הדלקת מדורות, זיהום מיותר או מנהג חשוב?
להיתפס דווקא למדורות ל"ג בעומר, נותן את הרושם שמישהו מחפש את המטבע מתחת לפנס. נלחם כביכול בזיהום אוויר, אך באמת נלחם במשהו שקשור לתרבות יהודית

כבכל שנה בשנים האחרונות, מפרסם נציב כבאות והצלה, צו המונע הדלקת מדורות בפועל. למי מיועד צו זה? כרגיל לאוכלוסיית שומרי החוק. למגזר ה"צעיר" אין צורך בצווים.
בדומה למדיניות החזקת הנשק בישראל, לאוכלוסייה שומרת חוק ישנם קריטריונים מחמירים ביותר להחזקת נשק. אולם בשטחים נרחבים במדינת ישראל, ניתן להחזיק נשקים מכל הסוגים, וכל מוסדות המדינה כבר וויתרו מראש על העניין.
הרי זה סוד ידוע לכל (ובוודאי לנציב כבאות והצלה), שרובן המוחלט של השריפות המתרחשות במדינת ישראל, מהן מתריע נציב כבאות והצלה בכל פעם שיש מזג אוויר שרבי, מוצתות במזיד על ידי "צעירים" בעלי תעודת זהות כחולה/כתומה. ובכל זאת יש להזהיר את שומרי החוק. אגב, זו "גאונות" להתריע כל פעם מחדש על מזג אוויר שרבי, ולהתכחש לכך שיש מי שמקבל השראה מהאזהרות, להצתה על רקע לאומני.
על כך נוספת ביקורת, מצד זיהום האוויר, הגורם סבל של ממש לחלקים נרחבים באוכלוסיה, אסתמטיים, זקנים ועוד. באופן אישי, הייתי שמח מאד שיפחיתו זיהום אוויר: בבתי הזיקוק, בשאר המפעלים במפרץ חיפה, במפחמות המזהמות שנמצאות בכל מקום שיש "צעירים", בטיסות ועוד ועוד. להיתפס דווקא למדורות ל"ג בעומר, נותן את הרושם שמישהו מחפש את המטבע מתחת לפנס. נלחם כביכול בזיהום אוויר, אך באמת נלחם במשהו שקשור לתרבות יהודית.
אינני חושב שמדורת ל"ג בעומר היא מצווה, או אפילו מנהג. אמנם היו מדליקים מדורה בקבר רשב"י, אך לא שכל אדם או משפחה ידליק מדורה, אלא רק שם. בעדה אליה אני משתייך, נהגו להדליק דווקא נרות. בהחלט אין שום צורך שליל ל"ג בעומר יהיה הזדמנות לפריקת עול, לגניבת קרשים מאתרי בניה, לנזקי בריאות, לנזקים סביבתיים ועוד.
אף על פי כן, בדורות האחרונים נרתמו מנהגים שונים שהיו נהוגים בל"ג בעומר, כגון שימוש בחץ וקשת, לחיזוק הלאומיות היהודית, לזקיפות קומה יהודית ולשאיפה לגאולה. ואין מתאים יותר מל"ג בעומר לשם כך.
רבי עקיבא הצהיר על בר כוכבא כעל משיח, בעקבות העובדה שעצר אבני בליסטראות וזרק אותן חזרה לכיוון הרומאים, כעדותם של חז"ל. תלמידי רבי עקיבה ובראשם רבי שמעון בר יוחאי, נלחמו על עצמאות יהודית בארץ ישראל, שגולת הכותרת שלה היא חזרה לירושלים ובניין בית המקדש.
כך טבע בר כוכבא מטבעות עליהן כתוב "לחרות ירושלם" ומוטבעת צורת בית המקדש, זאת במקום המטבעות הרומיים עליהן הוטבעה צורת אשה מושפלת ונכתב "יהודה הכבושה".
הדלקת המשואות שנועדה בזמן חז"ל לפרסום קידוש החודש, באופן שהפרסום היה מגיע עד למרכז היהודי בבבל – "עד שהיה רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש. … מאי כמדורת האש? תנא: כל אחד ואחד נוטל אבוקה בידו ועולה לראש גגו" (ראש השנה כב:) – בוטלה בעקבות השומרונים, שהיו משיאים משואות מוטעות כדי לבלבל את הציבור. הדלקה זו חודשה ככל הנראה על ידי רבי עקיבא, כביטוי של עצמאות יהודית.
אפשר לצמצם את המדורות ולאחד אותן למדורות קהילתיות, באופן שהבעיות הנובעות מהמדורות תהיינה זניחות, בכדי לשאוב מהן בהזדמנות זו חיזוק ללאומיות היהודית ברוח רבי שמעון וחבריו.
=======
הרב חננאל זייני הוא ראש המכון התורני אור וישועה
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו