יערי, טבנקין וסנה בספר אחד | ביקורת ספרים - סרוגים

יערי, טבנקין וסנה בספר אחד | ביקורת ספרים

בספרו החדש של אסף ענברי "הספר האדום" הוא עוקב אחרי 3 מגדולי השמאל הישראלי: יצחק טבנקין, מאיר יערי ומשה סנה | ענברי כותב בצורה מינימלית ומדויקת מבלי להפליג ולהרחיב והוא עושה זאת ביד אומן

author-image
יערי, טבנקין וסנה בספר אחד | ביקורת ספרים
  (צילום: שאטרסטוק)

מה היה קורה אם מדינת ישראל הצעירה הייתה הופכת להיות חלק מהגוש המזרחי האירופי בהנהגת ברית המועצות וסטלין? איך הייתה נראית ההיסטוריה? איך היו נראים היחסים עם מדינות ערב השכנות וערביי ישראל?

אולי השאלות הללו נשמעות תלושות ובלתי מחוברות למציאות אבל טרם קום המדינה וגם בשנים הראשונות לקיומה היו מי שחשבו שזו הדרך ואף פעלו להגשמתה. בספרו החדש 'הספר האדום' עוקב אסף ענברי אחרי 3 מגדולי השמאל הישראלי – יצחק טבנקין, מאיר יערי ומשה סנה.

שלושתם אנשי רוח ומעשה שפעלו לפני קום המדינה ואחריה, שהציגו הגות ותפיסה מדינית שמשכה אחריה אנשים. ענברי מספר את סיפור השלישיה הזו במקביל, מצטט את הנאומים את המאמרים ואת הדברים הקטנים בחייהם שפחות מוכרים. שלושתם חיו פעלו אל מול התפיסה השולטת של בן גוריון שבחר לשתף פעולה עם אירופה המערבית וארה"ב הקפיטליסטיות, בעוד הם ניסו לקדם את הדרך הסוציאליסטית ברוחה של ברית המועצות.

התנהלותה של זו ובמיוחד של מנהיגה יוזף סטלין העמידה בפניהם שוב ושוב אתגרים שאיתם נאלצו להתמודד ולהסביר לקהל שהלך איתם איך ניתן ליישב את הדברים. ענברי מתאר את האירועים השונים עם נימה קטנה של אירוניה שמעלה חיוך לעיתים (למשל כשהוא מסביר מדוע יערי וטבנקין נמנעו מלהיות שרים), עם רגישות שמעוררת אמפטיה וחמלה (כשהוא מספר על בנו של יערי שנעלם), ועם דיוק בפרטים שלפעמים מפתיעים מאוד (כשמתוארת המחלוקת הגדולה בקיבוץ עין חרוד עד כדי הפרדת תאי השירותים).

אם אתם שואלים את עצמכם מה כל כך מעניין בסיפור חייהם של יערי, טבנקין וסנה, אז יש לכם עוד סיבה לקרוא את הספר הזה ולהבין איך הדברים משמעותיים גם כיום במציאות הפוליטית של ימינו, ולא רק הפוליטית אלא מעבר לכך. הספר נוגע בנושאים כמו ציונות, הקרבה, משפחה, נאמנות ובגידה בדרך ועל מימוש של אידאולוגיות בחיים והמחירים שנדרשים לכך.

כפי שהיה בספריו הקודמים (המומלצים גם הם: 'הביתה' ו-'הטנק') ענברי כותב בצורה מינימלית ומדויקת מבלי להפליג ולהרחיב והוא עושה זאת ביד אומן שתופסת את הקורא ומאפשרת קריאה נעימה ורצופה. ענברי מצליח במילים קצובות וספורות לתפוס רגעים ותחושות שאחרים לא מצליחים בפסקאות שלמות. הוא לא מתאר דרמות גדולות במילים גדולות ולכאורה אין אצלו רגעי שיא בעלילה אבל הוא עושה את זה בהרבה חוכמה ודיוק.

ספר שתהנו לקרוא ובמיוחד אם אתם מטיילים בצפון בין כל קיבוצי השומר האיחוד והמאוחד.

'הספר האדום', אסף ענברי, 286 עמ', הוצאת 'ידיעות ספרים'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
האם הכל אמת ??
יאיר | 25-11-2022 13:00
בתחילת הספר נכתב שאין לראות בספר זה שיחזור נאמן של אירועים ו /או דמויות אלא יצירה בדיונית המוכתבת מערכים יצירתיים. מצאתי אי דיוקים. חשוב לדעת מה אמת ומה דמיון