מי את מארין לה פן: הזאב הפך לכבש? - סרוגים

מי את מארין לה פן: הזאב הפך לכבש?

מה הסיפור של מארין לה פן, שתתמודד בסיבוב שני צמוד מול נשיא צרפת? האם מדובר במנהיגת הימין הקיצוני המוכרת לכולנו? או האם יש אמת בתדמית המרוככת שהיא מציגה כעת?

מי את מארין לה פן: הזאב הפך לכבש?
  (צילום: שאטרסטוק)

הנסיקה של מארין לה פן במערכת הבחירות לנשיאות צרפת הפכה לאחד הסיפורים הבולטים במדינה בשבועות האחרונים, וכעת היא יוצאת לקרב ראש בראש מול הנשיא המכהן עמנואל מקרון – שצפוי להיות צמוד ביותר. למרות שבעבר לה פן נתפסה כמנהיגת הימין הקיצוני בצרפת, מאז תחילת הקמפיין שלה לפני חצי שנה היא מנסה לשנות את המיתוג שלה ולפנות לקהל רחב יותר.

הקרע עם אבא

מארין לה פן היא בתו של ז'אן-מרי לה פן, מי שייסד את מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית" ועמד בראשה במשך שנים רבות. היא החלה את הקריירה הפוליטית שלה במפלגה בשנת 1998, תחילה כמושלת מחוז נור-פה דה קאלה ובהמשך כסגנית נשיא במפלגה.

עוד באותו נושא

הבחירות בצרפת: מקרון ולה פן יתמודדו בסיבוב שני

בשנת 2011 לה פן החליפה את אביה בראשות המפלגה, ומאז נוצר קרע עמוק בין השניים. המתיחות המשפחתית הגיעה לשיאה ב-2015, כשמרין הובילה את הדחתו של אביה מהמפלגה שאותה הקים אחרי התבטאות קשה שלפיה השואה הייתה "רק עוד אירוע במלחמת העולם השנייה".

ניסיון ליצור מפלגה יותר מתונה

לה פן הודיעה כי תרוץ בבחירות בינואר האחרון, זאת לאחר קמפיינים לא מוצלחים לנשיאות ב-2012 ו-2017. ב-2012 הגיעה רק למקום השלישי וזכתה ב-17.9% מהקולות, כאשר ב-2017 השיגה בסיבוב הראשון 21.3%, ובסיבוב השני רק 33.9%.

מאז ההדחה של אביה, לה פן פעלה רבות כדי להרחיק את המפלגה מהימין הקיצוני וליצור תדמית מתונה יותר. בין השאר שינתה את שם המפלגה ל"איחוד הלאומי", וצמצמה את ההתמקדות שלה המפלגה בנושאי ההגירה. היא הדיחה חברים רבים אשר תמכו בגזענות, אנטישמיות, והקלה בעמדות של המפלגה בנושאים כגון התנגדות לנישואים חד מיניים, הפלה, ותמיכה בעונש המוות.

התמקדות בכלכלה

בבחירות האחרונות לה פן הקדישה חלק נרחב מהקמפיין שלה לנושא הכלכלי, והרבתה לדבר על הירידה בכוח הקנייה של מעמד הביניים ושל בעלי ההכנסה הנמוכה בצרפת. לה פן מאמינה במה שמוגדר כ"לאומנות כלכלית" – כלומר התערבות חזקה של המדינה בכלכלה, והתנגדות לגלובליזציה ולרב תרבותיות.

שחיטה כשרה היא "לא הומאנית"

למרות הרפורמות וההתמתנות של המפלגה, לה פן ממשיכה לתמוך בצמצום ההגירה, ובפגיעה בטקסים דתיים כגון צמצום האישור לביצוע ברית מילה. בראיון ל-i24NEWS ששודר בתחילת החודש, אמרה לה פן כי במקרה ותיבחר, היא תקדם איסור שחיטה כשרה בתוך צרפת, אך תאפשר ייבוא בשר כשר. לטענתה מדובר בשחיטה "לא הומאנית" כלפי החיה.

בעמותת "קעליטה", ארגון הגג של עולי צרפת בישראל, אמרו לאחר זכייתה, כי "זמן קצר לפני שאנו מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תוצאות הבחירות בצרפת מהוות תזכורת נוספת לכך שהאנטישמיות והגזענות עדין נוכחות מאוד בצרפת".

לא להיות תחת הצל של האמריקאים

בכל הנוגע למדיניות חוץ, לה פן ביקורתית מאוד בנוגע לחברות בנאט"ו וכלפי המדיניות האמריקאית, ומבטיחה להוציא את צרפת ממרחב השפעתן.

למרות שלה פן ביקרה בחריפות את המלחמה באוקראינה, היא הבהירה כי רוסיה "תוכל להוות בת ברית לצרפת שוב", אם המלחמה תסתיים.

"אל תאמינו לה"

על רקע ההצלחה של לה פן, קרא מקרון בסוף השבוע לאזרחי צרפת שלא להאמין שהיא באמת שינתה את דרכיה. "היא עדיין אשת ימין קיצוני" טען. "האמונות הבסיסיות שלה לא השתנו: יש לה תוכנית גזענית שמטרתה לפלג את החברה, והיא אכזרית מאוד". לה פן אמרה בתגובה שהיא "המומה מההאשמות הללו, מקרון הוא אגרסיבי".

אך לא נראה כי דבריו שכנעו מספיק מהציבור, ונצטרך לחכות ל-24 באפריל על מנת לראות, האם הפעם לה פן תעשה זאת?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
צרפת ניגמרת. נעלמת....
יגור | 11-04-2022 17:41
צרפת ניגמרת. נעלמת. אולי זו הזדמנות אחרונה
2
לה פן עדיפה בהרבה על מאקרון ותומכת בישראל
גדי | 11-04-2022 17:56
באופן כללי הימין באירופה זה לא מה שהיה פעם. הימין באירופה מבין את הבעיה של ההגירה המוסלמית ונלחם בה. הימין באירופה מבין את ישראל ותומך בישראל. או לכל הפחות לא פועל נגד ישראל כמו השמאל האירופי הצבוע אשר מממן פעילות נגד הלגיטימציה של ישראל
3
חולת נפש צאצאית...
מיטראן | 12-04-2022 13:21
חולת נפש צאצאית של היטלר,רק מי שאימץ אותה זה מי שנתן לה את השם,סתם חלאה שחיבים להוריד אותה וככל שיקדימו ייטב,