מהו סלע המחלוקת האמיתי של הקואליציה? - סרוגים

מהו סלע המחלוקת האמיתי של הקואליציה?

בסיום כנס החורף, מתברר שהקואליציה יודעת לעבוד כשהיא רוצה אבל כשעולה חקיקה רגישה, היסודות מתערערים. אם הם רוצים להצליח ולא רק לשרוד, הם חייבים להחליט על דרך העבודה

author-image
מהו סלע המחלוקת האמיתי של הקואליציה?
  צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

הכנסת מסיימת את כנס החורף ויוצאת לפגרה של חודשיים, בדיוק כשהקואליציה הגיעה לכמעט 100% מיצוי הכוח שלה ועל אדי דלק אחרונים.

השבועות האחרונים היו קשים מאוד לחברי הכנסת והשרים. הרבה מאוד תוכניות חקיקה בוטלו או התעכבו בגלל חרמות, כל פעם של גורם קואליציוני אחר.

ממשלה שנשענת על המספר המדויק של 61, לא יכולה להרשות לעצמה אצבע אחת שחסרה, וההרגשה שבמקום לקדם סדר יום עצמאי ולהוביל מהלכים, הקואליציה מנסה רק לשרוד. רק להגיע להצבעה הבאה בשקט ולקוות שלא יצוץ משבר חדש.

עוד באותו נושא

שר בממשלה נגד שקד: "איננו רשאים לעצום עין"


12

הכמות העצומה של חברי הכנסת הנורווגיים יצרו מעמדות בפוליטיקה, כשבזמן שהשרים ישנים בלילות וקופצים מידי פעם למשכן הכנסת, חברי הכנסת האחרים עומלים קשה בוועדות ובהצבעות אין סופיות במליאה.

אין משהו סימלי יותר מכך שהחוק האחרון שאושר לפני הפגרה היה חוק האזרחות. מאז ההפלה הדרמטית שלו בפעם הקודמת, הסוגייה הזו תלויה כמו רֵחיים על הצוואר ורק בזכות שיתוף פעולה עם האופוזיציה הימנית, הממשלה צלחה את המשבר הפוליטי והביטחוני הזה.

כששואלים את בכירים המפלגות בקואליציה הם ישדרו שהכול בסדר, ומשברים פוליטיים תמיד היו. אבל גם הם מודים שהניסוי הפוליטי הזה שנקרא "ממשלת השינוי" הוא אתגר שהם שעדיין לא הצליחו להשתלט עליו במאת האחוזים.

מה עבר ומה נתקע?

אז האם תשעה חודשים אחרי הקמת הממשלה, אכן ישראל עדיין תקועה בקיפאון פוליטי או שכאשר בוחנים את זה לעומק, יש עשייה פרלמנטרית.

האם מדובר נטו בקואליציה ששורדת רק משבוע לשבוע? כנראה שהכול תלוי בנקודת המבט.

והאמת היא ש-62 חוקים אושרו באופן מלא מאז שהקואליציה החלה את דרכה ועוד 52 חוקים כבר אושרו לקריאה שנייה ושלישית ומחכים בקנה לאישור סופי אחרי הפגרה.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

אז התחושה של שיתוק פרלמנטרי כנראה מוטעית ופשוט קצב העבודה של הקואליציה הזאת שונה. יש המון דרמות, ריבים רבים ומחלוקות לא פשוטות בין חלקיה, אך כנראה שכן צריך לעלות למבט קצת יותר גבוה כדי לבחון את המצב.

נכון, לא מעט חוקי דגל של הקואליציה מעוכבים ונדחים על רקע חוסר הסכמות או בעיות משמעת וברשותם חוק הגיור, חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה, חוק חלופת תמ"א 38, חוק הגיוס.

אגב, זאת אחת הבעיות המרכזיות שהקואליציה סובלת ממנה כל כך הרבה. גם אם יש חוקים חשובים לשחקנים השונים, אין הרבה נושאים שחשובים לכולם. ושם הרבה פעמים טמונה המחלוקת.

עוד באותו נושא

הפתרון של מיקי לוי איך לעקוף את האופוזיציה


87

לא תהיה להם ברירה

החודשיים הקרובים, יאפשרו לח"כים – משני הצדדים – לנצל את הפגרה קצת לנוח משבועות ארוכים של טרטורים ולילות לבנים.

כנס הקיץ כבר יהיה בסימן שנה לחלופי השלטון, ולמרות הזעזועים אף אחד מהשותפים לא מראה סימן אמיתי של פרישה. מנעמי השלטון והכוח בידיים לפעמים חזקים יותר מכיפופי אידיאולוגיה.

סילמן ובנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

שיתוף הפעולה בין 8 סיעות השלטון טעון שיפור ואם הם באמת רוצים לוודא שפרויקט המשותף ממשיך, לא תהיה להם ברירה אלא לטקס עצה כיצד לוודא שלצד המחלוקות שלא ייעלמו, תהליכי העבודה עוברים תהליך ייעול רציני.

כשהקואליציה מחליטה להסתער על נושא בצורה מרוכזת ומשותפת – היא בדרך כלל מצליחה. סוד קיומה יהיה טמון ביכולת הזו בדיוק – למצוא מה אפשר לקדם יחד, ולא איך אפשר לחסום אחד את השני.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כשמרכזת הקואליציה זו מפגרת כמו סילמן, אז.....
סילמן היא מפגרת | 11-03-2022 8:30
כשמרכזת הקואליציה זו מפגרת כמו סילמן, אז גם אם הייתה קואליציה הומוגנית הם היו תמיד נכשלים.
2
מספיק עם הקשרוש...
בושה שבמדינה יהודית הקואליציה מכילה אנטי ציוניים ופרוגרסיבים שנגד כל מה שמריח יהדות | 11-03-2022 8:38
מספיק עם הקשרוש הזה, חוק האזרחות עבר בזכות אחריות ןבגרות האופוזיציה
3
קואליציה שתגרור את...
גל | 11-03-2022 8:39
קואליציה שתגרור את ישראל למקומות הזוים לחיות פה.הכל יקר שר אוצר שקיבל אחלה כסף ממיסים קמצן לאזרחים.
4
קואלציה עם שבעה...
חיים | 11-03-2022 8:44
קואלציה עם שבעה ראשים.שאשה ביטון אחרית קואונה.ליברמן חקיקה אנטי דתית עם כהנה.גנץ פנסיות תקצביות.רעמ הפקרת הנגב.סער שומר על הפרקליטות והשופטים וגם עצמו ככה זה נראה.קריב לרפורמים.אבידר חוקים נגד נתניהו. בקיצור איש הישר בעניו
5
גועל נפש שאנשים...
עידו | 11-03-2022 8:47
גועל נפש שאנשים עם כיפות סרוגות מחבקים ערבים ושונאי ישראל. בושות לסרוגים וערוץ 7 שהפכו לשופר של בנט. איפה הימים שחובשי כיפות סרוגות הין ימנים? שחובשי כיפות סרוגות נלחמו למען המדינה במקום להפקיר אותה לשמאל יהערבים? בושה מה שקרה למגזר, איך הפכו מאוהבי ארץ ישראל לאוהבי כסא עור הצבי, כסף וכבוד.
6
לא מצליח להבין...
בושה | 11-03-2022 8:55
לא מצליח להבין איך חובשי כיפה יכולים לשבת בקואליציה עם מי שמצהיר בגלוי שתומך בהרג חיילים
אלה דתיים רפורמיים...
רבקה | 12-03-2022 20:26
אלה דתיים רפורמיים הם לא שייכים בכלל ליצור של הקדוש ברוך הוא מי שיושב עם מחבלים בכנסת באותה קואליציה הוא לא יהודי חד משמעית .
נכון, דת ודמוקרטיה...
אריק | 12-03-2022 4:20
נכון, דת ודמוקרטיה שני הפכים.
לא כל...
ד ש | 11-03-2022 9:23
לא כל חובש כיפה הוא דתי תבדיל בין חובש כיפה קטנה כמו בנט לאחרים. בנט למשל הוא גם רה'מ הראשון שטס בשבת מאז לא יודע מי..וזה לא ממש פיקוח נפש היה אלא סתם ליצנות..
7
ממשלה הכי סחיטה...
נאור | 11-03-2022 9:12
ממשלה הכי סחיטה בתולדות המדינה לפחות עשרות ארועים של איומים של חברי כנסת וקבלת הפרוטקשן מצד המדינה.
8
מה סלע המחלוקת?כל...
יעקב | 11-03-2022 9:46
מה סלע המחלוקת?כל ממזר מלך. וזה עוד כלום לעומת מה שאבידר מתכוון לעשות.בקיצור הגועל נפש אדיר אבל תקשורת שמנסה לכסות ועוד לכסות.
9
לכו לסופר ותבינו...
קובי | 11-03-2022 10:34
לכו לסופר ותבינו איזה ממשלה זאת.לא צריך הרבה לדבר
10
קואליציה שנבנתה מההונאה...
צבי | 11-03-2022 11:02
קואליציה שנבנתה מההונאה הכי גדולה בהיסטוריה של המדינה .הארכיון יראה לכם עשרות מקרים של הונאה ראש בראש של בנט איילת לגבי סער זה קצת פחות כי הוא רק שיבר על רעמ ומרץ. אבל אצל בנט זה חוצפה מול הפנים של המראיין בעשרות דברים שונים.
11
גועל נפש של כתבה! הממשלה עובדת!
חן | 11-03-2022 11:15
הממשלה עובדת טוב יותר מזאת שקדמה לה. תוך פחות משנה, עברנו מקפאון של שנים, וגירעון תקציבי כמצב תקין ומקובל, למצב שיש עודף תקציבי! העובדה שיש תקציב! אחרי מעל שנתיים שלא היה. העובדה שבנט מתווך במלחמה הנוכחית. הממשלה עובדת.
ממשלה פח אשפה...
ציונה | 12-03-2022 20:23
ממשלה פח אשפה חמישים ראשי ממשלה בתוך הגועלציה ולא מצליחים לנהל כלום אני מעריכה שאין לה עוד הרבה זמן .
12
בנצי אתה רואה...
שמעון הגלילי | 11-03-2022 13:31
בנצי אתה רואה סלע של מחלוקת. ואני רואה הר של מחלוקת. לא יעזרו בולדוזר ושופל. סלטה ובורג. כדי לצלוח את ההר. ממשלה שביסודה מקולקלת ושותפיהה לא אמינים. זו משימה בלתי אפשרית.
13
לטכס עצה זה עם כ
דוד | 11-03-2022 14:01
סאלם
סלמן צריכה פעם...
רבקה | 12-03-2022 20:42
סלמן צריכה פעם לפתוח פרקי אבות כתוב בפירקי אבות הגאווה והתעווה מוציאים את האדם מין העולם אבל האנשים האלה נולדו לעולם עם מנטליות של רוע שאין לא הסבר
14
כחות אנטי דמוקרטים...
אריק | 12-03-2022 4:22
כחות אנטי דמוקרטים מול שוחרי דמוקרטיה.