הדרישה לביטול הזיקוקים פגומה מוסרית
כל עוד המוטיבציה לביטול הזיקוקים פגומה מוסרית, אין להתחשב בה מפני שבמקום לשרת מטרה נעלה, עיקרה בהחלשת העוצמה והחוסן הלאומיים לטובת קידומן של אג'נדות פרוגרסיביות אוניברסליות

מדי שנה, לקראת יום העצמאות עולה הדרישה לביטול הזיקוקים, לטובת הלומי קרב ולטובת הסובלים מפוסט טראומה ואנשים עם מוגבלויות שונות.
ראשית, חשוב לדעת שאין שום הלכה בשולחן ערוך הדורשת לקיים מופע זיקוקים ביום העצמאות. מופע הזיקוקים הוא נוהג המקובל במדינות רבות בעולם, אך איננו חייבים לאמץ אותו. במיוחד שבמקום הבזבוז הנורא של כספי ציבור במהלך חגיגות יום העצמאות על הזמנת אמנים במחירים מופקעים, על מטס חיל האוויר, על מופע זיקוקים ועוד, ניתן לתעל כספים אלה לדברים קונסטרוקטיביים הרבה יותר, ולא רק על עלויות ארנונה שמתפוגגות להן באוויר.
בדיוק כמו שאין צורך בתחנת רדיו צבאית, אם איננה משרתת מטרה צבאית בהעלאת המורל או באופן אחר, כך אין צורך להשקיע סכומי עתק בדברים שאינם משרתים שום מטרה, ומעלים את הנטל הכלכלי על הציבור בזמנים קשים גם ככה.
כמי שמשמש בתפקיד רב פלוגה במילואים המטפלת בנפגעים מכל הסוגים וראה מקרוב לא מעט פגועי נפש במסגרת המלחמות שמידי פעם פוקדות אותנו, חשוב לי להדגיש שלא מוסרי ולא ניתן לזלזל ולהתעלם ממצוקתם של אלו אותם חיילים שסיכנו עצמם, ונפגעו למען עם ישראל, למעננו.
מסיבה זו, כמובן שאין להשוות בין הלומי קרב ונפגעי פוסט טראומה כתוצאה ממלחמה או מפעילות צבאית, לפגועי נפש אחרים, שאף שהם סובלים עיקר המחויבות כלפיהם היא בפעילויות חסד ותמיכה.
עם זאת, דרישה זו לכלל הציבור אינה מתקבלת על הדעת. לשם כך אשתמש בדוגמא מהמציאות היומיומית: בגני שעשועים החלו להציב שלטים המבקשים מההורים שלא להביא לגן השעשועים אוכל המכיל אלרגנים. לכאורה, בקשה חיובית. אך לא: יש להימנע ממאכלים המכילים גלוטן, חלב, בוטנים, אגוזים למיניהם, סלרי, דגים, סויה, חרדל ושומשום. ייתכן שבשלב הבא נתבקש להימנע מזיתים, דובדבנים, משמשים, שסק, תמרים ומיני פירות המכילים גלעינים שיכולים לסכן ילדים באותה המידה. וזה לא הגיוני.
הכפפת כל הציבור לקשיי היחיד, מאפיינת את העולם המערבי, שרואה בכך מעלה מוסרית, אך בניגוד לכך מבחינת התורה מדובר באנטי מוסריות. וכי בגלל שיש אנשים הזקוקים לישון בשעות מוקדמות, נדרוש מכלל הציבור להיות בשקט בשעה 20:00? וכי בגלל שישנם אזרחים שלא מחזיקים כלי רכב, המדינה צריכה לספק להם תחבורה באופן שגורם הפסדים עצומים למדינה או לחברת האוטובוסים?
יתירה מזו, ביטול של מופעי זיקוקים בשל פסידו-התחשבות בפגועי נפש, תוך התעלמות מהזיקוקים הנמצאים בידי אויבינו היורים אותם בכינון ישיר כלפי כוחות הבטחון, או כלפי יהודים הגרים בסמיכות לאויבינו בערים המעורבות זהו חוכא ואיטלולא. מפני שהדבר אומר שמה שמניע את הבקשה לביטול הזיקוקים, אינו התחשבות במסכנים, אלא כפייה פרוגרסיבית של אנשים שמעוניינים לבטל כל ממד שנתפס בעיניהם כסמן לאומי מיליטריסטי.
את מטס חיל האוויר אין צורך לבטל מבחינתם, שהרי זו השאיפה: שהמטוסים יעשו מופעי ראווה, ולא ילחמו באויב. זו הסיבה שהדרישה עולה גם לקראת פורים, להפסיק את הקפצונים בהזכרת שם המן במגילה; הרי איננו שואפים לנקמה באויב. את האויב יש להכיל.
כל עוד המוטיבציה לביטול הזיקוקים פגומה מוסרית, אין להתחשב בה מפני שבמקום לשרת מטרה נעלה, עיקרה בהחלשת העוצמה והחוסן הלאומיים לטובת קידומן של אג'נדות פרוגרסיביות אוניברסליות.
=======
הרב חננאל זייני הוא ראש המכון התורני אור וישועה
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו