היום בהיסטוריה: עליית ביל"ו והקמת המושב גדרה - סרוגים

היום בהיסטוריה: עליית ביל"ו והקמת המושב גדרה

בי"ט בתמוז תרמ"ב (6.7.1882) הגיעה ארצה הקבוצה הראשונה של אגודת בי"לו. למחרת בואם הלכו למקווה ישראל – בית הספר החקלאי הראשון שהוקם בארץ ומשם יצאו להקים את גדרה

author-image
היום בהיסטוריה: עליית ביל"ו והקמת המושב גדרה

היום בהיסטוריה: עליית ביל"ו והקמת המושב גדרה

חושו אחים חושו…

בא' בשבט תרמ"ב (1882) חבורת סטודנטים הקימו אגודה בשם דאבי"ו עפ"י הפסוק "דבר אל בני ישראל ויסעו", בהמשך שינו את שם האגודה לשם היותר מוכר: ביל"ו עפי חלקו הראשון של הפסוק בישעיה "בית יעקב לכו ונלכה".

קבוצת הצעירים, שבראשה עמד ישראל בלקינד, לא עסקו בענייני היהודים קודם לכן, הם האמינו ברעיונות חברתיים חדשים ובשילובם של יהודי רוסיה במקומות מגוריהם.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: החייל הבודד נהרג בשבי הירדני

לאחר הפרעות, הפוגרומים האכזריים ביהודי דרום רוסיה, הידועות בשם "סופות בנגב", שינו את עמדותיהם. הם קראו ליהודים שלא להאמין עוד בקידמה ובתרבות של אירופה, אלא "בכוח החיים של עמנו". והפתרון לצרות היהודים הוא תחייה מדינית בארץ ישראל.

בתחילה יצאו חברי האגודה לקושטא במטרה להקים שם את הסניף המרכזי ומשם לעבור לארץ ישראל. מהלך זה לא הצליח והסניף בקושטא התפרק.

אנשי ביל"ו עולים ומקימים את גדרה

בי"ט בתמוז תרמ"ב (6.7.1882) הגיעה ארצה הקבוצה הראשונה של אגודת בי"לו. למחרת בואם הלכו למקווה ישראל – בית הספר החקלאי הראשון שהוקם בארץ. חברי הקבוצה התקבלו לעבודה במקווה ישראל וחיו שם חיי קומונה.

שאיפתם של הביל"ויים הראשונים לקנות חלקת קרקע בארץ ישראל ולעבוד בה התממשה רק לאחר שר' יחיאל מיכל פינס, נחלץ לעזרתם. הרי"מ פינס השיג הלוואה ורכש בשבילם כ- 3,000 דונם אדמה. על אדמה זאת הקימו הביל"ויים את המושבה גדרה. כאות תודה וכהערכה אימצו את שירו "חושו אחים.." כהמנון הבילויים.

בתקנון האגודה נכתב כי מטרת האגודה:

להושיע ולהתאמץ להשיב את ישראל אל ארץ נחלת אבותיהם… לשאת את דגל הלאומיות ולעורר רגשות טהורים אל שפתם עתיקת היומין…

למרות שאת עלייה זו הקדימו עליות רבות במהלך השנים, ואף עליית אעלה בתמ"ר מיהדות תימן הקדימה אותה במספר חודשים,  עליה זו פתחה את גלי העלייה הגדולים שבאו אחריה ובמסירות עצומה ובקשיים גדולים חרקו שיניים והביאו לתנופה אדירה בהפרחת השממה והחזירו את הארץ לארץ זבת חלב ודבש.

חוּשׁוּ, אַחִים, חוּשׁוּ

נָרִימָה פְעָמֵינוּ –

טוּשׂוּ, אַחִים, טוּשׂוּ,

אֶל אֶרֶץ הוֹרָתֵנוּ!

שְׂאוּ נֵס צִיּוֹנָה

אֶל עִירֵנוּ הַחֲמוּדָה

כִּי עַל כַּנְפֵי יוֹנָה

נַעֲלֶה הָרֵי יְהוּדָה!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה הופך את הבילויים לתנועה כל כך חשובה לעומת
בילו | 07-06-2023 11:24
אחרות?