אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

איך לתווך לילדים מציאות קשה כמו גל הטרור?

איך לתווך לילדים את המציאות הקשה? ילדנו נחשפים ברשת לספקולציות ופרשנויות שונות לאירועים הקשים שעוברים עלינו. דווקא עכשיו ההורים צריכים לתת את ערך המוסף שאין ברשת

איך לתווך לילדים מציאות קשה כמו גל הטרור?
  אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק) תמונת כותבת (קרדיט: באדיבות מכון אדלר)

כהורים בעידן של תקשורת דרך הרשת (טיק טוק, אינסטגרם, ווטסאפ, פייסבוק), ילדים כמעט בכל גיל, מקבלים ונחשפים למידע רב באינטרנט ובאפליקציות השונות.

כתוצאה מכך, הרבה שיתופים והתייעצויות שהיו פעם במשפחה או במסגרות החינוכיות, היום הם במרחב הרחב. יכולת ההסתרה שלנו והימנעות משיח בנושאים הופך כמעט בלתי אפשרי. לכן דווקא עכשיו ההורים צריכים לתת את הערך המוסף שאין ברשת.

עוד באותו נושא

ההשפעה הדרמטית של הרשתות החברתיות: צוללים עם ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

ברשת הילדים נחשפים לספקולציות ופרשנויות שונות, למידע שהוא לא פעם "פייק ניוז" ומידע שכלל אינו תואם גיל. הדמויות המשפיעות עליהם אינם מתמחות בנפש הילד ובהבנה חינוכית. זה יכול להכניס ילדים לבלבול רב, בעיקר הצעירים שלעיתים לא מבחינים בעצמם בין דמיון ומציאות, בין תוכן שיווקי ומוקצן ובין החיים עצמם.

אם ניקח לדוגמא את ארועי הטרור הנוראיים שהתרחשו בשבוע שעבר. המדיה והתקשורת שידרו את ארועי הטרור הנוראיים מזוייות שונות וברצף בלתי פוסק. האם עצרנו רגע לברר מה עובר על ילדנו כתוצאה מכך?

באירועים מסוג זה ולא משנה אם הם חיוביים, שליליים. חובה עלינו להיות המבוגר האחראי על ילדנו, מבוגר שתפקידו לתווך מציאות.

איך נעשה זאת?

 דוגמא אישית – זה מתחיל בנו ההורים, עד כמה אנו צופים וצמודים למידע הזורם אלינו מהתקשורת. האם אנו יודעים לעשות הפוגות ולהיות עם הילדים. איך אנחנו מגיבים למה שאנחנו צופים ונחשפים אליו, ומה הילדים שלנו שומעים ורואים עלינו כתוצאה מכך.

שיתוף – עלינו לשתף את הילדים באירועים השונים. אם נמנע מלדבר איתם מתוך חשש ודאגה, כאמור מישהו אחר יעשה את זה במקומנו ברשת. עלינו לקחת אחריות על המסר והמידע שמגיע אליהם וכיצד אנו תופסים את האירועים, מה לדעתנו ניתן או צריך לעשות בעניין וכיוצ"ב. מצ"ב בהמשך טבלת שיתופים מומלצת לפי גיל.

הקשבה – בהקשבה נכונה אנו מזמינים את הילדים להקשיב יכולת להביא את הילדים לשתף אותנו בידע והמידע שמגיע אליהם. לאפשר להם לשאול, להתייעץ, לארגן את המחשבות והדעות שלהם על העניין. על ההקשבה שלנו להיות נקייה: ללא שיפוטיות וביקורת, עלינו להימנע מלרוץ לפתרונות, להדגים אמפטיה והקשבה.                      

לפנות זמן ולתת חשיבות לצורך של הילדים לתיווך שלנו – לייצר ולהעמיק איתם יותר שיחות אמיתיות. כאלו שמזמינות אותנו ואותם להכיר יותר לעומק. בשיחות כאלו נייצר דיאלוג בו שני הצדדים מקשיבים, משתפים, מתייעצים, נעזרים זה בזה ומהווים מקור לתמיכה ועידוד. זוהי בעצם  הזדמנות נהדרת  לילד ללמוד שיש אותו אבל יש גם אחרים, עם דעות, מחשבות, רגשות ומפתח את האינטליגנציה הרגשית והאמפטיה.

חשוב שנדע, אם נמנע מהשיחות הללו הילד ידאג להשלים לבד את המידע שחסר לו.    זה כאמור מידע שלא תמיד נכון, לא בהכרח תואם מציאות ועלול להפחיד ולסכן.                                         יתרה מכך, היכולת של הילדים להבין שגם אנחנו ההורים לעיתים דואגים/ חוששים/ מאוכזבים/ מבולבלים נותן להם לגיטימציה ועוזר לילד לקבל את הרגשות הללו גם בעצמו. "אם אמא מפחדת אז כנראה זה בסדר לפחד".

ומכאן שהשיתוף גם לא פעם משרת אותנו ביחסים עם ילדנו, מסביר את התנהגות ההורית שלנו ומתרגם אותנו. לדוגמא: כשאני מסתובבת מודאגת בבית ולא מאפשרת לו לצאת לרחובות, חשוב שאסביר שאני סומכת עליו, רק שכרגע המצב מאוד רגיש ועדיף להמנע משיטוט ברחובות. אם רוצים להיפגש אם חברים אולי להמליץ על מפגשים ביתיים ופחות בגינות.

לגיל הילדים כמובן יש השפעה על תיווך המציאות, אז מה אומרים ולמי?

למעשה, השיתוף פותח ערוץ תקשורת חדשה בבית- מאפשר יחסים של קרבה, הכרות אינטימית ומעמיקה. כזו שתהווה תשתית בטוחה לילדנו לשוחח איתנו כמעט על הכל.                                                                           

 

קרן אור אורן, מדריכת הורים וצוותי חינוך אחראית תחום הגיל הרך במכון אדלר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
להגיד להם את האמת
אריאל | 04-04-2022 13:17
שבגלל אמונה במשיח וגניבת נדלן מהערבים, הם וילדיהם יוקרבו על מזבח המתנחלים.
2
הרבי
נועם | 24-06-2022 20:19
הרבי מלובביץ' ישו