הרב אפרתי: פדלחושיות לא, פמינסטיות הלכתיות כן
הרב ברוך אפרתי נשאל על קבוצת הפייסבוק של הפדלחושיות ומשיב "יש בזה בעיה, משום שזה מתחיל במילה 'אני', ובמילה 'פמיניסטית'. הגאווה המערבית השמה את תחושות האדם במרכז, במקום את עבודת ד', היא שורש הבעיות." על הקבוצה המתחרה הוא כותב: "אם הקבוצה השנייה דתית באמת גם בתרבות וגם בבסיס ובצניעות הלבוש וכד', אזי זה ודאי עדיף."

שאלה בפרשת השבוע
שאלה
מה ההסבר של המילים בחטא העגל "ויתנצלו בני ישראל את עדים"? למה להוריד תכשיטים קשור לכפרה על חטא העגל?
תשובה
בפשט, כששמעו דברי ד', כל כך הצטערו שהורידו את יותרת התכשיטים שעוד נשארו עליהם מרוב אבלות. ורש"י כתב בשם חז"ל שהם כתרים שניתנו בסיני, ועיין רמב"ן שהיה להם כלי מלחמה מיוחדים שנלקחו מהם שהם שמות השם, ומרצונם החזירו את השמות הללו והסכימו לשלטון המוות בהם כחלק מתשובתם, ועתיד הקב"ה להחזירו לנו שנאמר כי כלם כעדי תלבשי.
ברכת אשר צג אגוז מבטן
שאלה
שלום הרב, חבר שלי סיפר לי שהוא ברך ברכה בלי שם השם, אחרי ליל הכלולות, אשר צג אגוז מבטן. לא שמעתי על ברכה כזו עד הסיפור הזה, ושאלתי היא אם להגיד לו שהוא ברך לבטלה, או שאם כבר הוא ברך זה אונאת דברים לצער אותו סתם כמו שאם הוא קנה כבר בגד אי אפשר להגיד לו שהוא מכוער. תודה
תשובה
אמנם הרמב"ם יצא נגד ברכה זו, אך מי שמברך אותה ודאי יש לו שורש גדול עוד מימי הגאונים, ואף שערוה"ש (אה"ע סג) כתב שלא נהגו לאמרה כיום, החכמת אדם כן הביאה למעשה (נדה, כלל קטו שער בית הנשים). ולכן אין להעיר לו דבר, וכל אחד ינהג כמנהג משפחתו. ככלל, אסור לדבר על דברים שבצנעה בין איש לאשתו בפני חברים.
אבלות דאורייתא או דרבנן
שאלה
אני לומד לרבנות. נשאלו באחד המבחנים הקודמים האם אבלות היא מדאוריתא או מדרבנן ומה ההשלכה של המחלוקת למעשה?
תשובה
אם אתה לומד לרבנות, תלמד כמו שצריך מהגמ' והראשונים ושו"ע, ולא משאלות לרב. נחלקו בזה התו'ס והרי"ף ונפק"מ ליו"ט שני של גלויות אם דוחה אבלות או לא.
הסבר לתפילות שבת
שאלה
לכבוד הרב אפרתי, שלום וברכה
א.מה החשיבות של מזמור ה' מלך ירגזו עמים שאומרים לפני מזמור לדוד בקבלת שבת? מה הקשר לשם?
ב.מה הכוונה במילים "קשר של תפילין הראה לעניו" באנעים זמירות? השם הראה למשה קשר של תפילין ממש?
תשובה
א.עיין ראשונים, שבארו שד' אינו נושא פנים לאיש, גם אם הוא צדיק כמשה אהרון ושמואל, שד' ענה לקריאתם תמיד, אך מאידך נקם על עלילותם, דהיינו על מעשיהם שלא היו כשורה- משה ואהרון במי מריבה ושמואל שלא חינך בניו לטובה. הקשר למיקום זה הוא הצורך בהופעת מידת הדין במלוכת ד' (ששבת היא מעין מלוכה זו), שלא ידח ממנו נידח, אלא הכל יבא על מקומו והכל ישתלם לתיקון מלא, בין בחסד ובין בפורענות, שקדוש ד' אלוקינו ואינו משנה דבר מרצונו, וגם אם נראה שאינו מעניש מיד זה משום שהוא ממתין למציאות עד שתצליח להגיע לרצון העליון הזה, כפי שבאר מסילת ישרים במתח שבין הדין וחסד.
ב.קשר תפילין שהראה ד' כביכול למשה רבינו, והוא דוקא תפילין של יד ולא של ראש (יונתן בן עוזיאל, רבינו מנחם ריקאנטי). הכוונה היא שמשה קיבל בשם כל ישראל מדריגת דבקות בד' והבנת חכמת ד', על אף חטא העגל, וזה חלק מהוכחת הכפרה. ודאי לא ראה דבר מד', שאין לו גוף ולא דמות הגוף.
פמיניסטיות דתיות ללא חוש הומור
שאלה
הרב אפרתי, שלום
ראיתי בפייסבוק של ביתי שהיא חברה בקבוצת הפדלחושיו"ת (אני פמיניסטית דתיה ואין לי חוש הומור). האם הרב חושב שיש בזה בעיה ואיך לטפל בזה? אני לא מתחברת לפמיניסטיות, וממה שהצצתי בזה דרך החשבון שלי, זאת קבוצה אולי פמיניסטית אבל ממש לא דתית לפי ההגדרה שאני מכירה לדתית. הבנתי שיש קבוצה אחרת פמיניסטית, אבל כן אורתודוכסית (לפחות בשם שלהם… "פמיניסטיות הלכתיות"), אולי אני ימליץ לה לעבור לשם?… אודה לך אם תעזור לי ולבעלי.
תשובה
יש בזה בעיה, משום שזה מתחיל במילה 'אני', ובמילה 'פמיניסטית'. הגאווה המערבית השמה את תחושות האדם במרכז, במקום את עבודת ד', היא שורש הבעיות. אנו נבראנו לעבוד את השם אלוקינו, להיות ענווים כלפי האחר וכלפי ד', ולא להדגיש את עצמנו ואת מה שיש בנו לעומת אחרים. התנועות הללו רק דומות לעולם הדתי בצד החיצוני, אך למען האמת הינן שונות ממנו בתכלית בשורשן, ואינם מתיישבות עם הדרכת המסילת ישרים והרמב"ן באגרתו על כך שצריך האדם להיות עם עיניו מטה, וחושב במה השני יותר ממנו ולא להיפך. אנו ליה ועינינו ליה, ואין עינינו לרוממות עצמנו ולהדגשת מגדרנו המיני, שזה היפך התורה.
הבסיס עליו יושבות שתי התרבויות הללו שונה מאד- תרבות התורה יושבת על בסיס של ענווה ומגמת עשיית רצון ד', ולעומת זאת תרבות המערב הרדיקאלי יושבת על בסיס של גאווה ומגמת המימוש העצמי, וכל השאר קישוט לזה. הבעיה הנוספת היא כבר תוצאה של השוני בין בסיסים אלו. דהיינו, מתוך שכחת שם השם ומידת הענווה, צומח גם תוכן שאינו זהה לתוכן התורני ולהדרכת גדולי האומה, בין בלבוש צנוע, בין בשמירה על מנהגי התפילה ללא שינוי של רפורמה.
אני מציע לך שלא ללחוץ על ביתך, אלא לשוחח עימה בכנות על מידת הענווה ועל עבודת השם שלך, שתפי אותה בכאבך ובחשש שלך מהעתיד הליברלי הרדיקאלי הצומח מדברים כאלו, ומשכחת שם השם ומידת הענווה. הקשיבי לה, ואל תדברי עליה או על הפייסבוק שלה אלא עלייך ועל ערכייך. תאמיני בהקשבה שלה.
אם הקבוצה השנייה דתית באמת גם בתרבות וגם בבסיס ובצניעות הלבוש וכד', אזי זה ודאי עדיף. אינני מכיר דיו. ככלל, כמו כל דבר בעולמנו גם הפמיניזם הביא תיקון למספר דברים, אולם עיקרו היה באופן לא בריא ולא קדוש, ולכן על אף חשיבות תיקון מספר עוולות מעשיות נגד הנשים בעולם, יש לראות בו גם ובעיקר את הבעייתיות התרבותית שבו, ולחפש דוקא בתורה את האור והעומק המנחם והמחזק ולאו דוקא בשמות מבחוץ. התורה היא החיים עצמם 'כי היא חייכם', ולא רק ריטואל דתי.
בהצלחה
==
שאלות לרב ברוך אפרתי ניתן לשלוח ל[email protected]
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו