צפו: קצר על הפרשה | האזהרה בגישה אל הקודש - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | האזהרה בגישה אל הקודש

בפרשת השבוע התורה מזהירה את משפחת קהת משבט לוי מההתקרבות אל הקודש שהם עלולים למות. מדוע האזהרה הזאת? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | האזהרה בגישה אל הקודש
  הר הבית (צילום: אולביה פיסטוסי/ פלאש 90)

פרשת במדבר: פרשתנו מסתיימת בפסוקים מאוד תמוהים ומעוררי עניין. אומרת התורה: "אל תכריתו את שבט משפחות הקהתי מתוך הלויים, וזאת עשו להם וחיו ולא ימותו בגשתם את קודש הקדשים".

יש איזה משהו שעלול לגרום למשפחת קהת למות, מהו הדבר הזה?

הפיתרון כדי שלא ימותו הוא: "אהרון ובניו יבואו ושמו אותם איש איש על עבודתו ואל משאו", אהרון ובניו יבואו ויגידו לכל אחד מה הוא נוטל, אתה את המנורה, אתה את השולחן, אתה את המזבח, וכך הם לא ימותו.

מה הסיפור פה? למה שכן ימותו, למה שלא ימותו?

חז"ל במדרש הולכים בשני כיוונים הפוכים, המשלימים זה את זה.

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת במדבר תשפ"ב

כיוון ראשון, ארון הברית הוא קודש הקודשים, כולם רצו לשאת את ארון הברית שבתוכו יש את שיא הקדושה, לוחות הברית, ספר התורה, אך מה עם המנורה, המזבחות, השולחן, מי ייקח אותם?

מתוך התלהבות של קדושה וריצה לקדוש ביותר יזניחו את הדברים הפחות קדושים, ומזה עלולים למות, מזלזול הקודש, לכן בא אהרון ואומר "אתה נושא את המנורה", "אתה את השולחן", "אתה את הארון" וכו'.

כיוון שני בדיוק הפוך, הארון כל כך קדוש וכל כך עליון ולכן כולם פחדו ממנו, כי מי רוצה להסתבך… במבט לאחור אנחנו יודעים מה קרה בימי דוד לעוזה שלא נהג במספיק קדושה עם הארון.

הארון כל כך קדוש ולכן אף אחד לא רוצה לשאת אותו, ולכן כולם רצו למנורה, לכיור ולשאר הכלים. הפחד מקדושה יתרה גם הוא זלזול הקודש, ועלולים למות מכך, באו אהרון ובניו ואמרו אתה נושא את זה ואתה את זה.

ללמדנו, שמחד אנחנו לא צריכים רק את ההתלהבות ואת הברק בעיניים ביחס לשיא הקדושה והטהרה על חשבון הדברים הפחותים, ומאידך גם לא לקרר את עולמנו הרוחני, ולחשוב שקדושה זה לדוסים בלבד, ואין לנו חפץ בה. "אחוז מזה, וגם מזה אל תנח ידך", אנחנו צריכים ליצור לעצמנו עולם רוחני שמכיל גם את הדברים הפחות קדושים וגם את הדברים הנשגבים, ועם כל המכלול לעבוד את בוראנו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שבת שלום לכל...
טל יצחק | 27-05-2022 13:37
שבת שלום לכל עם ישראל, כל השאר הבל הבלים נמשיך ליהות אחים יחד ונראה גאולה בקרוב אמן!!!
2
האחריות של אהרון על כל הלוויים....
משה אהרון | 28-05-2022 23:39
נאחזו בסכנה הגדולה יותר. פרשת במדבר כל כולה אחריות ההנהגה הוסף לחידושים מועדפים נכתב על ידי משה אהרוןהוסף למחדשים שלי - דווח לי כאשר הכותב מוסיף חידוש חדש, 28/5/2022 [ערוך חידוש] בסד. ברישמה קודמת עמדנו על כך כי הפתיח של הפרשה : לשאת את ראש כל עדת ישראל , מרמז על הטלת אחריות אישית על ההנהגה בישראל לצאן מרעיתם. לכן גם ההתפקדות - הספירה. אשר נדרשת על מנת לכמת את הפיקדון העצום שנמסר ביד ההנהגה . להיותה אחרית לכל אשר יקרה להם והנה בהמשך הפרשה יש גם מפקד הלויים . ושוב אותו העיקרון תופס מקום מרכזי . עד כי הפרשה מסתיימת כפי שהתחילה באחריותו של אהרון ללויים כמנהיגם הישיר. משה אהרון