הרב אפרתי: פדלחושיות לא, פמינסטיות הלכתיות כן

הרב ברוך אפרתי נשאל על קבוצת הפייסבוק של הפדלחושיות ומשיב "יש בזה בעיה, משום שזה מתחיל במילה 'אני', ובמילה 'פמיניסטית'. הגאווה המערבית השמה את תחושות האדם במרכז, במקום את עבודת ד', היא שורש הבעיות." על הקבוצה המתחרה הוא כותב: "אם הקבוצה השנייה דתית באמת גם בתרבות וגם בבסיס ובצניעות הלבוש וכד', אזי זה ודאי עדיף."

הרב אפרתי: פדלחושיות לא, פמינסטיות הלכתיות כן
  התורה היא החיים עצמם 'כי היא חייכם', ולא רק ריטואל דתי. הרב אפרתי

שאלה בפרשת השבוע

שאלה

מה ההסבר של המילים בחטא העגל "ויתנצלו בני ישראל את עדים"? למה להוריד תכשיטים קשור לכפרה על חטא העגל?

תשובה

בפשט, כששמעו דברי ד', כל כך הצטערו שהורידו את יותרת התכשיטים שעוד נשארו עליהם מרוב אבלות. ורש"י כתב בשם חז"ל שהם כתרים שניתנו בסיני, ועיין רמב"ן שהיה להם כלי מלחמה מיוחדים שנלקחו מהם שהם שמות השם, ומרצונם החזירו את השמות הללו והסכימו לשלטון המוות בהם כחלק מתשובתם, ועתיד הקב"ה להחזירו לנו שנאמר כי כלם כעדי תלבשי.

ברכת אשר צג אגוז מבטן

שאלה

שלום הרב, חבר שלי סיפר לי שהוא ברך ברכה בלי שם השם, אחרי ליל הכלולות, אשר צג אגוז מבטן. לא שמעתי על ברכה כזו עד הסיפור הזה, ושאלתי היא אם להגיד לו שהוא ברך לבטלה, או שאם כבר הוא ברך זה אונאת דברים לצער אותו סתם כמו שאם הוא קנה כבר בגד אי אפשר להגיד לו שהוא מכוער. תודה

תשובה

אמנם הרמב"ם יצא נגד ברכה זו, אך מי שמברך אותה ודאי יש לו שורש גדול עוד מימי הגאונים, ואף שערוה"ש (אה"ע סג) כתב שלא נהגו לאמרה כיום, החכמת אדם כן הביאה למעשה (נדה, כלל קטו שער בית הנשים). ולכן אין להעיר לו דבר, וכל אחד ינהג כמנהג משפחתו. ככלל, אסור לדבר על דברים שבצנעה בין איש לאשתו בפני חברים.

אבלות דאורייתא או דרבנן

שאלה

אני לומד לרבנות. נשאלו באחד המבחנים הקודמים האם אבלות היא מדאוריתא או מדרבנן ומה ההשלכה של המחלוקת למעשה?

תשובה

אם אתה לומד לרבנות, תלמד כמו שצריך מהגמ' והראשונים ושו"ע, ולא משאלות לרב. נחלקו בזה התו'ס והרי"ף ונפק"מ ליו"ט שני של גלויות אם דוחה אבלות או לא.

הסבר לתפילות שבת

שאלה

לכבוד הרב אפרתי, שלום וברכה

א.מה החשיבות של מזמור ה' מלך ירגזו עמים שאומרים לפני מזמור לדוד בקבלת שבת? מה הקשר לשם?

ב.מה הכוונה במילים "קשר של תפילין הראה לעניו" באנעים זמירות? השם הראה למשה קשר של תפילין ממש?

תשובה

א.עיין ראשונים, שבארו שד' אינו נושא פנים לאיש, גם אם הוא צדיק כמשה אהרון ושמואל, שד' ענה לקריאתם תמיד, אך מאידך נקם על עלילותם, דהיינו על מעשיהם שלא היו כשורה- משה ואהרון במי מריבה ושמואל שלא חינך בניו לטובה. הקשר למיקום זה הוא הצורך בהופעת מידת הדין במלוכת ד' (ששבת היא מעין מלוכה זו), שלא ידח ממנו נידח, אלא הכל יבא על מקומו והכל ישתלם לתיקון מלא, בין בחסד ובין בפורענות, שקדוש ד' אלוקינו ואינו משנה דבר מרצונו, וגם אם נראה שאינו מעניש מיד זה משום שהוא ממתין למציאות עד שתצליח להגיע לרצון העליון הזה, כפי שבאר מסילת ישרים במתח שבין הדין וחסד.

ב.קשר תפילין שהראה ד' כביכול למשה רבינו, והוא דוקא תפילין של יד ולא של ראש (יונתן בן עוזיאל, רבינו מנחם ריקאנטי). הכוונה היא שמשה קיבל בשם כל ישראל מדריגת דבקות בד' והבנת חכמת ד', על אף חטא העגל, וזה חלק מהוכחת הכפרה. ודאי לא ראה דבר מד', שאין לו גוף ולא דמות הגוף.

פמיניסטיות דתיות ללא חוש הומור

שאלה

הרב אפרתי, שלום

ראיתי בפייסבוק של ביתי שהיא חברה בקבוצת הפדלחושיו"ת (אני פמיניסטית דתיה ואין לי חוש הומור). האם הרב חושב שיש בזה בעיה ואיך לטפל בזה? אני לא מתחברת לפמיניסטיות, וממה שהצצתי בזה דרך החשבון שלי, זאת קבוצה אולי פמיניסטית אבל ממש לא דתית לפי ההגדרה שאני מכירה לדתית. הבנתי שיש קבוצה אחרת פמיניסטית, אבל כן אורתודוכסית (לפחות בשם שלהם… "פמיניסטיות הלכתיות"), אולי אני ימליץ לה לעבור לשם?… אודה לך אם תעזור לי ולבעלי.

תשובה

יש בזה בעיה, משום שזה מתחיל במילה 'אני', ובמילה 'פמיניסטית'. הגאווה המערבית השמה את תחושות האדם במרכז, במקום את עבודת ד', היא שורש הבעיות. אנו נבראנו לעבוד את השם אלוקינו, להיות ענווים כלפי האחר וכלפי ד', ולא להדגיש את עצמנו ואת מה שיש בנו לעומת אחרים. התנועות הללו רק דומות לעולם הדתי בצד החיצוני, אך למען האמת הינן שונות ממנו בתכלית בשורשן, ואינם מתיישבות עם הדרכת המסילת ישרים והרמב"ן באגרתו על כך שצריך האדם להיות עם עיניו מטה, וחושב במה השני יותר ממנו ולא להיפך. אנו ליה ועינינו ליה, ואין עינינו לרוממות עצמנו ולהדגשת מגדרנו המיני, שזה היפך התורה.

הבסיס עליו יושבות שתי התרבויות הללו שונה מאד- תרבות התורה יושבת על בסיס של ענווה ומגמת עשיית רצון ד', ולעומת זאת תרבות המערב הרדיקאלי יושבת על בסיס של גאווה ומגמת המימוש העצמי, וכל השאר קישוט לזה. הבעיה הנוספת היא כבר תוצאה של השוני בין בסיסים אלו. דהיינו, מתוך שכחת שם השם ומידת הענווה, צומח גם תוכן שאינו זהה לתוכן התורני ולהדרכת גדולי האומה, בין בלבוש צנוע, בין בשמירה על מנהגי התפילה ללא שינוי של רפורמה.

אני מציע לך שלא ללחוץ על ביתך, אלא לשוחח עימה בכנות על מידת הענווה ועל עבודת השם שלך, שתפי אותה בכאבך ובחשש שלך מהעתיד הליברלי הרדיקאלי הצומח מדברים כאלו, ומשכחת שם השם ומידת הענווה. הקשיבי לה, ואל תדברי עליה או על הפייסבוק שלה אלא עלייך ועל ערכייך. תאמיני בהקשבה שלה.

אם הקבוצה השנייה דתית באמת גם בתרבות וגם בבסיס ובצניעות הלבוש וכד', אזי זה ודאי עדיף. אינני מכיר דיו. ככלל, כמו כל דבר בעולמנו גם הפמיניזם הביא תיקון למספר דברים, אולם עיקרו היה באופן לא בריא ולא קדוש, ולכן על אף חשיבות תיקון מספר עוולות מעשיות נגד הנשים בעולם, יש לראות בו גם ובעיקר את הבעייתיות התרבותית שבו, ולחפש דוקא בתורה את האור והעומק המנחם והמחזק ולאו דוקא בשמות מבחוץ. התורה היא החיים עצמם 'כי היא חייכם', ולא רק ריטואל דתי.

בהצלחה

==

שאלות לרב ברוך אפרתי ניתן לשלוח לbefrati@gmail.com

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
שהרביקיים מה שהוא מטיף לאחרים
יהודי | 16-02-2014 17:50
2
"שתפי אותה בכאבך ובחשש שלך מהעתיד הליברלי הרדיקאלי"
כ | 17-02-2014 11:23
בקיצור, לרב אין משום מושג מה זה ליברלי ומה זה רדיקלי ומה ההבדל ביניהם ולמה הם לא הולכים יחד באותו משפט. אז מקשקשים קשקושים.
3
שאלה לרב
עודד | 17-02-2014 11:59
האם כאשר אתה מברך "ברול שלא עשני אישה" האם אתה לא גורם ל"הדגשת מגדרנו המיני"?
4
ל-3.....
אלירן | 17-02-2014 18:19
אם תלמד את הברכות השל "שלא עשני אישה" ו"שעשני כרצונו" תווכח להבין ולדעת שהברכה שמברכת האשה גבוה יותר מאשר של הגבר. בשביל צריך ללמוד ולא סתם לחשוב שחס ושלום הגבר מברך על "שלא עשני אישה" כי נחותה חס ושלום. תוכל לראות בסרטוני חב"ד את דברי הרבי מלובביץ' על מעמד האישה ביהדות וכמה שהיא שקולה לגבר(ולא שווה אלא שקולה כמו אש ומים, שהם לא שווים ביכולתיהם אך הם שכולים ואי אפשר להתקיים בלי שניהם). עליך להבין דבר נוסף, שהיהדות מכוונת כל ברכה לצד הנשמה ותכליתה ולא לגוף הזה שאתה רואה לנגד עיניך, לכן עליך לעשות לימוד בנושא הברכות ותראה פלא, שאין שום בעיה מגדרית ולא אפליה ושום דבר בעייתי.
5
הרב אפרתי לא מביא שום מקור לדבריו. הוא שכח ששרה
משה | 17-02-2014 21:44
ששרה היתה גדולה מאברהם בנבואה. וכשרצו לתאר את גדולתו של דוד חברו את מזמור אשת חיל (בבלי ברכות).
6
ל4 תלמד אבודרהם
אריק1 | 19-02-2014 16:07
ותראה שהפירוש שאתה מכיר לא מוסכם. לענ"ד הוא גם לא מסתבר אבל קטונתי מלהכריע בין הדעות http://www.orot.ac.il/publicatios/meorot/Pages/5771s-sheasai-kirtzoo.aspx
7
הסרוגים והנשים
| 20-02-2014 6:55
למה ומדוע, כל שני וחמישי, יש הצהרה של רב סרוג, בנוגע לנשים. אבל בחוגים החרדים אין הצהרות כאלו? יש מי שיכול לענות לי?
8
כרגיל השוביניסטים חוגגים בשם היהדות
נעמה | 16-07-2014 7:30
די להדרת נשים
9
יוסף בן יעקב
שאלה לרב לגבי הפיוט "אני מאמין" | 03-01-2016 18:03
רציתי לשאול האם עלי להפסיק לשיר את הפיוט החביב עלי "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח", מכיוון שהוא מתחיל במילה "אני", שהיא, כפי שכתב הרב, מעידה על גאווה ומרחיקה את האדם מעבודת השם. תכל'ס המשיח יגיע גם בלי שאני, הגאוותן, הליבראלי, ששם את עצמו בתחילת השפט, יגיד שהוא יגיע. אשמח לתושבה מלומדת עם התייחסות לראשונים ואחרונים בבקשה.
10
רב משועמם וחסר ענווה
דניאל שטיימנץ | 05-01-2016 8:56
את מי הוא מעניין וממתי ממליכים על הציבור רב כל כך צעיר בקושי יש לו 30 אפילו בבית הכנסת שלו באפרת לא נשמעים אליו אדם מוזר שדואג לקריירה
11
למה לא סרוגות?
פמיניסטית לא דתיה | 28-08-2018 22:04
למה לשם האתר קוראים סרוגים ולא סרוגות?? בלי הנשים לא הייתם/ן מתקיימות בכלל אז מה זאת הכפיות טובה הזאת? הלוואי שכל הנשים שלכם יבינו שהן עושות טעות בלזרום עם השטויות שלכם