סטודנטית מבקשת: אל תקראו לי 'בוגר', אני 'בוגרת' - סרוגים

סטודנטית מבקשת: אל תקראו לי 'בוגר', אני 'בוגרת'

בשבועות הקרובים וודאי ראיתם ותראו המון בוגרים ובוגרות מקבלים את תעודות סיום התואר שלהם - גל החליטה שעל התעודה שלה ושל עוד מאות סטודנטיות לא יהיה כתוב "בוגר" כי היא "בוגרת"

author-image
סטודנטית מבקשת: אל תקראו לי 'בוגר', אני 'בוגרת'

וודאי כולכם שמתם לב שבשבועות האחרונים אלפי סטודנטים וסטודנטיות קיבלו את תעודות התואר שלהם בטקסים מרגשים וכובעים מרובעים.

עוד באותו נושא

יש צנזורה עצמית בתרבות: צוללים עם ענבל גזית

מה שוודאי לא שמתם לב אליו, הוא שרוב הסטודנטיות הם בכלל סטודנטים, מוזר נכון?

אז למה באלפי אקדמיות בארץ "בוגרות" עדיין מקבלות תואר תחת הטייטל "בוגר"?

בשנתיים האחרונות סטודנטיות רבות ברחבי הארץ הגישו בקשה לשנות את הנוסח ונתקלו בפרוצדורה ובתשובה שלילית, גל שיוביץ, שעמדה בטקס המרגש בדיוק לפני שבוע החליטה שהיא ממש לא "בוגר תואר ראשון", היא "בוגרת" אין לה ספק. גם לנו אין. 

לפני שהגישה את עבודות סוף התואר, כלומר, שנה לפני הטקס, היא הקדימה ושלחה מיילים לגורמים הרלוונטיים במכללה בה למדה על מנת שלא יהיו בלבולים – היא לא מעוניינת לקבל תעודה של "בוגר".

שיוביץ במשך שנה שלימה שלחה מיילים, הועברה מגורם אחד לגורמת אחרת, קיבלה תשובות לקוניות ולא ברורות, שנה שלימה שקיבלה תירוצים למה לא לכתוב בפשטות גמורה "בוגרת" אבל היא לא ויתרה. היא שיתפה בפוסטים על ההזמנה לטקס המרגש והלא מרגש כאחד והכריזה: "אני לא מגיעה לטקס בו אני נחשבת לבוגר".

לבסוף קיבלה את התשובה המיוחלת: "כן, ישתנה". 

"באופן כללי אני מתעסקת המון בשפה העברית, בלשון פניה ומגדר. ואחד הדברים שפתאום הרגשתי שזה פוגש אותי אישית, זה בסיפור הזה – קלטתי שאני הולכת לסיים תואר ולקבל את התעודות" משיבה גל לשאלה איך בכלל חשבה על השינוי הזה: "ולפני שנה הרבה בוגרות ובוגרים העלו תמונות של התעודות שלהם ושל הטקס ופתאום שמתי לב שכתוב "בוגר" וזה תפס אותי ממש" היא החליטה לפעול: "התחלתי לשלוח הודעות לחברות וחברים שלי שכבר סיימו תואר מכל מיני אקדמיות ושאלתי אותם מה היה כתוב בתעודות שלהם. ראיתי שיש כל מיני אקדמיות שכן שינו אבל רוב האקדמיות עדיין לא שינו, על אף שלא מעט אנשים פנו לשינוי".

שיוביץ מסבירה לנו על מה שעברה בדרך לשינוי המיוחל: "שנה לפני קבלת התעודות התחלתי לשלוח מיילים, גם למל"ג וגם למי שהייתה אחראית לכתיבת התעודות מטעם המכללה שלי. בהתחלה זה לא היה באמת רלוונטי ולא קיבלתי תשובות. מספר חודשים לפני הטקס חזרתי ושלחתי עוד מיילים, לא קיבלתי תשובות בכלל והמעט שקיבלתי היו לא ברורות".

אבל כמו שהבנתם היא לא וויתרה כל כך מהר: "שלחתי מיילים לגורמים נוספים מטעם החוג שלי ספציפית ומטעם המכללה בכלל כדי להגיע לתשובה חד משמעית. בהתחלה הציעו לשנות רק לי את התעודה אבל אני ביקשתי והסברתי שאני רוצה שכל אחד יקבל תעודה לפי המגדר שלו".

"ואו, ניצחתי"

"בסוף כחודש לפני הטקס, מי שאחראית על כתיבת התעודות ענתה לי בשתי מילים שאכן זה ישתנה. רק שתי מילים שמבחינתי זה היה ואו, ניצחתי". זה הניצחון הקטן גדול שלה אחרי שנה של בקשות חוזרות ונשנות.

"מבחינה טכנית זה עניין ניסוחי שבאמת לא אמור להיות מורכב לעשות אותו וגם אהבתי שבסופו של דבר לא היה סלש אלא פשוט 'בוגר' ו'בוגרת'" מספרת גל ומסבירה "בעיקרון כל הסיפור הזה של הניסוח נתון להחלטת המוסד, אני פניתי למל"ג ובמל"ג אמרו לי שזה נתון להחלטת המוסד, אז אני לא יודעת מה הסיפור שאקדמיות אחרות לא משנות את זה. אבל כן יש מגמת שיפור, יש מספר אקדמיות שאני יודעת ששינו את זה".

גל שיוביץ בטקס עם התעודה הנכונה

השינוי האמיתי

בעקבות התעקשות של גל לשנות את הטייטל בתעודה שלה והשיתוף ברשתות החברתיות היא קיבלה המון הודעות מסטודנטיות שכלל לא שמו לב לעניין הזה: "בעקבות השינוי הזה שעשיתי ופרסתי ברשתות קיבלתי המון הודעות מהמון סטודנטיות שאמרו שהארתי את תשומת ליבן לנושא הזה והן הלכו ובדקו את התעודות שלהן, חלק גדול אמרו לי שהן מתכוונות לעשות את השינוי הזה גם באקדמיה שלהן".

גל מסבירה: "זה הגיוני שהמון נשים לא שמו לב לזה כי צורת הזכר היא הרבה פעמים סתמית, אבל פה ספציפית את עוברת מסכת לימודים כזאת וזה בכלל לא סתמי בעיני. זו תעודה שאמא שלי תשמור לכל החיים ומן הראוי שיהיה כתוב שאני "בוגרת".

"המסר הוא שיש פה עניין מהותי בניסוח ובלשון פנייה. זה לא עוד עניין "טרחני", זה מהותי, עברנו פה משהו גדול, תקופה של השקעה והתמדה ובסוף מגיע לנו שיפנו אלינו כמו שאנחנו" סיכמה גל

תודה גל, מבוגרת לבוגרת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
הגיע הזמן להגדיר לשון זכר עבור זכר ונקבה
הארי | 26-06-2022 13:11
ובנוסף - לשון נקבה רק לנקבות מספיק עם הטר-ללת של מירב מיכאלי המוזרה
ל1 אתה צודק שצריך להשתמש רק בלשון זכר כאשר
א | 03-07-2022 2:16
פונים לקבוצה שכוללת זכרים ונקבות (בניגוד למיכאלי). אבל במקרה המדובר זו תעודה שמיועדת לסטודנטית מסוימת(זו לא תעודה קבוצתית) ולכן כללי העברית דווקא מחייבים שימוש בלשון נקבה