמע מאוד לא ראוי ולא מכבד. כאשר כך הם פני הדברים, וכאשר לא נשמעת מינימום של הערכה כלפי צה"ל, אינני מצליח בשום אופן להבין את הרבנים המזוהים עם הציבור הדתי לאומי הקוראים להשתתף בעצרת וזאת ללא כל קשר לשאלה האם החוק המוצע הינו נכון וראוי.

==

עו"ד נועם צוקר הוא תושב כפר עציון וחבר תנועת "נאמני תורה ועבודה".