שאלה

שלום הרב,

נושא די מדובר בתקופה האחרונה. שמעתי רבנים רבים שאומרים: "כל גדולי הדור אסרו לבנות ללכת לצבא". יש לי כמה שאלות בנושא:

א. אם יש איסור הלכתי לבנות ללכת לצבא? אם כן מהו?

תשובה

שלום

א.אסור על פי ההלכה לבנות להתגייס. יש בזה כמה איסורים- לבוש של בגדי גבר, לבוש בגד צמוד, עבירה על ההלכה 'יתרחק מהנשים מאד מאד' בזה שמתאמנות ליד גברים בפעילות גופנית מאומצת. עיין שו"ע אה"ע סימן כא. ונוסף לזה, ציווי התורה ועשית ככל אשר יורוך, ובימינו גדולי הפוסקים אוסרים זאת.

אין פוסק המתיר גיוס נשים, ואין לסמוך על הדעות המוזרות המתירות, שאינן מקובלות בקרב בני התורה. ועיין רש"י בספר הפרדס קמט' שכתב- "אסור להתערב הנשים עם האשים בין בסעודה, בין במחול, בין בכל עניין, אלא נשים לבד ואנשים לבד, מקל וחומר מעוֹנָת אבל שכתוב בה 'וספדו בית ישראל…משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד"'. אתה חולק עליו?

ונוסף לזה האוירה המתירנית בצבא כלפי נשים, וההערות כלפיהן, עד כדי כך שהקלקול קרוב, ובשירותים בבסיסים יש הוראות למי שנכנסה להריון כיצד לגשת למרפאה לטיפול וייעוץ. זה אינו מקום לדתיות, ומי שחולק על כך טועה בדבר הלכה, ואינו מכיר את המציאות אלא חולם.

בצבאותיהם של אברהם, יהושע, שאול, דוד, יהודה המכבי- לא שמענו על חיילות. גם שם היתה מלחמת מצווה. אך כשלא צריך נשים בקרב, לא מגייסים אותן ולכן לא גייסו נשים. וגם אם מגייסים כשאין ברירה, אזי רק בצניעות וביחידה נפרדת לחלוטין, שהרי אין מצווה באה בעבירה. ובימינו, אין צורך בנשים הדתיות בצבא, אפילו בצניעות, והמגמה לגייס נשים מקורה בלחץ התנועות הפמיניסטיות ולא מתוך צבאנו הקדוש עצמו.

שאלה

ב. במה שונות בנות מבנים בעניין זה (מבחינה הלכתית)? כלומר לבנים ההדרכה היא ללכת לצבא, וכשנתקלים בבעיה הלכתית להתגבר עליה. למה אצל בנות זה שונה?

תשובה

ב.משום שהצבא באמת צריך גברים לתפקידי הלחימה. ומשום שהגברים אינם מחוזרים על ידי נשים על פי רוב, אלא להיפך- גברים מחזרים אחר נשים ולכן על הנשים יש לחץ ליפול בצניעות והדבר קרוב מאד. וגם משום שגוף הגבר אינו מושא הצניעות אלא גוף האשה, ולכן אם הוא שומר על עיניו, אין לו צורך לשמור על לבוש צנוע כמו אשה.

כמובן גם לגברים אסור להתגייס ליחידות מעורבות כגון קרקל, או ליחידות שיש בהן אימון עם מעבירת מד"ס וכד'. אלא רק בצורה צנועה כפי שעדיין נשמר בצבא העניין כלפי החיילים הדתיים על פי רוב. חיילת המתאמנת היטב בפני גבר- עוברת על איסור. חייל המתאמן היטב בפני אשה- אינו עובר על איסור (אם היא לבושה בצניעות ואינה מתקרבת אליו). הגוף שונה, המשיכה שונה, וההלכה כלפי זה שונה בשו"ע. מה שאסור לגבר לראות, מותר לאשה לראות (חוץ ממקרים חריגים).

שאלה

ג. מי הם אותם כל "גדולי הדור"? שמעתי שמזכירים את הרצי"ה זצ"ל, אך הוא נפטר לפני למעלה משלושה עשורים והמציאות הצה"לית השתנתה מאז ללא היכר.

תשובה

ג.כל גדולי ישראל, מאז קום המדינה ועד היום. הרבנים הראשיים הספרדים והאשכנזים, גדולי הליטאים, גדולי הספרדים, גדולי החסידים, וגדולי הציונות הדתית עד היום. תשאל את כל זקני הפוסקים שלנו- אין אחד שיתיר לנשים להתגייס כפסיקה כללית.

שאלה

ד. שאלה יותר רעיונית – האם אנחנו צריכים להקשיב לגדולי הדור בעיניים עצומות תמיד בלי לבדוק? ידועה אמרתו של הרב זצ"ל אל תהיו לי קוקיסטים.."

גם הרב זצ"ל בעצמו פרץ לעצמו דרך ולא היסס לחלוק על גדולי הדור כשהיה צריך. בסמינר ערכים רואים ש"כל גדולי הדור" מתנגדים גם לשירות לאומי.

תשובה

ד. הרב זצ"ל לא חלק על גדולי הדור, אלא היה עצמו גדול הדור, גם בעיני הגדולים האחרים. אמנם חלקו עליו חלקם, אך יותר מהם תמכו בו אחרים, שהיו גדולים לא פחות מהחולקים. הרב לא קרא לעבור על כהוא זה מהשו"ע, אלא היה ירא שמים כמלאך ד', גאון בתורה, פוסק יחידאי בגדלותו, ומקובל על כל הגדולים כתלמיד חכם גדול. כולל הגר"ח זוננפלד. אין בין זה ובין הדעות השוליות המתירות להתגייס כיום, אפילו דמיון רחוק.

כשהרב היה פעם בטכס ממלכתי, ושמע אשה שרה על הבימה, הוא קם ויצא בריצה מהמקום, בלי חשבונות. הגר"ח זוננפלד רק סגר את אוזניו. כזה היה מרן הרב ביחס לצניעות. ולכן פסק שיש להפריד בבתי הספר בין נשים לגברים, וק,ו שמקום צבאי אינו מותר לעירוב כלל.

לגבי שירות לאומי, יש פוסקים גדולים ורבים המתירים, ואפשר לסמוך עליהם. אין סברא משמעותית לאיסור, שכן יש שם צניעות אמיתית והפרדה רבה. ובמקומות שיש חשש איסור- אכן אין ללכת.

אנו באיגוד הרבנים 'דרך אמונה', נאבק בכל כוחנו נגד האופנה החדשה לעודד בנות אולפנא להתגייס. יש הרבה כסף שמושקע בידי כל מיני ארגונים כדי לחזק את האופנה לעבור על דברי רבותינו ולגייס בוגרות אולפנות. אך אנו נשמור על בנותינו, ונאבק בעד הנשיות שלהן, בעד הטהרה שלהן, בעד ההעצמה שלהן בצניעות, כהדרכת זקני הפוסקים של הציונות הדתית.