נחשף קטע חדש מאמת המים התחתונה של ירושלים - סרוגים

נחשף קטע חדש מאמת המים התחתונה של ירושלים

בחפירה ארכיאולוגית בשכונת ארמון הנציב נחשף קטע חדש של אמת המים שהיתה מקור אספקת המים המרכזי של ירושלים ברציפות, במשך 2,000 שנה

author-image
נחשף קטע חדש מאמת המים התחתונה של ירושלים
  חפירת האמה בארמון הנציב. (יניב ברמן רשות העתיקות)

קטע של אמת המים התחתונה של ירושלים נחשף בימים אלה בחפירות רשות העתיקות בשכונת ארמון הנציב. זאת, במסגרת יוזמה משותפת של רשות העתיקות, עיריית ירושלים וחברת מוריה, להנגיש ולהציג לציבור את מפעל המים ההנדסי האדיר בן 2,000 השנה.

אמת המים התחתונה מתפתלת לאורך מסלול של למעלה מ-21 ק"מ, מבריכות שלמה שמדרום לבית לחם ועד לעיר העתיקה ולהר הבית, בשיפוע מתון – ירידה של מעט יותר מ-1 מ', לאורך קילומטר. מפעל מים מדהים זה, אשר יזמו המלכים החשמונאים במטרה להגדיל את אספקת המים לירושלים ולהר הבית בפרט, מעורר התפעלות גם היום, ובזכות תחכומה ואיכותה של האמה, נמשך השימוש בה לאורך 2,000 שנה, עד להמצאת משאבות העובדות על כח החשמל בתקופת המנדט הבריטי, לפני כ-100 שנים.

עוד באותו נושא

בית כנסת שני מימי בית שני נמצא בחפירות במגדל


5

עבודות החשיפה של אמת המים התחתונה של ירושלים. (יניב ברמן רשות העתיקות)

אמת המים התחתונה של ירושלים (אלכס ויגמן רשות העתיקות)

אמת המים התחתונה של ירושלים (אלכס ויגמן רשות העתיקות)

יעקב ביליג, חוקר אמות המים של ירושלים ברשות העתיקות, "שתי אמות מים הוליכו לירושלים מ'בריכות שלמה' המצויות בין בית לחם לאפרת – 'האמה העליונה' ו'האמה התחתונה'. מדהים לחשוב על יכולות חישוב הגבהים והתכנון לפני 2000 שנה, ללא אמצעים מתוחכמים כמו אלה שיש בידינו היום".

בימים אלו, נחשפים מקטעים של האמה התחתונה למרגלות רחוב אלקחי, בשכונת ארמון הנציב, בחפירה בניהולו של אלכס ויגמן מרשות העתיקות. בד בבד עם חשיפתה, עוברת האמה שימור בידי מומחי השימור של רשות העתיקות, לקראת שילובה בפארק ציבורי לרווחת תושבי האיזור ומטיילים.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "יום ירושלים הוא הזדמנות מצוינת לתת לציבור טעימה ממה שמסתתר מתחת לעיר הנפלאה הזאת והאמה היא דוגמא לכך. אמת המים העתיקה חוצה את שכונות ירושלים מדרום לצפון ומגיעה עד להר הבית. זהו מפעל הנדסי מזהיר בקנה מידה עולמי. אט אט היא הולכת ונחשפת במלוא הדרה, ואנו ברשות העתיקות פועלים נמרצות להציגה לתושבי ירושלים ולציבור בכלל. חשוב להבין שירושלים מיוחדת וחשובה, במידה רבה בשל עתיקותיה והעבר שהן מיצגות. רשות העתיקות שוקדת לחשוף, לחקור, להגן ולשמור על הערכים המיוחדים הללו של ירושלים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו