העובדות: שר הדתות מתן כהנא הגיש לכנסת הצעתו לחוק הגיור. כיוון שמפלגת רע"ם נמנעה מההצבעה, ההצבעה בכנסת נגמרה בתיקו, מפלגות הקואליציה בעד, מפלגות האופוזיציה נגד. והדיון הבא נדחה לעוד חצי שנה.

אצה לו הדרך לשר כהנא והוא הודיע שיביא את החוק לאישור הממשלה, כתקנה זמנית עד לחקיקה קבועה וכך יצא לדרך.

הבעיה: צעד זה הוא בהחלט מנוגד לדמוקרטיה. כלום כאשר חוק נופל בכנסת מותר לערוך תיקון עוקף-כנסת ע"י שלטון הקואליציה? נניח ביום מן הימים ומפלגות הימין יעלו לשלטון, ויציעו חוק שלא ימצא חן בעיני האופוזיציה, יוכלו לתקן החוק ע"י החלטת ממשלה? אין זו אלא פַרְסָה? מכאן אני פונה ליועצת המשפטית למדינת ישראל לפסול תקדים מסוכן זה.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב לאו על מינוי ראש מערך הגיור בניהו ברונר (באדיבות כיכר השבת)

נחזור להעיר על עצם חוק הגיור. פלא גדול. הנושא הוא דתי ותורני ביסודו. כיצד אפשר שחילונים [וגם בצירוף המפלגות הערביות] יחליטו בנושא גורלי זה? במיוחד כאשר לפי כוחות הכנסת הם אינם אלא חצי מעם ישראל.

בדקתי בנוסח החוק שהשר כהנא מציע. שם מפורש שראש הממשלה הוא שיקבע את זהותו של ראש מערך הגיור. ידוע שלפעמים ראש הממשלה הוא או אינו דתי, ושמא אף אנטי-דתי. והוא ודאי יחליף ראש המערך של היום וימנה במקומו אדם אחר כראש מערך הגיור שיביא תוצאות שראש הממשלה מצפה להן.

יתרה מזאת. המומחים לענייני התורה הם בוודאי אנשי הרבנות הראשית. בחוק המוצע מפורש שאפילו הרבנות הראשית תתריע על ליקויים הלכתיים, בכל זאת ראש המערך [שיכול להיות בור ועם הארץ] הוא שיחליט אם להסכים להערותיה של הרבנות הראשית או לא.

ובסיום נחזור לחוק הכשרות שהשר כהנא יזם והעביר על פי החלטת הכנסת. בעתיד שלוש חברות מסויימות יורשו להעניק תעודת הכשר למוצרי מזון, אפילו אלו המיובאים מחו"ל. כלום יהודי מן השורה יכול לדעת אם אפשר לסמוך על הרב החתום על ההכשר, רב שאין מכירים מי הוא ומה מעלתו בנושא כשרות? העיקר שחברה מסחרית הדפיסו על המוצר באותיות גדולות "כשר"? עד עכשיו סמכנו על הרבנות הראשית שניהלה רישומים על איזה רב אפשר לסמוך [בין בארץ ובין בחו"ל]. אבל מהיום והלאה אנו בידי סמכויות אנונימיות.

ונביא דוגמא. המומחים במשרד הבריאות יושבים ודנים אלו תרופות יורשו לשימוש הציבור, ואלו מהן מסוכנות לשימוש בלי מרשם רופא, ואלו שאין להתירן כלל כי לא עברו מספיק נסיונות במעבדות. כלום אפשר שיוקמו חברות פרטיות וגם הן ישווקו תרופות, מעל ומעבר לרשויות משרד הבריאות, ולפעמים גם על אפם ועל חמתם, כדי להכין תחרות ולמנוע מונופול? האבסורד מוכח.

יש כאן מגמה להחליש את סמכות הרבנות הראשית. כבר התווכחתי עם חלק מהרבנים התומכים בחוקים הנ"ל, והתריתי שכאשר מקלקלים את סמכות הרבנות הראשית ישלוט בעם ישראל תוהו ובוהו, במאות דעות בהלכה, לפי מאות הרבנים שיביעו דעותיהם, ואין סמכות מרכזית של גדולי הרבנים להכריע.

הרבנים לא ענו לי על הערתי זאת עם שום תשובה.