לימוד תורה
פירוש שלילי
ש: האם מותר לי לחדש פירוש שלילי על גדולי התנ"ך או הגמרא, שלא מוזכר אצל המפרשים?
ת: ודאי לא. הרי לא היית שם, אם כן כיצד אתה מוציא שם רע על אדם שאינך מכיר!?
יעקב למד תורה
ש: איך יכול להיות שיעקב אבינו למד תורה – הרי עוד לא נתנה?
ת: פירוש והעמקת ל"א מצות בני נח (אמר הגר"ח קניבסקי שלמד יראת שמים. דרך שיחה א 146-145- רשם מ"צ).
לימוד בשמירה
ש: האם חייבים ללמוד בזמן השמירה?
ת: לא, כי העוסק במצוה פטור מן המצוה. יתר על כן, אסור, כי אינו מרוכז בשמירה. אלא אם כן יש אישור מהמפקד.
ספר כוזרי
ש: האם הסיפור שבספר הכוזרי היה באמת או הוא משל?
ת: הכוזרים באמת התגיירו אבל הסיפור והדו-שיח הוא משל.
ספר קול התור
ש: האם אכן ספר קול התור הגיע מהגר"א?
ת: הוא נערך זמן רב לאחר מכן, אך הדברים העיקריים שם וכן רוב דברים, אפשר למצוא במקומות אחרים אצל הגר"א.
קשיים בגמרא
ש: אני תלמיד ישיבה אך מאוד מתקשה בהבנת הגמרא. מה לעשות? יש פתרון?
ת: יש כמה פתרונות מעולים. אך לא כולם מתאימים לכל אחד. אורות התורה ריש פ"ז. לכן דבר אישית עם ר"מ שלך.
להיות תלמיד חכם
ש: יש לי רצון חזק להיות תלמיד חכם, אך אין לי כשרון שכלי ולא זכרון טוב וקשה לי להתרכז. עדיין אוכל להצליח?
ת: בודאי. הכל תלוי במאמץ. יש סוגים שונים של תלמידי חכמים.
תנ"ך קסוטו
ש: האם לזרוק לפח תנ"ך עם פירוש קסוטו?
ת: א. ראשית, זה לא קסוטו אלא הרב קסוטו שהיה תלמיד חכם ואיש צדיק. ב. לא הוא כתב אלא פרופ' הרטום גיסו. ג. זה פירוש כשר.
חלוקת פרקי התנ"ך
ש: חלוקת פרקי התנ"ך היא נוצרית? אם כן, למה לא משנים?
ת: כן. קבועה בעשרות מיליוני ספרים.
לימוד או טבילה
ש: מה עדיף, ללמוד או לטבול לפני התפילה?
ת: זה ענין אישי, אבל למי שמתלבט, עדיף לימוד, שהוא מן התורה לעומת טבילה שהיא מנהג. לימוד תורה אף היא טבילה במי הדעת.
חומרה
ש: למה המחמיר תבוא עליו ברכה אם כח דהיתרא עדיף?
ת: בפסיקת הלכה, יש להתאמץ להקל. אך אחרי שנפסק לקולא, מי שרוצה להחמיר תבוא עליו ברכה.
יוצא זכאי במשפט
ש: האם היוצא זכאי במשפט חייב לעשות מסיבת הודיה?
ת: לא. ובכלל אין מקור ברור למסיבת הודיה. אלא יתן צדקה לעניים.
תחיית המתים
ש: אחרי תחיית המתים, כולם יקומו לתחיה כולל רשעים?
ת: לא. אלא רק אחר זיכוכים.
כהנים במערת המכפלה
ש: האם מותר לכהנים להיכנס למערת המכפלה?
ת: יש מתירים כי בית הכנסת הוא בקומה שניה וחדר בקומה ראשונה חוצץ. וכן יש אומרים שקברי צדיקים כמו האבות אינם טמאים. ויש אוסרים, וסוברים שאותו חדר אינו חוצץ, שקברי אבות כן מטמאים, וגם שיש חשש של בית קברות יהודי, גם אסור לנגוע בקירות וכן יש להתרחק ארבע אמות. ר' דוד כהן הנזיר עמד על המדרגה השביעית בחוץ, אך יש אומרים שבינתיים חלו שינויים וגם זה אסור. לסיכום, יש מתירים ויש אוסרים ויש מתירים בשעת צורך ויש מתירים לצורך גדול. והכי טוב לא להיכנס. עיין קום התהלך בארץ לרב מרדכי ציון עמ' קצו.
מוזיקה קלאסית
ש: האם מותר לשמוע מוזיקה קלאסית?
ת: כן. היא מעוררת רגשות עדינים.
בתאבון
ש: האם מותר לומר בתאבון או שזה משבח תאוה?
ת: מותר. זה ביטוי נימוס וידידות.
הצטיינות בצבא
ש: בצבא, ב"ה, אני מצטיין, ואני משתדל שהכל יהיה לשם שמים. אבל אשתי לוחצת עליי שאספר לה. מה לעשות?
ת: לספר לה. זה כדי לשמח אותה.
צדיק נסתר
ש: האם לצדיק נסתר יש רוח הקודש?
ת: לא בהכרח.
קלפי שחקנים
ש: האם קלפים של שחקני כדורגל וכדומה זה נקרא עבודה זרה?
ת: לא. אבל הבל הבלים, ודומה ללא תפנו אל האלילים. עיין שו"ע או"ח שז טז משנה ברורה.
תרופה נפשית
ש: האם תרופה נפשית היא בריחה מאחריותנו לתיקון מידות?
ת: לא. אדרבה, היא מסירות נפש למען תיקון מידות. גם אחרי התרופה נצרך מאמץ רב. תיקון מידות נעשה על ידי עמל וכן על ידי תחבולות.
גזל שינה
ש: האם גזל שינה הוא מדאורייתא?
ת: ואהבת לרעך כמוך. אגב, גם איסור דרבנן הוא אסור. ועוד אגב, לפני הכל יש להתנהג כמו בן אדם.
מים אחרונים
ש: למה יש מעבירים מים אחרונים עם היד הרטובה על הפה?
ת: רש"י יומא פג. פסקי תשובות קפא ז.
רב שטעה
ש: אם רב המקום טועה בפסיקה, האם לשתוק מחמת כבודו או להעיר נקודתית?
ת: אם זה איסור דרבנן ודאי לשתוק כי כבודו הוא מן התורה. על כל פנים, יש להעיר לו בצנעה ובדרך כבוד.
הכנסת ספר תורה
ש: עדיף ללכת להכנסת ספר תורה או ללימוד תורה?
ת: אם אין אילוץ של חסד למשפחה או לחבר, עדיף ללמוד תורה, בדומה לספר חיי אדם שפוסק שעדיף לתת כסף ללומדי תורה מאשר להכנסת ספר תורה, כי מטרת ספר התורה היא הלימוד (חיי אדם, הלכות ספר תורה כלל לא – רשם מ"צ).
תשר למלצר
ש: האם חייבים לתת טיפ למלצר?
ת: אם זה המנהג הקבוע באותו מקום.
מכללה או אוניברסיטה
ש: האם עדיף ללמוד במכללה חרדית או באוניברסיטה ששם הרמה גבוהה יותר?
ת: עדיף במכללה, כי יש שם יראת שמים, ויראת שמים שוקלת יותר מכל.
שמע על המטה
ש: האם מותר לשלוח סמ"ס אחרי ברכת המפיל?
ת: כן. אין זה דיבור.
הכנה בשבת
ש: האם מותר להכין כמות סלט יותר גדולה לסעודה שלישית כדי שיישאר למלווה מלכה?
ת: לא. זו הכנה בשבת לחול.
ש: האם מותר להוציא בשבת מן המקפיא עבור מוצאי שבת?
ת: לא. כנ"ל.
כבוד חמותו
ש: חמותי מציקה לי בלי סוף ומסיתה בעלי נגדי. התנתקתי ממנה. האם לא עמדתי בנסיון?
ת: לא. אין חובת קשר איתה אלא כפי היכולת, וזה מעבר ליכולת.
גיל בשידוך
ש: האם מותר לי לומר גיל יותר צעיר משלי, אחרת זה מוריד את הסיכויים שלי?
ת: לא חייבים לגלות את הגיל, אבל אסור לשקר.
קעקוע רפואי
ש: נערה נכוותה על ידי רותחים ונשארו לה צלקות. האם מותר להעזר בקעקוע רפואי כדי לטשטש צלקות במקומות גלויים?
ת: כן. א. זה לא כתיבה. ב. וזה לא בא ליצור אלא להחזיר.
הדרת נשים
ש: איפה מרן הרב קוק מדבר על מעמד הנשים בתוך החיים הציבוריים?
ת: שתי תשובות על בחירת נשים במאמרי הראיה 189.
גזעיים יהודים
ש: איך זה שאחרי שלשת אלפים שנה יש יהודים כל כך שונים במראיהם ובגזעם?
ת: תוספת גרי צדק רבים.
מטבע בכותל
ש: מה דין מטבע שנמצא בין אבני הכותל והונח שם בכוונה?
ת: לשים בקופה שם.
מסיונרים
ש: דפקו לדלתי אנשים שהציגו את עצמם כשייכת לכת עדי י-ק-ו-ק. מחיתי, הפניתי את הגב וסגרתי את הדלת. אולי פגעתי בהם ופעלתי לא נכון?
ת: פעלת נכון. גדול המחטיאו מן ההורגו.
כיפה
ש: האם לחבוש כיפה כאשר יש בזה חילול השם, אך אם אוריד, אדרדר יותר?
ת: לחבוש כיפה, היא בעצמה קידוש השם.
השואה
ש: האם אירוע כל כך משמעותי כמו השואה מוזכר אצל הנביאים?
ת: כן. קללות בחוקותי, קללות כי תבוא, האזינו.
שירת נשים
ש: איפה מוזכר איסור שמיעת שירת נשים בהלכה?
ת: ברכות כד. רמב"ם איסורי ביאה כא. שולחן ערוך אה"ע כא. קיצור שו"ע קנב ח.
ברכת נטילת ידיים
ש: מי שנטל ידיים בבוקר אך שכח לברך ונזכר לאחר התפלה, האם יברך?
ת: הפסיד את הברכה, ויכול לברך לפני מוסף ויש אומרים שיכול לברך לפני מנחה אם עשה צרכיו. פסקי תשובות ד ג.
מכירה פומבית
ש: האם מותר לקנות ממכירה פומבית של רשות הדואר?
ת: החפצים שייכים לדואר, הן בגלל שהבעלים התייאשו, הן בגלל שמראש כל השולח דרך הדואר מתנה ממילא שאם החפץ לא יבוקש תוך זמן מסויים הוא עובר לבעלות הדואר.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
דוד
כל פוסק בר סמכות הלכתית יכול לפסוק ולהחליט.
16:41 16.01.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
היא נצטוותה בסיני ונתנה לאדם הראשון, אבל זה כבר לימוד מעמיק. עובדה שאברהם אבינו קיים כל המצוות ואף עירוב תבשילין!
18:27 15.01.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריה כהן
בשאלת כניסת כהנים ,המרא דאתרא דחברון הרה"ג דב ליאור הוא הפוסק
22:35 14.01.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר