לעניות דעתי, מאיר שלו הוא הסופר החשוב ביותר שמתהלך כרגע בישראל. הוא מאהב של השפה העברית ומשחק איתה להנאתו ולהנאת הקוראים בספריו.
שלו יודע לספר סיפור, אך יותר מזאת, הוא יודע לתאר את הטבע, את הקשר לטבע ואת טבע האדם. חוץ מזה הוא נהנה למתוח גבולות ולעסוק במשפחות ענפות המשתרגות דורי דורות. הוא מייצר תמצית מזוקקת של הישראליות ההתיישבותית שעדיין מודל לחיקוי. לא סתם ספריו קונים להם קהל קוראים רב כל כך.
"מערת המכפלה מדאיגה אותי יותר מקייב", אמר הסופר מאיר שלו בסוף השבוע האחרון, בראיון לדנה ויס, עם צאת ספרו החדש "אל תספר לאחיך".
שלו מסביר כי "מאחורי כל הדיון בגבולותיה של ישראל עומד יהודי זקן בשם אברהם בראש הר, מסביבו בְּתָרִים של עז, פרה וכבשה מדממות על הרצפה ואלוהים אומר לו שיסתכל סביב וכל מה שהוא רואה זה שלו". על פי שלו, יש היגיון מאחורי השיבה שלנו למקום הזה, אבל "אסור שהסיפורים מהתנ"ך יקבעו את הגבולות".
כבר שנים שקוראים רבים של שלו, מוצאים שהם אוהבים מאוד את ספריו ומתחלחלים מעמדותיו אותi הוא שוטח מעל דפי העיתון. אני חושב שאם נבדוק בספריות בהתנחלויות, נמצא כי הוא מאוד פופולרי ברחבי יו"ש.
הגדולה של מאיר שלו, הסופר, היא עומק הקשר לארץ שהוא מעניק לנו. הוא יוצר בספריו, דמויות מיתיות, שעל אף שמוזכר תמיד כי רובן היגרו מרוסיה, הוא מעניק לנו תחושה שהן כאן מדורי דורות וצמחו עם שורשיו של הלוטם, הזית והחרוב בארץ ישראל. יש לדמויות שלו הד של עומק של קשר קדמון למקום.

בארץ ישראל, אליה הגיעו יהודים ממדינות רבות, רובם ללא עיסוק ממשי באדמה, אין לנו את האיכר הרומני, הרוסי, או האיטלקי, עם מסורת ארוכה, משפחתית ומקומית. אין יצור מקומי של שמן זית, יינון וריבות ושלל מאכלים כפריים ומשפחתיים בעלי קשר אל האדמה כמו כפריים רבים ברחבי העולם.
ישראל נעדרת את האותנטיות שאליה כמהים רבים בעולם. הנוסטלגיה הכי עתיקה שלנו זה הבית של תנובה, או שיכונים בנהריה ובבאר שבע, כסמל להתבגרות בשנות השבעים והשמונים.
ההתיישבות העובדת
העולם החקלאי ברובו הגיע מן הקיבוצים, שם הפוקוס היה על הגד"ש, הפלחה או מקשת האבטיחים וההדרים במישור החוף, איתם חדר האוכל המשותף והטראומה של בתי הילדים. שלו יצר אטמוספירה אחרת. ישראל אולי כפי שהוא חווה בנהלל, אך יותר מזה כפי שהיינו כולנו רוצים לחוות.

כפי שציינתי, רבים מגיבוריו של שלו, הם צאצאים למהגרים ויש ברקע, בהתיישבות העובדת, את האידיאולוגיה הנוקשה של הציונות המהולה בסוציאליזם. אך שלו לרוב שם עצמו כמבקר האידיאולוגיה, והדבר החזק ביותר בספריו אלו המשפחות הסבוכות, על אף שלעיתים יש בהן אי נורמליות בתוך הקשר הטבעי של החיים השורשיים באדמה.
שלו יודע על בוריו תנ"ך, כחלק ממורשת אותה התיישבות חלוצית, כחלק מאהבתו לשפה העברית ולשורשיה, וכחלק מהשכלתו הרחבה ואהבתו להיבט הסיפורי והמיתי שבו.
מה שאין הוא אוהב ואת זה ניתן להבחין גם בספריו, זה את היהודי הגלותי והדתי מחד ומאידך, את המחויבות לתנ"ך כטקסט קנוני. שזה בעצם בא יחד. בספריו שלו מוצא שפה משותפת עם הערבי הקשור לארץ בטבורו, יותר מאשר אנשים עירוניים, או לחילופין כאלה שרואים בקשר שלהם לאדמה דרך צו טקסטואלי, תנ"כי.
בהסכת שלי "צוללים לישראליות", כששוחחתי עם מבקר הספרות אריק גלסנר, הוא עלה על תופעה מעניינת, אם בשאר אזורי התרבות, כמו מוזיקה, משחק והקולנוע יש תופעה של חזרה בתשובה, אל הטקסטים, אל הפיוטים, אל קיום המצוות בצורה כזו או אחרת, בשדה הספרותי לא ניתן למצוא סופרים, שכבר התפרסמו כסופרים וחזרו בתשובה.
אין אהוד בנאי, או שולי רנד של הספרות. על פי גלסנר, זה בגלל שיש בספרות משהו חילוני, משהו שמאתגר את קדושת הטקסט. החזרה לעיסוק בטקסט שיש אצל זמרים ושחקנים, לא נדרשת מצידם של סופרים, הם כבר עוסקים בו, וגם שמחים להישאר בחירות הסיפורית שיש להם.
שלו בורא לנו מעין מיתולוגיה מקומית, ישראלית. דמויות מעומק המושבה יוצאות להן לספר לנו על קדמותן, מבלי להזדקק לקשר היהודי-התלמודי למקום. הוא עצמו עוסק הרבה בתנ"ך, מרצה על תנ"ך, כתב סדרה בשם 'תנ"ך עכשיו', ובספרו "שתיים דובים", במרכזה עומדת מורה לתנ"ך. אך תנ"ך נטול אלוהים, כזה המקיים עשר עם האדם בכלל ועמו בפרט.

הממד הדתי, רוחני, היסטורי, הוא גם חלק מהאדמה הזאת ומהמרקם שלה. גם חלק מההיסטוריה ומהכמיהה שיש למקום. הוא מקפל בתוכו היבטים של זהות, תרבות וכוח מניע לפעולה לא רק אלימה ומלחמתית, אלא כמיה ליצירת מקום טוב יותר. שלו רואה בו רק מכשול כמעט פגאני ליישוב סכסוכי בני האדם. ועל אף שלא ניתן להתעלם מכך שבדת יש גם מרכיב כזה (וכאן המקום להזכיר שגם אצל המוסלמים, עמדה שפחות מבוקרת מידי שלו), יש ביהדות עוד היבטים וממדים.
התנתקות מהמעמסה הזו של כובד ההיסטוריה, לא מאפשרת להבין את הסביבה, הגם שמאוד מפתה לזנוח את זה אל עבר פתרון אוטופי, ועם בהחלט נסתכל אל עבר קייב, מה ששלו מעדיף לא לעשות, שעה שמערת המכפלה ניצבת בגבולו, נבחין שסכסוכים אלימים ומלחמות בין בני אדם נוכחים לצערנו בחיינו, גם ללא מוראם של דתות.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
3 דיונים
א מנדל בלי ט
אם יכולתם, (וכנראה שזה לא מעשי), להוציא לדקה אחת את הראש שלכם מהתחת של הדתיות, הייתם מבחינים מהר מאד שיש בעולם גם אוויר צלול, מחשבה חופשית ובחירה אמיתית, לא כזאת...
אם יכולתם, (וכנראה שזה לא מעשי), להוציא לדקה אחת את הראש שלכם מהתחת של הדתיות, הייתם מבחינים מהר מאד שיש בעולם גם אוויר צלול, מחשבה חופשית ובחירה אמיתית, לא כזאת שאתם משוכנעים שיש לכם. אבל כל עוד ראשכם נעוץ באשר הוא נעוץ, לא נותר לי אלא לעדכן אתכם ש"ניחוח" ה"מסורת" שאתם כל כך מתפארים בו, הוא ריח של ריקבון עתיק, שכל דת נושאת עימה, ו"העושר הרוחני" שאתם נתלים בו הוא גיבוב של הנחיות שפג תקפן מזמן, אבל עודכנתם, כי יש מי שאינם מעוניינים שהאספסוף יעודכן. עדיף בהחלט לשרוף ספרים, (וסופרים), מאשר להיות נאור.
המשך 15:24 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד העם
אתה לא מנדל בלי ט אתה חדרה בלי ד
17:49 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי אמיתי
ימ"ש של כל מי שמדבר דברי שטנה והבלי רוח הלא לנבל הזה סופר יקרא הוא אינו אלא תמהוני אינו שייך לכדור הזה שיילך לכוכב אחר וינסה לדבר עם החול והכוכבים...
ימ"ש של כל מי שמדבר דברי שטנה והבלי רוח הלא לנבל הזה סופר יקרא הוא אינו אלא תמהוני אינו שייך לכדור הזה שיילך לכוכב אחר וינסה לדבר עם החול והכוכבים גם הם לא ישמעו לו ויפלטו אותו
המשך 10:51 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
למנ לחפש. איש תמהוני שרוצה לומר שעם ישראל לא עמד בהר סיני. נעשה ונשמע. ולך מה יש לשמוע הכל בלה בלה
07:52 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עדית שגב
מאיר אתה מביא חושך בהשקפותיו. עם המפנה עורף למסורת ולשורשיו - לא ישרוד.
06:07 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיני חביב
מפוצץ בגאווה רדוד ושקרן טוב לך אם תמות מצד אחד מצד שני עדיף שתתפגר ותיהיה לנטל על המשפחה העלובה שלך יא שקרן
00:00 10.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מפנה מגלומנים חסרי צורה וללא זהות,
הזבל המזהם הזה עדיין נושם? לך תמות כבר אתה לא מעניין,ולא רצוי, תגיע להרדים חולה נפש שחושב כמו מגלומן
19:32 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל מאיר
הסופר הנבל הרדוד וחסר השורשים הזה,זוכה להערצה בסרוגים ובהתנחלויות ,כי אין כמוהו לשקף את הדת הכפרנית והמתכחשת, המבולבלת עד כדי טירוף הדעת מוחלט, של הכיפות הסרוגות
16:21 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אויב היהודים
עוד אחד מערב רב שונא עמו
16:05 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
סופר צריך לרצות את השמאל אף אחד לא מדבר על זה אבל זה הפיל באויר וכשאתה חוקר דברים חשובים מתוך פוזיציה התוצאה עגומה...
15:21 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דיעה אחרת
אבל לחשוב שיש אלוהים והוא ממש קובע גורלות זה קצת ילדותי , ובהתחשב בשואה זה גם קצת טפשי
14:44 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
המחשבה שלך שטחית, ילדותית וטפשית. אולי אם תפסיק לאכול טרף , תעבוד על הענווה- יפתחו לך מעינות החוכמה.
14:58 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
בתגובה ל: דיעה אחרת
לגבי תולעת שיצא מיבחוש,לא ניתן להסביר כי ברגע הנכון מועכים אותך ומורחים את כל הג'לי שאתה נושא על גופתך חסר חוליות, ולכן תולעים הם רק חים ולא שואלים שאלות כי תולעת כמוך זה סתם יצור ללא מטרה בחים
19:35 09.03.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר