על רקע מאבק המורים לשיפור שכרם, וכחודש לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה, בישראל חסרים כיום כ-6,000 מורים למערכת החינוך, וכל העת מורים נוספים עוזבים את המערכת בגלל שכר לא מתגמל. "עשיתי תואר ראשון ושני, סטאז' ותעודת הוראה – אבל אני מגיעה בסוף החודש לתלוש של חמשת אלפים ומשהו שקלים, איך אפשר לסגור את החודש ככה?" אומרת בשיחה עם סרוגים מיה גולד-פרלמן, מורה לשעבר מרמת גן, שהחליטה לעזוב את המקצוע וכיום בעלת עסק פרטי לכלבים.
מלבד קומבינציה של משכורת לא מתגמלת, מיה מספרת על הסיבות הנוספות שהובילו אותה לעזוב את המקצוע: "היחס מההורים ומהילדים היה פשוט מבזה, הייתה תחושה שאני עובדת אצלם וכשילד רואה שההורה שלו לא מכבד את המורה או היועצת אז הוא לא מכבד בעצמו". אבל זה לא הכל: "העבודה היא גם אחרי שעות העבודה – שגם עליה אנחנו לא מתוגמלים"
למיה יש מספר פתרונות, האחד – שינוי הגישה בין הורים למורים, "הגישה כרגע היא שאנחנו עושים בייביסיטר לילד, וזה הכל". פתרון נוסף, הוא להפחית את מספר הילדים בכיתות, "יותר חשוב מהשכר, זה בלתי אפשרי כשיש לך 40 ילדים בכיתה".
לדעתה, הכשרת המורים צריכה להיות על חשבון המערכת: "אני צריכה לשלם על כל השתלמות שאני עושה. מורה לא צריך לקרוע את עצמו כדי להיות יותר טוב, צריך שיהיה לנו קל להיות יותר טובים"

מה דעתך על הטענה שתקבלו יותר אבל תעבדו גם יותר?
"אם את מעלה את השכר אבל מוסיפה לי ימי עבודה – את בעצם לא מעלה לי את השכר, אני אעבוד יותר, אז ברור שמגיע לי גם יותר". מנגד, לדעתה כן אפשר להתאים את ימי החופשות למשק.
ר', מורה נוסף שעזב את המערכת לאחר כמה שנים בה, מצביע על נקודה נוספת: "כל הזמן טוענים שהתרבות מתקדמת והמציאות לא, כשבעצם בית הספר משקף את המציאות". לטענתו: "אם אני כמורה מתעסק עם זה שיש לחץ מההורים ומהפרסום של בית ספר, פייסבוק וכו'… זו לא בעיה של המערכת, אלא מה שהמציאות מאמינה בה"
ר' מסביר על העידן הפוסט מודרני שנכנס לבתי הספר: "יש פחות לגיטימציה לחנך היום, ישנם אמירות כמו 'מי אתה שתחנך אותי', 'מי אתה שתגיד לי איך להתנהג'".
הבוקר פורסם דו"ח הוצאות השכר במערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"א של משרד האוצר, וכלל לראשונה נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע להפסקות עבודה של מורים בשנים תש"פ-תשפ"א.
הנתונים מצביעים על גידול דרמטי בהפסקות העבודה (כ60%) אצל מורים וותיקים לאורך שלוש השנים האחרונות. עם זאת, בממוצע, תופעת הפסקות העבודה של מורים יציבה לאורך העשור האחרון. נתון זה מחזק באופן משמעותי, את הצורך בהשקעה דווקא במורים המתחילים.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
2 דיונים
מנחם פייבל
מחנך כתה ו' מזדהה: המערכת צריכה לקבל החלטה שקופה האם רוצים בייבי סיטר או אנשי מקצוע שהם המנהלים של הכיתה וכך יהיה תיאום ציפיות, שיתוף פעולה בריא ונכון וברור שהמשכורות ישתנו לפי הדרישות...
מחנך כתה ו' מזדהה: המערכת צריכה לקבל החלטה שקופה האם רוצים בייבי סיטר או אנשי מקצוע שהם המנהלים של הכיתה וכך יהיה תיאום ציפיות, שיתוף פעולה בריא ונכון וברור שהמשכורות ישתנו לפי הדרישות המקצועיות.
המשך 14:06 17.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
Amizur Nachshoni
בכל עבודה יש את היתרונות והחסרונות. בכל מקום יהיו את האנשים הטובים טפחות טובים. השאלה הנשאלת היא איך אנחנו משנים את הפרספקטיבה שלנו כדי לצור סביבה יותר נעימה. הכל תלוי...
בכל עבודה יש את היתרונות והחסרונות. בכל מקום יהיו את האנשים הטובים טפחות טובים. השאלה הנשאלת היא איך אנחנו משנים את הפרספקטיבה שלנו כדי לצור סביבה יותר נעימה. הכל תלוי בידיים שלנו. לא רק המורים אלה גם ההורים! (בדגש על ההורים וכמובן המנהלים שצריכים להיות הגיבוי של המורים).
המשך 10:04 02.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח.א.
חבל מאד שלא היתי חלק מהכתבה, היה חי הרבה מה לומר! הבעיה היא לא השכר! השכר יחסית לחופשים סביר. הבעיה היא גם לא ההורים, גם איתם ניתן להסתדר עם קצת פסיכולוגיה,...
חבל מאד שלא היתי חלק מהכתבה, היה חי הרבה מה לומר! הבעיה היא לא השכר! השכר יחסית לחופשים סביר. הבעיה היא גם לא ההורים, גם איתם ניתן להסתדר עם קצת פסיכולוגיה, הבעיה היא גם לא התלמידים, הם מתוקים ואני שרוף עליהם! הבעיה היא אך ורק מנהלים ומנהלות שרלטנים, גאוותנים מנופחים שלא יודעות לפרגן ורק יודעות כל היום לבקר מה לא טוב ולמה איחרת בדקה לכיתה, ולמה לא היית תורן בזמן ולא תסביר לה שהיית חייב דחוף לשירותים, ולמה יש נייר ולכלול על הריצפה כאשר כל הכיתה כמעט נקייה, ואיך זה שתוצאות המבדק לא גבוהות ולך שוב תסביר לה שעשית את הכל אבל הכיתה די חלשה, ולמה אמא של תלמיד מתקשרת, במקום שוב לתת גיבוי מלא, וכל זה שאתה סופרמן בכיתה.. אז שישארו בלי מורים ומורות, אלו התוצאות!
המשך 01:32 02.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מ.ק
בתגובה ל: ח.א.
כל מילה בסלע
03:33 02.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
השכר הוא אחת הבעיות המשמעותיות, אבל לא רק. למשל,בתקופת הקורונה, הונחתו עלינו הנליות ע"י משרד החינוך, שלא ניתן היה ליישם בשטח. מנהלים לא תמיד נותנים גיבוי, גם כשהכרחי, בגלל החשש...
השכר הוא אחת הבעיות המשמעותיות, אבל לא רק. למשל,בתקופת הקורונה, הונחתו עלינו הנליות ע"י משרד החינוך, שלא ניתן היה ליישם בשטח. מנהלים לא תמיד נותנים גיבוי, גם כשהכרחי, בגלל החשש מתגובת ההורים. לאחר 15 שנים במערכת עזבתי. אהבתי מאוד את הקשר עם התלמידות. משרד החינוך ממאיס את העשיה וחבל.
המשך 23:37 01.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טל
אני תמיד אומר את זה, המורים צריכים כלים יותר מאשר שכר.
22:14 01.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שוךה כ .
בתגובה ל: טל
צריכים גם שכר ,ממה נשלם משכנתא וסופר ?
19:20 03.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שירה
חבל שמחקתם את התגובה שלי...
21:20 01.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מורה לשעבר
הכל פרסומת היום. המנהלים עסוקים בוואטסאפ ופייסבוק. החינוך, הערכים והתכנים אינם בעדיפות ראשונה. מורים קולטים מהר: אם אני לא מפרסם/מתעד את "הפעילות" שלי - אני לא קיים...
21:03 01.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר