כשאנחנו נכנסים לספריה, לאלבום התמונות או לרופא שלנו, יש יתרונות גדולים לדיגיטציה. המידע זמין, מאורגן ומקיף, ומנוע החיפוש חוסך לנו שעות רבות של שיטוטים ועצבים בארכיונים מאובקים. לא כך בסוגיות של מעמד אישי ובעיקר בסוגיית הממזרות.
בסוגיות אלה עדיף שהזיכרון לא יהיה ארוך כל כך, שהמידע יהיה קצת פחות מסודר. "שני כוחות ניתנו לנו, הזיכרון והשכחה, אי אפשר לנו בלעדי שניהם", כותב ברל כצנלסון ב-1934 על ההיסטוריה היהודית. בסוגיית שכאלה אנו זקוקים לכוח השכחה. הבו לנו בחזרה קטלוגים מחוקים במגירות עץ צרות, תמונות מהוהות ומצבות שנמחו בפגעי הזמן ואותיותיהן פרחו באוויר.
העולם העתיק היה מבוסס על מעמדות ועל היררכיה יותר מאשר העולם המודרני, האופן שבו נולד אדם הכתיב לא רק את מצבו הכלכלי אלא גם את מידת 'חוקיותו' בעולם. 'כתם' משפחתי ליווה אנשים בכל אשר הלכו ומי שלא יכול היה "לבוא בקהל" בקהילתו גורלו היה קשה ומר.
כך למשל היה גורלם של ממזרים, מי שנולדו כתוצאה מיחסים אסורים (גילוי עריות או יחסים בין אשה נשואה לגבר אחר). התורה קובעת כי ממזר לא יבוא בקהל "עד דור עשירי", ביטוי שמובן במשנה כסטטוס נצחי לכל צאצאיו.
מצד שני, לזיכרון בעולם הלא-דיגיטלי היה גבול. גבול של זמן וגבול של מקום. אדם שעבר מקהילתו לקהילה אחרת, לא בהכרח נשא על גבו את זהותו ויכול היה להמציאה מחדש. גם בממד הזמן, מעבר הדורות השכיח חלק מן הכתמים ובעיותיו של הסבא-רבא לא נשארו בהכרח צרותיו של הנכד.
בעניין הממזרות, אימצו קהילות ישראל את כללו של ר' יצחק בתלמוד (קידושין ע"א ע"א): "משפחה שנטמעה – נטמעה", כלומר מי שמעמדו הבעייתי נשכח או לא נודע, גם ההלכה 'שוכחת'. כך נפתרו להן לאורך השנים בעיות הממזרות, אם לא בדור הראשון, לפחות בדורות שאחריו.
לא כן היום. אנו מתגאים בעולם סובלני ושוויוני יותר, אדם נשפט לכאורה רק על מעשיו שלו ושיניו לא תקהינה על מעשי אבותיו, אולם הזיכרון שלנו ארוך ואינסופי. לעולם לא נשכח ולא נסלח. אין לנו היכן להסתתר. הדאטא-בייס בענן ירדוף אותנו לכל מקום. ולא רק הדיגיטציה נושפת בעורפם של הממזרים אלא גם תפיסת הממלכתיות.
השאלה כיצד להגן על מי שנולד לממזרות
משנאספו גלויות ישראל למדינת ישראל, שאפה ה'ממלכה' גם לרבנות אחת, הלכה אחת. לא עוד רב מקומי-קהילתי שעושה דין לעצמו ולצאן מרעיתו, ורק לעתים, אחרי חילופי אגרות, הוא משפיע או מושפע מרבנים אחרים בסביבתו, אלא קול אחד רבני היררכי. בעולם כזה קשה לא רק להיטמע, אלא גם לקבל 'חוות דעת שנייה' או 'דעת מיעוט'.
סוגיית הממזרות שנדונה השבוע בכנס של המכון לדמוקרטיה ומרכז צדק לנשים היא אמנם סוגיה שמעטים נולדים לתוכה – כמה עשרות בכל שנה במדינת ישראל (ובניהם ובנותיהם אחריהם) – אולם מוטת ההשפעה שלה עצומה. החשש מן הממזרות שולט בכל תחום הנישואין והגירושין בדין היהודי. חרב הממזרות המאיימת על ילדים שיבואו לעולם לפני השלמת הגירושין יחד עם ה'שעון הביולוגי' הופכת לשיקול משמעותי בהסכמי חלוקת רכוש ומשמורת ילדים ומהווה כר לסחטנות, לסרבנות גט ולעגינות נגד נשים.
לחזור לאחור כבר לא נוכל. אין שכחה לפני כס המודרנה, אבל השאלה כיצד להגן על מי שנולד לממזרות עודנה לפתחנו. 'שכחה' מסוג אחד היא האימוץ הדתי והאזרחי הנוהג את החזקה המשפטית הקדומה שילדים יירשמו על שם אמם והאיש שנשוי לה, ללא קשר לזהותו של האב הביולוגי ותוך איסור על בדיקות ד.נ.א. פתרון זה אכן 'שוכח' ממזרים, אולם גם פוגע בזכות האב הביולוגי לאבהות ובזכות הילד למזונות, לירושה ולקשר הורי עם אביו. הוא גם שם בידי ה'אב' המשפטי זכויות להכרעה על גורלו של הילד (איך יתחנך? האם יתחסן?) וחובות לא לו.
'שכחה' מסוג אחר מוצעת בהצעת חוק חדשה של מרכז צדק לנשים ועל פיה יפוצל הסטטוס הדתי (על פיו ינהג בית הדין ובו יוכר אב משפטי בלבד) מן הסטטוס האזרחי (על פיו יוכר אב ביולוגי ועל פיו יוכרעו ירושה, מזונות, חינוך, חיסון וכד'). כך קורה בפועל אצל מוסלמים, שדינם הדתי לא מכיר באבהות מחוץ לנישואין (אם כי אין בדין המוסלמי סטטוס 'ממזר' לילד), אולם בתי המשפט לא נמנעים ממתן זכויות לאזרחות, מזונות וירושה לילדים תוך הכרה באבותיהם הביולוגיים.
יהודה עמיחי מבקש באחד משיריו להוסיף לתפילת 'אשמנו, בגדנו' גם את ה'חטאים' – "שכחנו, זכרנו". אולי, גם בעידן הדיגיטציה והענן, אנו יכולים להתפלל לא רק לזיכרון ארוך אלא גם לקצת שכחה.
_______
הכותבת היא עו"ד שלומית רביצקי טור-פז, מנהלת מרכז דת, לאום ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
2 דיונים
ממזר
אין דבר כזה " ממזר"! דתיים פרימיטיבים! כן ירבו " ממזרים" בישראל!
23:20 03.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
פיתרון של משפטנים הזויים. נחליט שכך וכך יהיה משפטית. האם כך יהיה בפועל. אם לפי החוק האזרחי יש לאדם אב אחר ודאי שזה ישפיע על מעמדו הדתי !!
11:10 01.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המורה להיסטוריה
הדת הרבנית אורתודוקסית היא דת מפלה, היא דת רעה, היא דת מסוכנת. מה שאתם קוראים הלכה זה אוסף כללים פוגעניים ומיותרים בעולם של היום. תחזרו בתשובה. תתפללו לאלוהים שיסלח לכם...
הדת הרבנית אורתודוקסית היא דת מפלה, היא דת רעה, היא דת מסוכנת. מה שאתם קוראים הלכה זה אוסף כללים פוגעניים ומיותרים בעולם של היום. תחזרו בתשובה. תתפללו לאלוהים שיסלח לכם על עיוות דרכו. תתפללו לאלוהים שלכם שלא יעניש אתכם על ציות לרבנים פושעים. ההתעללות באנשים בשם ההלכה והדת הרבנית היא אחד העוולות הגדולים ביותר שקיימים כיום במדינה.
המשך 07:26 01.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק1
אם כבר מציעים שינוי רדיקלי, אני מציע שיפסיקו לנאוף וכך לא יהיו ממזרים. בתור התחלה צריך להפסיק להתייחס לניאוף כאל דבר חצי לגיטימי שמבצעיו זכאים להגנה
12:18 31.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
בתגובה ל: אריק1
צודק לחלוטין, אבל זה השלב הבא של הליברליזם הדתי....
11:51 01.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צריך להיזהר בדורנו מכל מיני כותבות
מאמר חלש. מערבב כל כך הרבה נושאים בלי קשרים אמיתיים. והכל כדי לשרת אגנדה.
10:35 31.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם קורא
בעיה כואבת, אך צריך למצוא דרך אמיתית, ולא לעשות גיחוך מדיני התורה. אם כבר זה הדרך, יש לי פתרון אחר, שבו לא יהיה כיום ממזרים. פשוט לפנות לאקדמיה לעברית...
בעיה כואבת, אך צריך למצוא דרך אמיתית, ולא לעשות גיחוך מדיני התורה. אם כבר זה הדרך, יש לי פתרון אחר, שבו לא יהיה כיום ממזרים. פשוט לפנות לאקדמיה לעברית שיקראו לילד שנולד מגילוי עריות לא ממזר אלא ממז. . וכך פתרנו את הבעיה.. לבעיות רציניות צריך למצוא פתרונות רציניים, ולא לעשות צחוק. .
המשך 08:22 31.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממזר
כל מסורבות הגט החילוניות צריכות להציף את המדינה ב"ממזרים"-עד שהמדינה תיאלץ למצוא להם פתרון-ויותר מאוחר אף תיבטל הלכת ה"ממזרות" הבזויה מפאת ריבוי "ממזרים"! כן ירבו "ממזרים" בישראל!
22:57 07.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליברל אבל דתי
לא מפתיע שתמורת שכר ב"מכון הפרוגרסיבי לאריסטוקרטיה" מוכנה עורכת הדין לפרק עוד ערך דתי.
06:51 31.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
ריסוק היהדות הבא מטעם הליברלים.
21:31 30.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן
למי אתם נותנים במה, ישתדל בלי נדר לא להיכנס יותר לאתר רפורמי זה
20:12 30.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הזויה
הפסוק אומר "גם דור עשירי" לא "עד דור עשירי" שאר הכתבה כזה מטומטם שאני אפילו לא יודע איך להגיב
19:51 30.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר