סוגיית המוות בזווית שלא הכרתם - סרוגים

סוגיית המוות בזווית שלא הכרתם

הספר "המוות והפילוסופיה של ההלכה" שערך אבינועם רוזנק הוא ספר שעוסק בנושא שמעסיק את כולנו: המוות | "נושא המוות הוא נושא חידתי עבור האדם מאז ומעולם ולכן הספר מעניין ומעשיר ובמיוחד בימים הללו שבהם אנחנו מצויים"

author-image
סוגיית המוות בזווית שלא הכרתם
  (צילום: שאטרסטוק)

המוות הוא אחד האירועים שהכי מפחידים את האדם לאורך כל ימי האנושות. העיסוק הגדול בו לא מצליח להרגיע וגם לא מצליח לפענח את חידת המוות.

הרבה דרכים פיתח האדם כדי להמשיך לחיות את חייו בצל המוות, לקראת המוות ואחרי מותם של האנשים הקרובים אליו. אחת הדרכים האלו היא דרכה של ההלכה היהודית. בספר החדש 'המוות והפילוסופיה של ההלכה' שערך פרופ' אבינעם רוזנק, מובאים מאמרים של מחברים שונים שכולם עוסקים בפנים השונות של ההתמודדות ההלכתית עם המוות.

(באדיבות מכון ואן ליר)

מאמרו של רוזנק עצמו לדוגמא עוסק בסוגי החרדות השונים של האדם אל מול עובדת המוות. כשמנתחים את הסוגיה הזו מגלים שישנן חרדות שונות לאנשים שונים והן באות לידי ביטוי במקורות היהדות ובהתמודדות איתן. במאמר אחר פרופ' רובין נידונה דמותו של מלאך המוות אצל חז"ל והוא מראה גישות שונות שמבטאות תפיסות שונות של המוות אצל חז"ל וגם בימינו אנו.

מאמר מעניין נוסף הוא של ד"ר עירית שטרק שבוחנת את הערכים השונים שמשפיעים על קביעת רגע המוות מבחינה הלכתית אצל שני פוסקים מרכזיים של המאה ה-20 הרב שלמה גורן והרב אליעזר ולדנברג. שטרק מראה כיצד היחס לרופאים ורפואה, לחידושים מודרניים ולתרבות משפיעים על הפסיקה השונה אצל שני הפוסקים הללו למרות ששניהם מתייחסים לאותם מקורות.

הספר שהוא פרי של קבוצת מחקר ושיח ושל כנס רב משתתפים בנושא. הספר מביא את הקולות ונקודות המבט השונות על הקשר שבין ההלכה והמוות. ניתן לראות מגוון הפנים שההלכה מגלה כלפי המוות, ואת ההתייחסות הישירה למוות לעומת גישות שמתרחקות ומתעלמות.

עוד באותו נושא

המופע של גארי| ביקורת ספרים

נושא המוות הוא נושא חידתי עבור האדם מאז ומעולם ולכן הספר מעניין ומעשיר ובמיוחד בימים הללו שבהם אנחנו מצויים, שהמוות מאוד נוכח בתוכם. אמנם, זהו ספר עיוני ולא ספר פרוזה שניתן לקרוא בקלילות, והוא דורש מהקורא כובד ראש אבל שכרו של הקורא בצידו.

המוות והפילוסופיה של ההלכה, פרופ' אבינעם רוזנק (עורך), 390 עמ', הוצאות מאגנס ומכון ואן-ליר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו