זה לא מגיע להם, זה מגיע לנו: חייבים לעלות את שכר המורים

זה לא מגיע להם, זה מגיע לנו: חייבים לעלות את שכר המורים

העלאת שכר המורים זו לא טובה שאנחנו עושים להם, זה בראש ובראשונה טובה לעצמנו. אם אנחנו רוצים מערכת חינוך טובה, זו הדרך. אי אפשר לבנות רק על אידאליסטים שיצילו את המערכת

author-image
זה לא בשבילם, זה בשבילנו: חייבים לעלות את השכר
  הפגנת מורים להעלאת השכר (צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90)

מיד פעם עולים לכותרות מאבקי המורים על שכר הגון, וברור לכולם שהשכר הוא לא העניין כאן. העניין המרכזי הוא מעמד המורה ומקצוע ההוראה בישראל.

אנחנו חיים בעידן שנע על ספידים. הכל מוגש לנו במדיה, ויקיפדיה מסכמת לנו את המידע, וכל אחד הופך להיות מומחה מבדיקה בגוגל – האורים ותומים המודרני.

בעבר, מורה היה מקצוע מכובד. אנשים שהיו מציגים את עצמם כמורים ומחנכים, הרגישו לא פחות חשובים משאר המקצועות החופשיים. אולי אפילו יותר.

עוד באותו נושא

רותם סלע על שכר המורים: "בושה, מעליב ומזלזל"


9

נכון, בתקופה ההיא גם פקיד בבנק ונהג באגד היו מקצועות מכובדים, היום כולם מנכ"לים וסמנכ"לים לעניינים כל שהם ומפתחי תוכן או משהו, מרצים ל.. ומומחים ל.. אחרת מה הם שווים?

הטייטל נהיה ארוך יותר, וזה בסדר, אנשים רוצים להגשים את עצמם ולא לעבוד משמונה עד ארבע, להעביר כרטיס ולצפות בשמונה בחדשות. העולם בתנועה מתמדת.

יחד עם זאת, כולם ידקלמו לכם שהוראה זה חשוב, שאת האוצרות של כל אחד ואחת ואת דור העתיד הם מפקידים בידי המורים והצוותים החינוכיים.

אבל לפעמים יש אצלנו בלבול בין מקצוע ההוראה לבייביסיטר בשעות העבודה. אם שכר המורים לא יהיה מכובד, אפילו מכובד מאוד, לא יהיה ניתן למשוך לשם כוח אדם מצוין.

אם כוח האדם לא יהיה מצוין, ההוראה תהיה ירודה. אם ההוראה תהיה ירודה, הלימודים יהיו ברמה נחותה. תשאלו מורים למתמטיקה – זו משוואה פשוטה.

וכאשר אנחנו קובעים שכר גבוה, אז הביקוש יעלה, העליה בביקוש תביא לאפשרויות בחירת האנשים הראויים ביותר. רף הקבלה ללימודי הוראה יעלה, המוחות המבריקים, עם האישיות המתאימה, יהיו אלו שיובילו את מערכת החינוך.

זה לא שעכשיו אין שם מורים מצויינים. יש כאלה ויש גם אחרים. הבעיה היא שאדם כזה שמגיע מתוך תחושת שליחות, נשחק עד דק. העבודה היא סזיפית, הערכה היא פעוטה. ויש תחושה באוויר, מהסביבה ואצל האדם עצמו, שאולי הוא שם כי הוא לא הצליח להגיע לשום מקום אחר.

אותם מורים מצויינים, שעוברים שחיקה כזו, עוברים תהליך בו מה שקורה הוא שהטובים ביותר מוצאים אחרי כמה שנים עבודות אחרות. מתגמלות יותר, הן בשכר והן במעמד ובתחושת הסיפוק. את אלו אנחנו מפספסים וגורמים להם לבוא, לתת כמה שנים כשהם צעירים מאוד ואז לברוח להייטק, לביזנס או לכל מיני תחומים אחרים עדיף עם שמות באנגלית.

זאת לא סתם הסבה מקצועית מתחושת מיצוי, או סיפוק ורצון להתקדם, אלא אנחנו, כחברה, מסמנים להם שאם הם מוכשרים, עדיף להם למצוא את עצמם במקום אחר, ויפה שעה אחת קודם.

ואת זה השינוי בשכר יתקן. יעלה את הביקוש, את רף הדרישות ואת המצוינות של המערכת.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
להפריט!!! ...
יש פתרון פשוט | 25-05-2022 21:32
להפריט!!!
2
שכר המורים
יואב | 25-05-2022 21:38
גבוה ביותר מ20 אחוז מהשכר הממוצע במשק, והחופשות לעילא ולעילא... אם רוצים לשפר את איכות המורים, צריך להעלות את הקריטריונים באקדמיה, וגם לתת למורים יד יותר חופשית לטיפול בתלמידים בעיתיים - היום מורים נשחקים ובורחים כי התלמידים משתוללים והמערכת מצדדת בתלמיד ובהורים שלו.
3
המערכת בעד ההורים....
ר | 26-05-2022 0:26
המערכת בעד ההורים. גם המנהלים בעד ההורים, בגלל שמתקצבים לפי ילד. אז מתחנפים להורים. הבעיה העיקרית, זה הכוח שניתן להורים ולתלמידים לשניהם כפויי טובה חצופים.
4
כן, אבל: 1. להעלות...
די לכפיית ההסתדרות | 27-05-2022 7:47
כן, אבל: 1. להעלות שכר בעיקר למורים צעירים. מה שההסתדרות מתנגדת אליו. 2. ליצור מודל גמיש יותר של שכר שיתגמל על איכות, ולא רק על ותק. 3. לאפשר חוזים פרטיים. מורים טובים יוכלו לסגור חוזה פרטי מול המנהל, בלי קשר לתנאי השכר שנסגרו מול ההסתדרות, וככה המנהלים יוכלו להביא מורים טובים, ולשמור עליהם מלברוח להייטק... מכיר אישית מורה למתמטיקה שהשנה כבר בהייטק. וזה לא מקרה חריג או בודד...