הרב אבינר: רוסיה או אוקראינה, בעד מי אנחנו?
על פי התורה, כיצד לשפוט את המלחמה העכשווית בין רוסיה לאוקראינה. בצד מי הצדק? לאור התורה, כיצד היינו צריכים להתנהל היום? הרב אבינר משיב, כי שני הצדדים רשעים, ולכן אנחנו לא צריכים להתערב
שאלה: על פי התורה, כיצד לשפוט את המלחמה העכשווית בין רוסיה לאוקראינה. בצד מי הצדק? לאור התורה, כיצד היינו צריכים להתנהל היום?
תשובה:
א. על פי תורה, יציאה למלחמה של עם בעולם אסורה, משום לא תרצח ומשום לא תגנוב, שכידוע הן מצוות בני נח. אמנם הרב ישראלי חידש על פי דברי הנצי"ב ב'העמק דבר' שבמלחמה זה שונה, ושהאיסורים האלה מופקעים. עיין הנצי"ב על הפסוק "ואך את דמכם לנפשתיכם אדרש" (בראשית ט, ב). אבל הרב זווין בספרו לאור ההלכה בפרק על המלחמה כותב שכל מלחמה אסורה אלא אם כן זו מלחמת הגנה, משום הקם להורגך השכם להורגו.
ב. לגבינו היום, איננו צריכים להיכנס לעניין הזה, כיון ששני הצדדים הינם רשעים.
האוקראינים רצחו מאות אלפי יהודים בזמן חמלניצקי ופטליורה, שהם נחשבים אצל האוקראינים כגיבורים לאומיים. האוקראינים שיתפו פעולה עם הגרמנים ונרצחו בשטחם בין 1,900,000-900,000 יהודים.
באשר לרוסים, הם חתמו הסכם שיתוף פעולה עם הנאצים שנקרא הסכם ריבנטרופ–מולוטוב, ובוטל בגלל שהגרמנים ביטלו אותו. וגם לכל אורך ההיסטוריה, הרוסים הציקו לנו עד מוות בפוגרומים ואנטישמיות.
לכן אין לנו צריכים להיכנס לעניין זה, אלא באופן כללי להתפלל לשלום.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו