הפתרון לגיור ימצא רק על פי הפסיקה הספרדית - סרוגים

הפתרון לגיור ימצא רק על פי הפסיקה הספרדית

צריך לומר בגלוי את האמת, ישנה מחלוקת יסודית בין חכמי ספרד לרבני אשכנז בגיור, ורק על פי פסיקת הספרדים ימצא הפתרון

author-image
הפתרון לגיור ימצא רק על פי הפסיקה הספרדית
  (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

עד עתה נמנעתי מלחדד את הדברים והעדפתי להשאיר אותם כמוסים, כי לעיתים יש כאלה שלא נעים להם שמצביעים בגלוי שוב על ההבדל בין הפסיקה הספרדית המתונה לנוכח הפסיקה האשכנזית המחמירה.

עוד באותו נושא

השיחה שצפויה לקבור את חוק הגיור


16

אולם כמי שמצוי היטב בנבכי הגיור, ורואה את הפלונטר בו אנו מצויים, הגובל בנזק עצום ליהדות, לא אוכל להמשיך לשתוק לנוכח המצב הנורא, בו סערת הגיור על הפרק ללא פתרון ומוצא אמיתי, כאשר פסיקת גדולי ישראל הספרדים, שיכולה לפתור את בעיית הגיור, אינה נחשבת ומתוך זלזול ואף בורות, מבוטלת במחי קולמוס.

חכמי הספרדים ראו את הגיור בעיקרו כהצטרפות לעם היהודי, ובהצטרפות הזו יחול עליו  החיוב לשמור מצוות, וכל שהרצון הזה להתגייר בא ללא אינטרס, הרי שזהו גיור לשם שמים, ובפרט כשהגר קרוב לוודאי יכנס לחיי שמירת מסורת.

זה שנים שאני זועק כי גיור למסורתיות הוא גיור ראוי ולכתחילה, אולם המחמירים מציגים זאת, כגיור מזוייף, וכגיור בלא קבלת מצוות, ואין לך שקר גדול מזה, ראשית קבלת המצוות הוא בעיקרו אקט הצהרתי ופורמאלי שאינו מעכב לרוב הפוסקים, ומכל מקום אין בית דין בעולם שמגייר ללא קבלת מצוות מילה וטבילה, ולמרות שזה נעשה, הם יאמרו שזה ״בלי קבלת מצוות״ שהרי לרצונם ודעתם המתגייר חייב להיות מקפיד מאוד במצוות, ובכניסה מיידית, ב״עול תורה ומצוות״, ואם אין זה כך אין זו גרות לדעתם.

זו פרשנות חד צדדית שלא היתה מקובלת אצל רבותינו הספרדים, ודעתהמחמירים נכפתה בכוח הזרוע והפוליטיקה, על כלל ישראל, בהצגת ההלכה כדעתם כאילו אין בלתה, כאשר להלכה נלוות "הלכות השקפה" שאצלם היא חשובה מעצם ההלכה, ורק הם מומחים לה.

אין עיוות גדול מזה, כי אותם המצוות ששומרים המסורתיים רבות הנה ואין מקום לזלזל בהם, ובפרט במצוות המילה שהיא עיקר ובה נכנסים לגרות, ומעלתה עצומה שנכרתו עליה י"ג בריתות, ושקולה כנגד כל התורה כולה, והמתגיירים מקבלים אותה בלב שלם ונפש חפצה, אבל כלא חשיבא בעיניהם, עם שאר המצוות הרבות שהמסורתיים מקיימים, שהם בהגדרת "קבלת המצוות" הנדרשת מהגר.

ואפילו לשיטתם הרי כבר מוסכם על הפוסקים שרק מי שממאן לקבל מצוה או מצוות ומסרב בשעת גיור לקבלם או לקיימם רק את זה יש לדחות, לכן המקבל בסתם את כל המצוות, ואנו משוכנעים בכנות כוונתו להצטרף לעם היהודי בלב שלם, הרי הוא גר אשר ראוי לקבלו לכתחילה.

הם מתעלמים מכך, שהכניסה ליהדות אינה תלויה רק בקיום המצוות בלבד, והיא נתונה בעיקרה בכוונת הגיור שהבא מתכוון באמת להצטרף לעם היהודי, ואין דבריו מן השפה ולחוץ ורק להשיג מטרתו, וזה תלוי בשיקול דעתם של הרבנים המגיירים בלבד.

זו הייתה שיטת הגיור של גדולי רבותינו הספרדים מאז ומעולם וכך היה המנהג, כפי שהראיתי בספר "זרע ישראל" ובשאר פרסומים שאני מפיץ, כל האומר אחרת הרי שזה מתוך מגמה ומעוות את דבריהם.

אמנה להלן עשרות רבנים מהדור הקודם אשר בפסקיהם כולם עסקו בבירור דינים ביחס לסוגי גרויות שונות כגון לנישואין או לשם סיבה, יש מהם שהקלו במקרה נקודתי מסוים ויש שהקלו באופן גורף, העולה מדבריהם שהבינו את הצורך בגיור בכדי למנוע התבוללות או היטמעות בגוים, ושלא לאבד נפש מישראל, והיו בגישה שונה לחלוטין מהדרך האשכנזית.

הנני מסדרם פחות או יותר בסדר זמניהם, הרב שמואל מטלון (ספר עבודת השם), הרב המלאך רפאל ברדוגו ראב"ד מקנס (שו"ת משפטים ישרים), הראש"ל הרב יעקב שאול אלישר (שו"ת ישא איש), הרב רפאל יצחק ישראל ראב"ד בירושלים (פסק בשו"ת ישא איש).

הרב רחמים יוסף פראג' מחותנו של הרב אלישר (פסק בשו"ת ישא איש), הרב  משה פארדו מגדולי רבני ירושלים ומצרים (תשובה במקבציאל), הרב חנניה גבריאל דיין בירושלים (בעל שו"ת מנחת החג), הרב רפאל אהרן בן שמעון אב״ד מצרים (שו״ת ומצור דבש).

הרב אליהו חזן אב"ד במצרים (שו"ת תעלומות לב), הרב אברהם אנקאווה מגדולי חכמי אלג'יריה (שו"ת כרם חמר), הרבנים הרב מרדכי בן ג'ו מטאנגי'ר, והרב יהודה לארידו, מרבני ג'יבראלטר (בפסקי דין המובאים בספר לקט חיים).

הרבנים חבדרי בד"ץ רבאט, הרב חיים יקותיאל בירדוגו, והרב יוסף בן עטאר (להבנת הרב שלום משאש בשו"ת תבואות שמש), הרבנים הרב שלמה אבן דנאן, הרב מתתיה סירירו רבני ודייני עיר פאס (מובאים בספר לך שלמה), הרב יהושוע ברדוגו אב"ד פאס והרה"ר למרוקו (ממכתב הרב רפאל אנקאוה אליו).

הרב חיים בלייח רב ואב"ד באלג'יריה (מובא בספר אוצר המכתבים), הרב משה מאיר חי אליקים רב ראשי בקזבלקה (בספר שו"ת לך שלמה), הרב חזקיהו שבתאי אב״ד עדת הספרדים ירושלים (ספר דברי חזקיהו), הראש״ל והרה״ר לישראל הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל (שו״ת משפטי עוזיאל, פסקי עוזיאל).

הרב בן ציון קואינקה, אב"ד בירושלים (עורך המאסף), הרב דוד פיפאנו רב בבולגריה (ספר אבני האפוד), הרב רפאל דוד סבאן (חכם באשי בטורקיה), הראש"ל הרב יצחק נסים (שו"ת יין הטוב), הראש"ל הרב עובדיה יוסף (שו"ת יביע אומר), הרב עובדיה הדאיה אב"ד בירושלים (שו"ת ישכיל עבדי).

הרב ישועה פיטוסי דיין בצפת (שו"ת שערי ישועה), הרב אברהם משה פינגרהוט רב באלג'יר (בשו"ת רחמיך רבים), הרב שבתאי בוחבוט (אב״ד ביירות), הרב שאול אבן דנאן הרב הראשי למרוקו (שו"ת הגם שאול), הרב רחמים חי חויתא כהן אב"ד ג'רבא (ספר זכרי כהונה) הרב מצליח מאזוז אב״ד בתוניס (שו״ת איש מצליח).

הרב שם טוב גאגין אב"ד בלונדון (ספר כתר שם טוב), הרב מסעוד הכהן דיין בתמושנת אלג'יריה (שו״ת פרחי כהונה), הרב יוסף משאש אב"ד בתלמסאן ובמכנאס ראב"ד חיפה, (שו"ת מים חיים), הרב יוסף בן נאים רב במקנאס (שו"ת צאן יוסף), הרב יהודה ליאון כלפון דומ"ץ בעיר תיטואן (בספר משפטי עוזיאל).

הרב שלום משאש אב"ד ורב ראשי במרוקו, ראב"ד בירושלים (שו"ת תבואות שמש),הרב ידידיה מונסוניגו הרה"ר למרוקו (ספר פאת ים), הרב יצחק אלמליח דומ"ץ באלג'יריה (ספר שיח יצחק), הרב יוסף גנאסיא אב"ד קונסטנטין אלג'יריה (גיא ינשא), הרב שלום אביחצירא דיין באלג'יריה ובצרפת, (ספר מליץ טוב).

הרב מכלוף אביחצירא אב"ד מרקש מרוקו (שו"ת יפה שעה), הרב יצחק אביחצירא רב העיר רמלה-לוד (במשפטי עוזיאל), הרב חיים דוד סירירו דיין בעיר פאס (ספר ריח ניחוח), הרב חיים דוד הלוי ראב״ד תל אביב (שו״ת עשה לך רב), הרב יצחק חזן דיין במרוקו ובחיפה (שו"ת יחוה דעת).

הרב משה כהן רב ראשי בג'רבא ואב״ד טבריה (שו״ת והשיב משה), הרב משה מלכה דיין בקזבלנקה, ראב"ד פ"ת (שו"ת מקוה המים ועוד), הרב מימון אוחיון דיין בעיר רבאט (בספר ריח ניחוח), הרב שמעון בן סוסאן רב בעיר אגאדיר מרוקו ובצרפת (בספר ריח ניחוח).

הרב משה מרציאנו דיין באוג'דא (ספר מורשת משה), הרב דוד אבן כליפא רב באלג'יר ובצרפת (ספר דרכי דוד), הרב יחיא בן הראש דיין בקזבלנקה, מרוקו – ומראשי המגיירים במרוקו(ספר ריח ניחוח) הרב יחיא אמסלם דיין באלגי'ר וצרפת (ספר מעשה חייא).

כולם היו רבנים ודיינים מוכרים במקומותיהם, מהם גאונים גדולים אשר שמם יצא לתהילה בכל תפוצות ישראל, [בדורנו בעוונות הוסר עדיים של חכמי הספרדים מעליהם ולפתע נהיו גדולי עולם אותם רבנים "לא מוכרים" אצל חכמי הזמן, ובכך פטרו עצמם מהצורך להתייחס לדבריהם, אף כשמראים להם אותם].

הם נדרשו כולם לשאלות מעשיות בבעיות התבוללות, ועסקו כולם בבעיות הגיור ונישואי התערובת, הצד השוה שבכולם, כפי שמסכם הגאון רבי שלום משאש בספר תבואות שמש (חלק יו"ד סי' ק"ד) "דעת הרבנים גדולי הדור השואלים והמשיבים להקל בענין הגירות ושלא לעצור יותר מדאי" [ואת זה כתב ביחס לגרות לשם נישואין, שעיקרה אינו לש"ש, וק"ו כשהיא לשם שמים], ונתנו ההכרעה בקבלת הגרים או דחייתם בידי בית הדין, כפי שכולם מנמקים בציטוט דברי הרב בית יוסף יו"ד סי' רס"ח כי "הכל כפי ראות עיני בית הדין", וזו ההוראה המכריעה באמת, ולו כבלו את ידי הדיינים כלל ועיקר.

ואפילו הרבנים המחמירים כמו הרב רפאל אנקאוה הרב הראשי למרוקו (בעל שו"ת תועפות ראם), הרב דוד הכהן סקלי דיין בעיר אוראן (מחבר ספר שו"ת קרית חנה דוד), הרב שלמה כהן (שו"ת לך שלמה), הרב שמואל נהון שעמו התווכח הרב בן ג'ו, הרב יהושוע ממאן בשו"ת עמק יהושוע שהתווכח עם הגר"ש משאש,  או הרבנים המוזכרים בשו"ת רבי ברוך שנקטו להחמיר בגרות, מובן מדבריהם שניכר שאותם הבאים לגיור אין להם שום כוונה ליהדות ולקיום מצוות כלשונם "לא מיניה ולא ממקצתיה", שאם לא כן גם הם היו מצדדים להקל לפי הצורך והזמן.

[הזכרתי כאן חלק מגדולי הרבנים מהבולטים בדור שלפנינו ומהקודם שעסקו בגיור בפועל, הצד השוה שבכולם שנקטו להקל בגרות בנדוניהם וכל אחד ונימוקו עמו, ולא הזכרתי כאן את הקדמונים יותר, יואילו חכמי דורנו האשכנזים להודות, האם הם מוזכרים בספרי הרבנים האשכנזים, האם בכלל שמעו את שמותיהם מעולם? האם ידעו מי הם, מה פעלו ומה עשו? האם פעם שמעו על ספריהם ועל פסקיהם, ועתה שאני מזכיר שמותיהם וסיפריהם, האם בכלל יטרחו לחפש ולעיין בדבריהם, הרי אצלם כידוע הכל מתחיל ונגמר עם כל הכבוד הראוי, באחיעזר, בחזון איש, וברב אלישיב ואצל הרבנים היותר לאומיים בגראי"ה זצ"ל].

לצערנו הם באמת חושבים שלספרדים לא היו רבנים או פוסקים גאוני תורה אשר משאתם יגורו אלים, וגם כיום הם מסוגלים להתעלם ולזלזל בכל חכמי הספרדים, אשר קטנם עבה ממתניהם.

אכן ישנה מחלוקת בעניין הגישה והפסיקה בגיור, והפוסקים האשכנזים סוברים להחמיר בפרשנות קבלת המצוות, (כמו בהמון נושאים הלכתיים שזה דרכם) וייתכן שחלק מהפוסקים הנ"ל יאמרו במקרים מסויימים שלכתחילה לא לגייר, אך לכולי עלמא גם למחמירים ביותר, רוב מניין של חכמי ישראל מסכימים – שהגיור תופס.

ועתה כשאנחנו בשעת דחק ודיעבד, ואנחנו מנסים לצמצם את מימדי ההתבוללות הנוראה, הם ממאנים לקבל שאין ברירה וחייבים להסכים לדרך הספרדית שרק היא מסוגלת לפתור את בעיית הגיור של העם היהודי, ותו לא.

אם מדינת ישראל חפצת חיים עליה להחליט אם רצונה בהתבוללות, ובאיבוד חלקים נרחבים מהעם היהודי, לפגוע ולהרחיק את זרע ישראל, או ללכת בדרך גדולי ישראל הספרדים.

(ואף כי לא מעט מחכמי אשכנז הלכו בדרך הספרדית ג״כ, כמו מהרש"ק, הרב שבדרון, הרב עפשטיין, הרב גלזנר, הרד"צ ביימל, הרב בארי, הרב קפלן, הרב אונטרמן, הרב צ"פ פראנק, הרב ישראלי, הרב גורן, הרב פרנקל ורבני אמריקה, במאמר זה לא הארכתי בפסיקה האשכנזית בגיור, כי רציתי להראות בעיקר עד כמה המלהגים אודות הגיור, פשוט בורים ביחס לפסיקה הספרדית והעולם הספרדי ורבניו פשוט זרים להם).

הגיעה העת לומר בלי בושה ובגלוי את האמת הפשוטה בגיור, האשכנזים מחמירים והספרדים מקלים, והספרדים לא צריכים להתבייש או לחשוש שמא האשכנזים יבזום, ויאמרו עליהם שהם "קלי דעת" ומקלים בגיור, כפי שדרכם לרדוף כל הנחשד שמקל בגיור, ולהיפך הגישה המחמירה היא הרס היהדות והרס עם ישראל.

ירצו הרבנים להמשיך להוביל את העם בדרך ההרסנית שיערב להם, ירצו ויבינו שאין דרך אחרת אלא לאמץ בגלוי את פסקי הספרדים כפי שהיטיב להגדיר מרן הרב עוזיאל "שאין תנאי קיום המצוות מעכב בגרות אפילו לכתחילה, ומותר ומצוה לקבל גרים גם אם אנחנו יודעים שאין מתכוונים לשמור כל המצוות".

כמובן הדברים מותנים ושייכים בעיקר: א) בארץ ישראל שרוב המתגיירים נשאבים לחיי מסורתיות, ב) כשהם באים "לשם שמים" שאין להם ריווח מיוחד מהגיור, ג) כשהם מזרע ישראל, וכמובן "הכל כפי ראות עיני בית הדין".

=======

הרב חיים אמסלם הוא דיין בבית דין לגיור ומחבר 'ספר זרע ישראל'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד ,...
כל הכבוד לרב שמעז להגיד את האמת ... זה לא דבר פשוט היום . | 17-04-2022 10:13
כל הכבוד , כל מילה בסלע , יבורך
2
מאמר גלותי, שלא מתחשב ברב קוק ובתשובה לארץ
אברהם יצחק הכהן | 17-04-2022 10:16
מאמר גלותי שלא מתחשב ברב קוק ובתשובת עם ישראל לארצו לחידוש הלאומיות שהן כל המצוות כולן
הרב קוק ופסיקתו ההלכתית
איתמר בוזגלו | 21-04-2022 0:19
שלום וברכה לכותב יש לציין שאל אף שהרב קוק היה פוסק דגול, מובן מאליו כי פסקי הראשונים גדולים בחשיבותם מפסקיו (אם ראשונים בני מלאכים - אנחנו בני אנשים). וארצה לסייג את דברי מפני שהנני יודע כי כבודו ישיב שנשמת הרב קוק גדולה ועצומה. אמנם, פסק בידינו שדברי ראשונים חזקים מאחרונים. בנוסף, הרב קוק דיבר על חידוש הלאומיות באופן רוחני - רעיוני - אידאלי. פסיקת הלכה על פי פילוסופיה אינה פסיקה, שכידוע איננו פוסקים מהמורה נבוכים אלא מהמשנה תורה. בתודה מראש, ואשמח לקבל תגובה - איתמר.
3
מה כל הכבוד
ישת | 17-04-2022 10:34
הכותב מציג מצג שווא, ברור שאף אחד לא יפתח ויעיין. תפתחו תראו שהוא במילים עדינות 'מחרטט את השכל' בלשון המעטה. חולה כבוד בצע ושלמונים! פוליטקאי רדוד
4
אידיוט שלא מבין...
לא סובל חצופים | 17-04-2022 10:46
אידיוט שלא מבין בהלכה
5
רשי כתב שהצרפתים פרוצים
ג'סי | 17-04-2022 10:47
רשי כתב שהצרפתים פרוצים ורואים מה קורה עם הצרפתיות.....אז למה להביא אותן?
6
כל הרבנים יצאו נגד הספר שלו..
אברהם | 17-04-2022 11:29
ידוע לכל שכבר הפריכו את שיטתו זה מכבר...
7
אני רואה שהפושעים...
משה | 17-04-2022 11:59
אני רואה שהפושעים של התנזים של דרעי התעוררו מוקדם. עבריינים אחד אחד. חציים עברייני מין וחציים עברייני שוחד.
8
הקשקשן שהתיר איסור...
צבי | 17-04-2022 13:51
הקשקשן שהתיר איסור כרת של נדה בטבילה באמבטיה עושי דמגוגיות וכותב שמות של רבנים שכתבו ההיפך מתוך ידיעה שלא יפתחו בפנים דמגוג שאיסורי כרת לא נחשבים בעיניו. העריק של שס.
9
כמה שומרי תורה...
כמה ? | 17-04-2022 14:04
כמה שומרי תורה קלה כחמורה יש בישראל ? כמה שומרי שבת יש בישראל ? כמה שומרי כשרות יש בישראל ? פחות מ 10% ... ובתוכם לא חסרים יהודים כשרים שגונבים , נואפים , מטרידים מינית , משקרים ... ו... ו... ו... אז מי באמת נשאר ראוי לתואר יהודי ... ?
10
הכותב רפורמי.. ואם...
יואב בןצוריה | 17-04-2022 16:05
הכותב רפורמי.. ואם נשאיר אותו בזרם ישראל דבר ראוי לנדותו כדין זקן ממרא..
גם עמיחי...
אז מה? | 17-04-2022 21:19
גם עמיחי שיקלי רפורמי
11
חזק וברוך, קנית...
יוסף | 17-04-2022 16:27
חזק וברוך, קנית אותי עם רבי חויתא מג'רבא. הלוואי שפעם יהיה דיון הלכתי ולא פוליטי בעניין זה. אבל הצד השני פחדנים גדולים, חבל
12
שלום עליכם אם...
מחילה מהרב | 17-04-2022 16:59
שלום עליכם אם כבוד הרב יוכל להגיב לחוברת שהוציא הרב חננאל זייני שליטא אזי הדבר יהיה באמת דיון הלכתי עד עכשיו המשך פירסום באתר חדשות לא מתאים לנושא כה חשוב
13
רק הפרטה!! לפרק...
הפרטה עכשיו | 17-04-2022 20:52
רק הפרטה!! לפרק את המונופול הבולשבקי של הרבנות שהוא יקר, לא יעיל ומעודד בטלנות ולתת לכוחות השוק החופשי לפעול!
14
סרוגים מזכירים לקוראים...
חן ברג | 17-04-2022 22:43
סרוגים מזכירים לקוראים מדי שבועיים את קיומו של השוטה הזה . אני מתחיל להנות מהקטע
15
אדון אמסלם תפסיק...
אליהו1 | 17-04-2022 23:10
אדון אמסלם תפסיק לבלבל במוח. אחד מעמודי הטעונים שלך זה הרב עוזיאל זצ'ל הרב הספרדי הראשי לישראל לשעבר, עיון במאמרו שאתה מצטט מראה ההיפך לגמרי ממה שאתה טוען בשמו, מה שמראה שאתה לא יודע ללמוד תורה, לא פוסקים ועם הבנה עקומה. יכול להיות שיש לך תואר רב אבל אתה יכול לזרוק אותו לפח, כולך פוליקאי רודף שררה ומעמד ומנסה לעשות את התורה קרדום לחפור בו.
16
עוד פעם אמסלם
שלמה | 17-04-2022 23:18
דבריך לא התקבלו, זהו.
17
מרן השולחן ערוך היה ספרדי
ישראל | 19-04-2022 2:34
והוא המקור המרכזי לכך שקבלת מצוות מעכבת אפילו בדיעבד
18
הוא רב נגד...
מוסר גרוע מכולם | 20-04-2022 21:07
הוא רב נגד ישראל. הוא הקים מפלגה עם פמניסטיות חרדיות שהלכו לאום לגנות אותנו. שם רשעים ירקב. אתר סרוגים- אני מציעה לכם להפסיק לתת לו במה או לחילופין לערוך תחקיר על פנייה לגרוע שבאויבינו.
19
הרבי
נועם | 28-06-2022 15:49
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף