פורום 'חותם': "להתיר מתן חיסון הפפילומה לתלמידות דתיות"

מכון פוע"ה בשיתוף פורום חותם: "מבדיקת שטח שערכנו יחד עם ראשי החמ"ד הגענו למסקנה שחלק גדול במערכת אינו זקוק לחיסון זה כנוהל, יחד עם זאת חייב החמ"ד להתחשב גם עם המיעוט הקטן, כיוון שבפיקוח נפש חוששים והולכים לחומרא"

פורום 'חותם': "להתיר מתן חיסון הפפילומה לתלמידות דתיות"
  חיסון. אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

החל משנת הלימודים תשע"ד מיושמת החלטת משרד הבריאות למתן החיסון כנגד נגיף הפפילומה לכלל תלמידות כיתה ח' כחלק משגרת החיסונים הניתנים במסגרת בתי הספר.

על פי נתוני משרד הבריאות, סרטן צוואר הרחם היא מחלה קטלנית שהורגת כ – 70 נשים מידי שנה בישראל. המחלה הנגרמת בעיקר מנגיף הפפילומה, ומחקרים הוכיחו כי ניתן לחסן נגד סוג הנגיף שאחראי לרוב מקרי סרטן צוואר הרחם. ההנחה המקובלת על רוב ככל ארגוני הבריאות והמומחים בעולם היא שהחיסון ימנע 70% ממקרי ההידבקויות והמחלה. כיוון שיעילות החיסון הוכרה כמוכחת ותופעות הלוואי הינן זניחות החליט משרד הבריאות להכניס חיסון זה לרוטינת החיסונים שמקבלות הבנות במסגרת בית הספר.

היות וההידבקות בנגיף מתרחשת כמעט באופן מוחלט ביחסי אישות עם אדם הנושא את הנגיף, עלתה השאלה בקרב רבנים עד כמה מתן החיסון רלוונטי במסגרת בתי הספר של החמ"ד. בעבר, כאשר השאלה על דבר מתן החיסון הייתה פרטנית, פסק הרב יעקב אריאל, ראש פורום 'חותם' ורב העיר רמת גן, יחד עם רבנים נוספים, שלא להתחסן, אלא אם כן היו דברים שחייבו זאת. אולם, לאור ההחלטה הממסדית הכוללת של משרד הבריאות, השתנו הנסיבות והציונות הדתית התאגדה על מנת לצאת בדעה אחידה בנושא בכל הקשור למתן החיסון בבתי הספר של החמ"ד.

ואכן, נייר עמדה שמפרסם בימים אלה פורום 'חותם' בשיתוף מכון פוע"ה המתמחה בפוריות על פי ההלכה ההלכה, מתיר למנהלי בתי ספר לאפשר את מתן חיסון הפפילומה לתלמידות האולפנה. פורום  "חותם" (חברה, תורה ומדע) הינו פורום המאגד תחתיו מכוני מחקר תורניים ומקצועיים הנחשבים למובילים ובעלי סמכות הלכתית בקרב קהלים וקבוצות אוכלוסייה רבות בישראל (מכון פוע"ה, מכון צמת, מכון כת"ר, מכון התורה והארץ, מכון משפטי ארץ, משפט לעם, כושרות ומכון המקדש).

נייר העמדה שפורסם ממליץ לאפשר את פיצול מתן החיסון בכיתה ח' או בכיתה י"ב, בהתאם להחלטת ראשי המוסדות. מנהלי מוסדות שיראו צורך, אף של ציבור קטן במוסדם, יאפשרו את נתינת החיסון בכיתה ח'. לעומת זאת, מנהלי מוסדות שייראו לנכון במסגרת הכנת הבת לקראת הנישואין בכיתה י"ב, יאפשרו את נתינת החיסון מכיוון שמיעוט מהבנות נישאות לבחורים צדיקים החוזרים בתשובה ועלולים לשאת את הנגיף.

בנייר העמדה מצוין כי: "מבדיקת שטח שערכנו יחד עם ראשי החמ"ד הגענו למסקנה שחלק גדול במערכת אינו זקוק לחיסון זה כנוהל. אולם, יחד עם זאת חייב החמ"ד להתחשב גם עם המיעוט הקטן, כיוון שבפיקוח נפש חוששים והולכים לחומרא. על כן, בהתייעצות עם גדולי הרבנים ובכירי הרופאים, אנו ממליצים על פיצול החיסון".

עוד נאמר בנייר העמדה, כי בהסבר שיינתן לבנות בשיחה המקדימה למתן החיסון וכן בתכתובת עם ההורים, לא יוזכרו עניינים דוגמת הפקרות כגורם להדבקה בווירוס, אלא ידובר על מניעת מחלה בגיל מבוגר יותר, במיוחד שהחשש קיים גם אצל אנשים השומרים על קדושה וטהרה בכל מהלך חייהם. יחד עם זאת, מצוין כי תיבדק האפשרות להוריד את גיל החיסון וכן לצרפו לחיסונים אחרים, "זאת על מנת שלא יהיה צורך להבליט את הבעיות החינוכיות העלולות לנבוע ממתן החיסון בגיל צעיר".

חששות וספקות אלה קיבלו מענה כחלק מהמלצת הפורום שהדגיש כי: אחר הבאת הנתונים והתייעצות עם רבנים רבים, ואחרי דיון ממושך הגענו למסקנה מגובשת בנושא". בין הסיבות הנמנות בנייר העמדה אשר הביאו את הפורום להתיר בכל זאת את מתן החיסון מצוינת העובדה, כי תיאורטית יתכן מצב של הידבקות שלא מיחסי מין אסורים וכיון שאין הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב יש להגן גם על נשים אלו. בנוסף מצוין, כי בחברה בה גיל הנישואים עולה, עולה גם הסיכון לבנות שלא תשמורנה על עצמן. כמו כן, נייר העבדה מבהיר כי החברה הדתית כוללת לא מעט בעלי תשובה, שבעבר נדבקו ועלולים לסכן בנות צנועות ולא מחוסנות. עוד מודגש, כי החיסון יעשה בגיל צעיר בו הצורך להתעמק במשמעויות החברתיות והמוסריות של החיסון הינו נמוך, בתנאי שהוא יעשה במסגרת כלל החיסונים הרוטיניים בלי הסבר מפורט לדרכי העברת הנגיף. כן נאמר, כי כיוון שמתן החיסון יתאפשר לחלק גדול מהבנות במוקדם או במאוחר, לא תיווצר סטיגמה על המוסדות ועל הבנות.

בסיכומו של נייר העמדה מודגש: "לצערנו, מחלות מין רבות לא נמנעות בעקבות חיסון זה או אחר והתנהגות פרוצה עדין מסכנת בנות. בלא קשר לחיסון יש לחזק את החינוך לחיי קדושה בישראל".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
עכשיו תסבירו זאת לרב הגאון ר' ברוך אפרתי שליט"א
שי | 21-01-2014 10:15
2
לא זו השאלה
א | 21-01-2014 10:25
השאלה איננה ביחס לשימוש בחיסון, אלא ביחס למימון הציבורי שלו. בעניין זה לא דן הפורום, אלא יצא מנקודת הנחה שהחיסון ממומן. האם תשובת הפורום הייתה זהה, אם המוסדות (קרי ההורים...) היו צריכים לממן זאת מכספם? אם התשובה היא "לא" (והעובדה שעד היום לא נדרשו לשאלה הזאת, על אף שהחיסון כבר ידוע שנים רבות - מראה שכנראה זו התשובה), הרי שזה מוכיח שזה לא נכון ציבורית. אם כך הדבר, יש להתחשב באפקט וב"הכשר" הציבורי שזה נותן, על אף החששות לפקו"נ, שכן מדובר כאן גם במקרים של יהרג ובל יעבור.
3
שאלות
. | 21-01-2014 11:06
הרי אם זה רק בא לענות על הבעיה של בעלי תשובה - אז אפשר להמליץ לאותן בנות להתחסן. אבל יש כאן גורמים נוספים. יש כאן גם רצון לא להרחיק בעלי תשובה. אבל לכאורה יש כאן הכרה בכך שמיעוט בנות דתיות בגיאלי התיכון לא שומרות על עצמן. אבל במובלע נאמר כאן שייתכן שאותן בנות יקיימו יחסים עם גברים שנדבקו. ומי הם? הרי בחלק אלה גברים דתיים מבטן ומלידה. כך שיש כאן הכרה שגם בקרב הגברים הדתיים לא כולם שומרים על עצמם. ולכן בעיקר יש להידרש לשאלה הזאת. אבל מכיוון שבמרבית המסגרות החינוכיות אין הידרשות לשאלות האלה, אז כל מטואטא. במקום להתמקד בבנות, יש צורך לחשוב אולי על הכישלון בחינוך הבנים. ההכרה שגברים דתיים מסוימים ובנים דתיים מסוימים פורקים עול בתחום הזה. ועדיין מדוע על בת שלא חטאה ולא מתכוונת לחטוא אלא לשמור על ההלכה בשלימותה לקבל את החיסון. ולמגיב מספר אחד אומר - עדיין דעתו של הרב אפרתי נראית.
4
ל-1: אין טעם. הרב קוק כבר כתב שהסכנה הגדולה ביראת חטא
| 21-01-2014 11:47
היא שהיא מתחלפת עם יראת המחשבה, ומי שטועה בזה הולך וטובל בבוץ הבערות.
5
מכון חות"ם אוכל את הלוקש
ירמיהו | 21-01-2014 23:32
מדובר בחיסון מסוכן מאוד. להגיד עליו ש"תופעות הלוואי הינן זניחות" זו בורות וחוסר אחריות ממדרגה ראשונה. כדאי שהמלומדים מחות"ם ילמדו קצת יותר על תופעות הלוואי הקשות של החיסון הזה.
6
החיסון הזה זה סכנה תופעות הלוואי שלו חמורות מאד
אלי | 22-01-2014 1:58
מכיר בנות שהתופעות לוואי האלו של החיסון חיסלו אותם