היום בהיסטוריה: חטיבת כרמלי משחררת את עכו - סרוגים

היום בהיסטוריה: חטיבת כרמלי משחררת את עכו

בליל ה' באייר יצאה חטיבת כרמלי למבצע בן עמי לכיבוש הגליל המערבי ולחסום את צבא לבנון מלהגיע לחיפה. היא השלימה את כיתור העיר עכו וביום ח' באייר תש"ח הרימו הערבים דגל לבן והעיר נכנעה

author-image
היום בהיסטוריה: חטיבת כרמלי משחררת את עכו
  (צילום: משה מילנר, לע"ם)

היום בהיסטוריה: חטיבת כרמלי משחררת את עכו

"…כשנגלו בתיה הראשונים של עכו לעין, התפרשה הפלוגה. כמחלקת חוד מנתה המחלקה הדתית והייתה סיסמה בפי החברים: "קדימה לניצחון", ו"נקום דם קדושי עציון. כשניתן האות להסתערות, כאשד גועש כן פרצנו קדימה. צעקות, צווחות, קריאות התלהבות ויריות הכל התערבב. נראה שגם האויב התאושש קצת ופתח באש מכוונת ומדויקת יותר. אך העמדות נפלו לידנו אחת אחרי השנייה…"

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: החובשת של האצ"ל שנפלה בקרב

כך סיפר אחד הלוחמים מחטיבת כרמלי שהשתתף בשחרור העיר עכו במסגרת מבצע "בן עמי". המבצע נקרא על שם "בן עמי פכטר" מפקד שיירת יחיעם שנפלו חודשיים קודם לכן בדרכם לקיבוץ יחיעם הנצור.

כיבוש עכו חיוני לשמירה על הגליל

המבצע תוכנן על בסיס מידע מודיעיני שהגיע לידי ההגנה, כי הצבא הלבנוני מתכנן לפלוש לישראל דרך ראש הנקרה לכיוון חיפה. מפקדי ההגנה הבינו כי כיבוש עכו הוא חיוני למניעת גישת האויב.

המבצע החל בליל ה' באייר תש"ח (14.5.48) עם כיבוש תל עכו. הכיבוש עבר ללא תקלות ובשעה 03:30 נכבש התל. כיבוש זה אפשר מעבר שיירת אספקה של תחמושת לכיבוש הכפרים מצפון לנהריה והנחת מוקשים. הלוחמים שהיו בשיירה שמעו על הקמת המדינה בכדרך אגב מנהג המשאית אך המשימה שלשמה יצאו לא נתנה להם להתרגש מהמאורע.

בכביש נהריה-ראש הנקרה נחפרו תעלות עמוקות והונחו מוקשים. הלוחמים חששו שעם שחר, ו' אייר (15.5) יפלוש צבא לבנון לגליל המערבי, אך הדבר לא קרה.

בסיומו של חלק זה של המבצע הייתה עכו נצורה, והוחלט לנצל את המצב ולכובשה. ההתקפה על העיר החלה בלילה שבין ז' לח' אייר תש"ח (16-17.5.48) ערביי העיר התארגנו להגנה אולם ספגו אבדות רבות ונכנעו במהרה.

בצהרי ח' באייר, נראה כומר צועד מכוון מצודת בית הסוהר מלווה בשני ערבים המניפים דגל לבן. עכו נכנעה. אחד הלוחמים היה בן דוד של אבשלום חביב מעולי הגרדום בכלא עכו. בן הדוד מיהר לכלא ולחדר הגרדום לראות היכן נתלה בן דודו אבשלום.

מבצע "בן עמי" הושלם כאשר לוחמי גדוד 21 ששכל רבים מחייליו בשיירת יחיעם יצאו אל הכפרים הערביים שכיתרו את יחיעם. כברי, הגדול בכפרי הסביבה נכבש לאחר קרב קצר. וביום י"ב אייר (21.5) יחיעם שוחררה ואיתה כל הגליל המערבי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו