אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

להפסיק את השתיקה: איך מתמודדים עם אלימות במשפחה?

חשוב לנו כהורים, לדעת את סיבות האלימות אצל הנער או הנערה המתבגרים. אילו נתעלם מהסיבות, אנחנו עשויים לכעוס מאוד עליהם, להתקוטט איתם קשה ולהטיח בהם מילים קשות

להפסיק את השתיקה: איך מתמודדים עם אלימות במשפחה?
  אפשר לנצח את האלימות (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

עקשנות, סרבנות והתנגדות מאפיינים את גיל העשרה במינונים שונים של חומרה ועוצמה. במקרים מיוחדים מופיעה גם תופעה אחרת, קשה יותר, משמעותית ובעייתית והיא אלימות. אלימות היא סוג של חריגה מהתנהגות נורמטיבית. תגובת הסביבה בזלזול, בהינף יד או בנפנוף עפעף רק מחזקת את התופעה, והתעלמות זו אינה תורמת להכחדת האלימות, לסיומה או לתיקונה. אין לוותר לאלימות; אך ראוי ורצוי שנבין את התופעה ביסודיות כדי שנדע להתערב, להגיב ולהשפיע בהצלחה רבה יותר.

קיימים שבעה מניעים הגורמים לאלימות של המתבגר, וברוב רובם של המקרים כל שבעת המניעים קיימים. התייחסות לכל אחד ואחד מהמניעים יכולה להשפיע על שינוי בהשענות המתבגר על האלימות למטרות ההתמודדות האישית.

המוקד הראשון של אלימות הוא תחושת הישג. המתבגר חש שהוא משיג משהו דרך אלימות. אם הוא לוקח משהו בכח שאינו שלו – יש לו עכשיו את מה שלא היה לו קודם. ההישג יכול להיות גם ברמה הרגשית או החברתית: "כיון שהשתלטתי על אחרים קניתי לעצמי מיקום או מעמד בחברה".

המוקד השני הוא מסר. כל התנהגות שלילית מעבירה מסר שיכול להיות או בקשת עזרה או איתות מצוקה. באלימות מועבר מסר ברור של מסכנות ומצוקה.

המוקד השלישי הוא חוסר אמון של המתבגר ש"המערכת" והסביבה יכולות לפתור את בעיותיו או אפילו לבוא לקראתו. הוא התייאש ממערכות סמכות, סיוע ועזרה ואינו מצפה לשינוי כל שהוא במערכות אלו.

המוקד הרביעי הוא חוסר אמון בכוחות עצמו לשינוי מצב בדרך אחרת. האלימות מהווה בשבילו את הדרך היחידה שיש אצלו לפתור את בעיותיו. הוא לא מוצלח בשכנוע מילולי או בהצגת צרכיו בצורה נימוסית, ולכן מה שנשאר לו זה התנהגות אלימה.

ממה נובעת אלימות אצל מתבגרים?

המוקד החמישי זה שהמתבגר עבר חוויות של יציאה מהגבולות בהקשרים ובמצבים אחרים. אם הוריו נהגו כלפיו באכזריות או באלימות זה יכול לגרום לו להבין שאם אדם מספיק "חזק" הוא יכול לוותר על כללי הריסון של התרבות. כמו כן, במצבים פחות חמורים, כשרואה הורה או כל גורם משמעותי בעיניו עובר באור אדום או לוקח משהו שאינו שלו או מזלזל בהגבלה כל שהיא, הוא יכול להגיע למסקנה שחוקי החברה הם בשביל ה"טפשים" בלבד, ואז בא עיקרון של העתקת התנהגות שלילית, ולפעמים שימוש באותה ההתנהגות אך בהקשרים אחרים.

המוקד השישי הוא ההצדקה הפנימית שהמתבגר נותן לעצמו. הוא משוכנע שהוא מיסכן ותחושת הקיפוח שלו תימשך במידה והוא ממשיך לשמור על הגבלות הסביבה. כדי לתקן את מצבו או לפחות לספק פיצוי, הוא מרשה לעצמו להתעלם מחוקי החברה, כי לדעתו חוקים אלו גרמו למסכנות ולקיפוח שלו.

המניע השביעי והכי חשוב במקרי אלימות: זה התחושה של המתבגר האלים שהוא עושה פעולה של הגנה עצמית. התרבות מרשה לנו להפעיל אלימות במערכות הגנה עצמית, כדוגמת חייל כלפי האויב. הנער האלים מרגיש מאוים: אמנם הוא לא מאוים פיזית, אבל הוא מאוים רגשית, ובעיניו הוא מאוים כמעט ברמה קיומית. המתבגר מגן על עצמו מפני התקפת ההשפלה או הדחייה החברתית או הביקורת הקשה. הוא יודע שכדי לשרוד, מותר להפעיל אלימות.

ניתן לסכם ולומר שתופעת אלימות היוצאת מגדר כוחניות או תוקפנות המקובלת בסביבה, מאותתת חיוניות בהתערבות ממוקדת ומקצועית, כדי שזה לא יהפוך להרגל בר קיימא לאורך זמן. התמודדות עם תחושת המסכנות, הפחד מהשפלה ודימוי עצמי נמוך ומעורער, ירשו לנער/ה האלימ/ה לשנות תפיסה ולהפעיל את יצירתיותו הפנימית כדי להתמודד עם קשיים בצורה נורמטיבית.

חשוב לנו כהורים, לדעת את סיבות האלימות אצל הנער או הנערה המתבגרים. אילו נתעלם מהסיבות המנויות לעיל, אנחנו עשויים לכעוס מאוד עליהם, להתקוטט איתם קשה ולהטיח בהם מילים קשות. אבל הורים שידעו את המניעים הגורמים לכך, יוכלו לחפש טוב יותר איך לעזור לנער/ה בשנותיהם אלה מבלי לאבד את שלוות נפשם לחינם, מבלי ליצור עמם מתחים מיותרים ומבלי להיכשל ולאבד ח"ו את אהבת בניהם אליהם.

הכותב הוא בוגר מרכז י.נ.ר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו