הרב חיים נבון מתייחס לסוגיית הריבונות על הר הבית שעלתה בימים האחרונים, בעקבות סגירתו ליהודים והשארתו פתוח לערבים.
בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו כתב הרב נבון: "אני חושב שמבחינה הלכתית מותר לעלות לאזורים מסוימים בהר הבית, אבל לא עליתי לשם בעצמי, מנימוקים השמורים עמי. אני גם לא חושב שתודעת המקדש היא המשימה הרוחנית הכי דחופה שלנו היום".
לדבריו: "המקדש אינו הבסיס אלא הדובדבן שבקצפת, ובני ישראל הקימו אותו רק מאות שנים אחרי שכבשו את הארץ והתנחלו בה. יש משימות רוחניות ומעשיות דחופות יותר. אבל יש יהודים אחרים שאינם חושבים כמוני, ואני חושב שקשה מאוד להבין מה ההצדקה למנוע מהם לעלות להר הבית ולהתפלל בו. זו זכות פשוטה ובסיסית של כל אדם באמונתו, וודאי של כל יהודי בארצו".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
הרב נבון הוסיף כי "אפילו לו הייתי מהאו"ם – ואני לא – הייתי רואה שאין כאן שום סימטריה בין היהודים לערבים: היהודים בסך הכול מבקשים להתפלל, בלי להפריע לאף אחד, בעוד הערבים מונעים מהם באלימות להתפלל. וכפי שבנט, שקד וחבריהם לימדו אותנו שוב ושוב, עד הרגע שבו נכנסו לממשלה הזו, מי שנכנע לאלימות בירושלים, ונותן לתוקפנים את מבוקשם, יחטוף את האלימות הזו בעוטף עזה, בלוד וברמלה".
הרב נבון ממשיך וכותב: "בנטיית לבי וגם בהשקפתי אינני חושב שצריך תמיד לממש את כל זכויותינו ואת כל סמלי ריבונותנו, בכל מקום ובכל זמן. אם יש התראות חמורות שבחמורות על סכנות גדולות ונוראות מצד אויבינו, ייתכן שצריך לסגור את הר הבית. אבל המסקנה הפשוטה והסבירה בנסיבות כאלו היא לסגור את הר הבית לכולם, ליהודים וגם לערבים".
"לא ייתכן שהפורעים ייהנו מפירות פורענותם. המדיניות העכשווית של ישראל מייצרת תמריץ ישיר לפרעות הבאות, חלילה; ולנוכח ההתמודדות הכושלת של ישראל עם האלימות הערבית, הרי שוב אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים", חתם.
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
6 דיונים
חטאי התחתונים נותנים
וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה. דַּיָּה – דְּאִתְּמָר בָּהּ 'דַּיָּה לְצָרָה בִּשְׁעָתָהּ' (ברכות ט ב). דְּסִטְרָא אַחֲרָא אִיהִי צָרָה, וּתְחוּמָא אִשְׁתַּוֵּי לַהּ דְּלָא לְאַעַבְרָא לֵיהּ, כְּמָה דְּאָמַר "עַד פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף"...
וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה. דַּיָּה – דְּאִתְּמָר בָּהּ 'דַּיָּה לְצָרָה בִּשְׁעָתָהּ' (ברכות ט ב). דְּסִטְרָא אַחֲרָא אִיהִי צָרָה, וּתְחוּמָא אִשְׁתַּוֵּי לַהּ דְּלָא לְאַעַבְרָא לֵיהּ, כְּמָה דְּאָמַר "עַד פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף" (איוב לח, יא) בְּזִמְנָא דְּתִיקּוּנָא קָאִים כִּדְקָא יֵאוֹת. וּבְזִמְנָא דִּאִתְתַקְּפַת סִטְרָא אַחֲרָא לְשַׁלְּטָאָה, כְּתִיב "נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ (דף יא' עמוד ב) אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים" (תהלים קכד, ד, ה) דְּסִטְרָא אַחֲרָא עַבְרַת תְּחוּמָהּ. וְעִם כָּל דָּא תְּחוּמָא נָמֵי לְזִמְנָא דָּא אִשְׁתְּכַח לַהּ, דְּאִיהִי הֲוַת בָּעֲיָא לְמִשְׁטָפָא לְעָלְמָא, עַד דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָקִים לַהּ לְתַתָּא דְּלָא תִּתְפַּשֵּׁט יַתִּיר. כְּדֵין אִתְּמָר בָּהּ "וּפֹא יָשִׁית בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ" (אִיּוֹב לח, יא) בְּשַׁעְתָּא דְּאִינוּן גַּלִין מִתְגָּאָן וּבָעְיָין לְמִשְׁטַף עָלְמָא. בְּגִין כָּךְ תְּחוּמִין מְשָׁנְיָין אִשְׁתַּוִיאוּ לְכָל זִמְנָא כִּדְקָא חֲזֵי, וְדָא דַּיָּה. 'דַּיָּה לְצָרָה בִּשְׁעָתָהּ', דָּא שָׁעָה דְּאִתְּמָר בָּהּ 'כָּל הַדּוֹחֵק אָת הַשָּׁעָה הַשָּׁעָה דּוֹחַקְתּוֹ' (בְּרָכוֹת סד) דְּלֵית לְדַחֲקָא לַהּ לִשְׁכִינְתָּא בְּגָלוּתָא. וְעוֹד, 'דַּיָּה לְצָרָה בִּשְׁעָתָהּ' (ברכות ט ב), דִּבְזִמְנָא דְּגָלוּתָא אִתְּמָר "אָז יִקְרָאֻנְנִי וְלֹא אֶעֱנֶה" (משלי א, כח). מַאי אָז? אֶלָּא חִיבּוּרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. דְּיִשְׂרָאֵל קְרָאָן קַמֵּיהּ בְּכָל יוֹמָא וּמְיַחֲדִין יִחוּדָא דִּקְרִיאַת שְׁמַע, וְעַנְיַין אָמֵן אַחַר בִּרְכָאָן דְּאִיהוּ יאהדונה"י, וְלֵית אִינוּן נִגְאָלִין. אַמַּאי? אֶלָּא "יְשַׁחֲרֻנְנִי וְלֹא יִמְצָאֻנְנִי" (משלי א, כח), בְּגִין דַּעֲנָנָא מְכַסֵּי עֲלַיְיהוּ וְלָא אִתְגַּלְיָין, וּצְלוֹתָא לָא עַבְרַת, דִּכְתִיב "סַכּוֹתָה בֶעָנָן לָךְ מֵעֲבוֹר תְּפִלָּה" (איכה ג, מד) וּכְתִיב "עָבִים סֵתֶר לוֹ וְלֹא יִרְאֶה" (איוב כב, יד). וּבְגִין עֵיבָא דָּא דְּאִשְׁתְּכַח, צְלוֹתָא לָא אִתְקַבִּילַת וּפוּרְקָנָא לָא (דף יב' עמוד א) אִתְגַּלְיַת. דְּהָא עֵיבָא דָּא צָרִיךְ לְאַעַבְרָא לַהּ בְּכַמָּה דִּמְעִין דְּזָלְגִין מֵעֵינָא, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ" (ישעיהו מד, כב) דְּהָא בְּאִינוּן דִּמְעִין אִתְמְחֵי עֵיבָא דָּא, וְהָכִי אִתְמַחְיָן כֻּלְהוֹ חוֹבִין. כְּדֵין אִתְּמָר בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא "פְּקַח עֵינֶיךָ וּרְאֵה" (דניאל ט, יח) דְּדִמְעִין אִינוּן דִּינָא קַשְׁיָא דְּנָפִיק מִגּוֹ עַיְנִין, וְעַיְנִין דִּלְעֵילָא מִתְפַּקְּחָן כִּדְקָא יֵאוֹת. בְּהַהוּא זִמְנָא "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג). דְּאַף עַל גַּב דְּדִמְעִין מַשְׁחִיתִין לֵיהּ לְיִקְרָא דְּאַנְפִּין, כְּגוֹן "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת" (בראשית כט, יז) הָכָא לָאו הָכִי. אֶלָּא "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג) דְּאִתְּמָר בְּהוּ "בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם" (ירמיהו לא, ח) דָּא "רוּחַ חֵן וְתַחֲנוּנִים" (זכריה יב, י) דְּאִינוּן דִּמְעִין לָא יַשְׁחִיתוּן יְקָרָא דִּילְהוֹן. אֶלָּא אַדְּרַבָּא מְתַקְּנִין לְאִינּוּן אַנְפִּין לְמֶיהֱוֵי נַהֲרָן וְחָדָאן. דְּרַשִּׁיעַיָּא אִתְּמָר בְּהוּ 'אָסוּר לְהִסְתַּכֵּל בִּפְנֵי רָשָׁע' (מגילה כח א) דְּהָא כָּל חֲשׁוּכָא דְּעוֹבַדֵיהוֹן סָלִיק וּנְחֵית בְּאַנְפֵּיהוֹן, וּמָאן דְּמִסְתַּכֵּל בְּהוּ אַחְשִׁיךְ עֵינוֹי בְּהַהוּא חֲשׁוּכָא.
המשך 06:00 24.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גמגם
לקחתם נקודה אחת מדבריו, שממש לא משקפת את המסר העיקרי. אפשר לתקן
00:21 24.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוטי
אבל זו המשימה של הביביסטים עם האידאולוגיה הנאצית שרוצים להרוס ולהשמיד את המדינה.
18:54 22.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
בתגובה ל: מוטי
פשוט נפלת מהבסא. לך תקנה שכל
21:51 23.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המאיר
אני די מסכים עם עיקרי הדברים, חוץ מהמשפט האחרון. ההיסטוריה מלמדת אותנו שבכל פעם שסמכנו על אבינו שבשמיים הוא לא בדיוק שיתף פעולה.
02:01 22.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלוי
אתה לא צודק בעובדות ובאמת. כבר בכניסה לארץ ועוד לפני כן במדבר בנו בני ישראל את המשכן. הוא היה הבסיס למקדש ולעבודת ה. גם עולי בית שני חידשו דבר ראשון את המקדש והקורבנות.
17:20 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חן לוי
חופש הפולחן מאוד חשוב עד שזה מגיע לרפורמים
15:32 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
ואלאא מצחיק אתה יכול לסגור לערבים.... אולי נסגור את כל ירושלים את המדינה. יש כאן סיכסוך בלתי פתיר כבר למעלה ממאה שנה. יגיע לפיתרון רק כאשר צד אחד .אנחנו נוכיח שלטון מממש...
ואלאא מצחיק אתה יכול לסגור לערבים.... אולי נסגור את כל ירושלים את המדינה. יש כאן סיכסוך בלתי פתיר כבר למעלה ממאה שנה. יגיע לפיתרון רק כאשר צד אחד .אנחנו נוכיח שלטון מממש חזק ובטוח
המשך 14:49 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב הראשי
הוא לא רב ולא נבון הוא טיפש עבד נירצע גלותי.
14:38 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גמגם
אפילו אם התלמיד חכם לא חושב כמוהו בכל נושא
00:22 24.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק 11
בבוא היום כל אלה שמנעו וכל אלה שנגד העלייה בהר זה יחזור אליהם כבומרנג.עוד הערבים יסגרו רחובות וחומות למסגדים על אדמה ציבורית ויחסמו כל דרך לציבור הן ברגל והן ברכב...
בבוא היום כל אלה שמנעו וכל אלה שנגד העלייה בהר זה יחזור אליהם כבומרנג.עוד הערבים יסגרו רחובות וחומות למסגדים על אדמה ציבורית ויחסמו כל דרך לציבור הן ברגל והן ברכב ...תמתינו בסבלנות
המשך 14:15 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נביא
רב חכם דברים עמוקים ונכונים !!
13:34 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
בתגובה ל: נביא
הוא לא רב לא חכם ובוודאי לא נבון נוסף לכל שטחי רדוד ומטומטם
15:06 21.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר