אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ההצעה להאריך את השירות היא זלזול בוטה בישיבות ההסדר

בשם איזה צדק דורשים מבני ישיבות ההסדר לשרת את אותם שנתיים ובנוסף שלוש שנות של"ת? ברמת ההגינות הפשוטה, מהי העסקה המוצעת כאן, מלבד זלזול בוטה בישיבות ההסדר כולן?

ההצעה להאריך את השירות היא זלזול בוטה בישיבות ההסדר
  הצעה מזלזלת. הרב הכט

דומה שהוויכוח על שירות בני ישיבות ההסדר מתנהל כאילו מדובר על יצירה חדשה, המנסה להתגנב אל מסכת שירות הביטחון בחסות הדיונים על גיוס החרדים.

הסדר בני הישיבות החל לפני יותר מחמישים שנה, כסוג של עסקה בין משרד הביטחון וצה"ל לבין הישיבות ותלמידיהן. העסקה אינה עסקה של ניצול וסחיטה של צד אחד, בחסות כוח פוליטי, כפי שמבקשים להציג זאת ח"כי התנועה, ליבני ושטרן ותומכיהם. זו הייתה ועודנה עסקה הדדית, המועילה לשני הצדדים השותפים בה.

בני הישיבות התחייבו למשך שירות כולל ארוך בהרבה – חמש שנים במקום שלש. בארבע לפחות מתוך אותם שנים הם בשירות פעיל או בשירות ללא תשלום – זמינים לקריאה מיידית בשעת הצורך, וצורך כזה עלה פעמים רבות. ברוב מלחמות ישראל נקראו בני הישיבות היישר מבתי המדרש, והם גם נקראים לשירות מעין מילואים במהלך לימודיהם, לפי צרכי הצבא.

ראוי להזכיר שגרעיני הנח"ל, שהיו בהסדר דומה של שילוב שירות צבאי ומילוי משימה לאומית לא נדרשו להאריך את משך השירות הכולל. בתמורה להארכת משך השירות הכולל ויתר הצבא על חלק השירות הפעיל שלאחר שלב ההכשרה הצבאית, כמעט במלואו. לפני כעשרים שנה שונה מעט מסלול ההסדר, ושוב בהסכמה הדדית: השירות הצבאי הפעיל אוחד ליחידה אחת רציפה וקוצר במעט.

התביעה לשנות את מסלול ההסדר באה ממקור חיצוני, בצורה חד צדדית, כתביעה פוליטית שאינה דנה בצרכי הצבא. התביעה הזו אינה הגונה כלל. השירות המוצע לחרדים הוא של שנתיים ימים. בשם איזה צדק דורשים מבני ישיבות ההסדר לשרת את אותם שנתיים ובנוסף שלוש שנות של"ת? ברמת ההגינות הפשוטה, מהי העסקה המוצעת כאן, מלבד זלזול בוטה בישיבות ההסדר כולן?

ההצדקה הרעיונית לעסקה שבבסיס ההסדר הצבאי היא הכרה בחשיבות לימוד התורה בישיבות, ובמיוחד בגיל צעיר, בשילוב עם ההכרה בנחיצות וחשיבות השירות הצבאי.

תחת החקיקה החדשה המוצעת, המדינה אינה מסתלקת כלל ועיקר מההכרה הזו בחשיבות הלימוד בישיבות: הישיבות יתוקצבו, תלמידים מצטיינים ייפטרו משירות, ובוגרי הישיבות ישרתו פחות זמן.  אם אנחנו עדיין מכירים בחשיבות הלימוד, יש עדיין הצדקה לאותה עסקה ותיקה של ישיבות ההסדר: קיצור השירות בתמורה ללימוד בישיבה.

אם צרכי הצבא כיום מצריכים שינוי מסוים בפרטי ההסדר – זה סביר. שינויים היו בעבר ויהיו גם בעתיד, ומשך השירות הפעיל אינו מקודש. אך התנערות כללית מההסדר, ובעיקר לפי שיטת שטרן וליבני, באה מתוך הנחה שלימוד התורה שייך לחרדים בלבד, או מתוך חשש מעוצמות הלימוד האמוני והציוני בישיבות ההסדר. בוגרי הישיבות הפועלים ונוכחים בכל רחבי הארץ ובכל מעגלי העשייה מטילים צל כבד על הדרך התנועתית, המתנערת מערכי ציונות וערכים.

השיח והדיון בשאלת ההסדר אינו יכול לצאת מנקודת הנחה המתנערת הן מההיסטוריה והן מהעקרונות שהנחו אותנו בעבר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אני לא רואה סיבה לבסס את פעילותו של מוסד ישיבות ההסדר
הסנדק | 18-02-2014 13:53
רק על בסיס היסטורי. זה מוריד מערכה.
2
הכל עניין של קבוצות לחץ וכל סקטור מסתאב עם מום עצמו
מסכנים החילונים הם הפריירים במשחק | 18-02-2014 13:55
3
מעולה
אשר | 18-02-2014 17:13
אם הטיעון הוא היסטורי בלבד, הדיון קל. מה שהיה רלוונטי לפני חמישים שנה, בהיקף מסויים של מתגייסים להסדר, ודאי שאינו רלוונטי היום.
4
למדת כ"כ הרבה שנים תורה ונשארת אגואיסט
אלעד | 18-02-2014 17:57
מה קשה להסדרניקים, שהם משרתים שנה וארבע בזכות הכוח אבל רוצים להרגיש שהם עושים זאת בכוח הזכות. עם ישראל כבר לא אוכל את הלוקש הזה.