נתן שרנסקי: "לא רואה איום מיידי על הקהילות היהודיות" - סרוגים

נתן שרנסקי: "לא רואה איום מיידי על הקהילות היהודיות"

אסיר הציון נתן שרנסקי, מתייחס בראיון לסרוגים למצב הקהילות היהודיות באוקראינה ורוסיה, ופורש את משנתו לגבי המשך צעדיו של פוטין: "אין למערב תגובת נגד כמו שיש לפוטין"

נתן שרנסקי: "לא רואה איום מיידי על הקהילות היהודיות"
  שרנסקי (צילום: יונתן זינדל\ פלאש90)

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה ומצב הקהילות היהודיות: לאחר שהרב הראשי של אוקראינה, הרב משה אסמן, קרא לציבור לסייע לחב"ד ״על מנת שנוכל להמשיך ולסייע לאלפי יהודים וישראלים במיוחד אלה הנמצאים בחזית המלחמה במזרח אוקראינה״, מי שהיה בעצמו אסיר ציון, נתן שרנסקי, מתייחס הערב (חמישי) בשיחה עם סרוגים למצב.

צבא רוסיה (צילום: שאטרסטוק)

שרנסקי: לא רואה איום מיידי על הקהילות היהודיות

יש לך עדיין קשר לקהילה היהודית ברוסיה?

"אני בקשר עם הקהילויות כבר שנים. זו לא מתיחות – זו מלחמה", הוא מחדד בתוקף. "הפלישה של רוסיה לאוקראינה לא תסתפק רק בקייב. רוסיה רוצה לעשות שם מהפך שלטוני. המצב מאוד בעייתי, הוא הרבה מעבר לגורל הבלעדי של אוקראינה. אני לא רואה איום מיידי על הקהילות היהודיות. אין שם אנטישמיות ברמה הממשלתית. באוקראינה כן המצב מסוכן, אבל יש להם יתרון אחד – יש סוכנות יהודית באוקראינה שתעזור להם לעלות לארץ. חלק מהשליחים אמנם חזרו לארץ, אבל שליחים של העלייה ממשיכים לעבוד בשטח".

עוד באותו נושא

הרב הראשי של אוקראינה: סייעו לנו בשעה קשה זו


4

איך אתה רואה את מצב הפלישה?

"זה מצב מאוד דרמטי. שינוי של סדרי עולם, משמעותי מאוד. רואים הבדל בין רוסיה – שפועלת בלי שום היסוס נגד ההסכמים העולמיים, ומצד שני העולם המערבי שיושב בחיבוק ידיים ומתפלל או בוחר שלא לנקוט בצעדים היכולים להשפיע בצורה מיידתית על המצב".

האם טוב עשה שר החוץ יאיר לפיד כשהתבטא כפי שהתבטא וביקר את רוסיה?

"הוא עשה את המינימום. טוב שהוא עשה ואמר. הוא אמר שאנחנו לא יכולים שלא להרגיש כאב ודאגה על האוקראינים. זה מקביל גם לימים הכי קריטים של המלחמה הקרה – בסוף בוחרים בין רע וטוב. אנחנו נמצאים במצב בעל משקל מוסרי גבוה ואני לא חושב שישראל יכלה להימנע מלהביע את דעתה בנושא".

עוד באותו נושא

לפיד: ההתקפה הרוסית הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי


33

ומה לגבי האמירה של בנט?

"אני יודע את כל השיקולים של המומחים שחושבים שאנחנו יכולים ללכת בין הטיפות. ברור שאנחנו מוגבלים בגלל סוריה והידידות עם אוקראינה ולכן אחנו לא מוכרים להם נשק. כן יש כאן אינטרס מדיני, אבל אנחנו לא יכולים להימנע מהעמדה המוסרית שלנו. זה כ"כ בולט כשרה"מ מנסה לא להתבטא בצורה ישירה בנושא. אי אפשר להגיד חד משמעית אם אתה בעד או נגד הפלישה. לפיד עשה את המינימום הנחוץ. אנחנו מעצמה, אבל לא כמו אמריקה או רוסיה".

בנט בנאומו בבה"ד 1 (צילום מסך מתוך יוטיוב)

מה פוטין רוצה להשיג?

"פוטין אמר בצורה מפורשת בימים האחרונים שהוא רוצה להחזיר את אוקראינה למקום שלה, בתוך רוסיה. 'אוקראינים זה לא עם ואוקראינה זו לא מדינה', כלשונו. חלום גדול שלו להחזיר את השליטה של רוסיה על רוב השטח של ברית המועצות לשעבר. ברגע שהוא רואה חולשה של המערב, והוא זיהה את זה כבר ב-2014, בחולשתו של אובמה".

האם למערב יש דרך אפקטיבית לבלום את המתקפה, או לגרום לפוטין להפסיק?

"ברגע שהמערב החליט והכריז לא להיכנס לפעולות צבאיות – אין לו תגובת נגד כמו שיש לפוטין. הוא הנחה שתוך יומיים-שלושה הוא כבר יכבוש את אוקראינה, והוא עושה ופועל לכך. תגובות לטווח הארוך, אין ספק שתגובת המערב בתחום הכלכלי והטלת הסנקציות, אם הם יפעלו ביחד לבודד ולהחליש את רוסיה – זה יעזור. זה דורש מהם כוח רצון להרבה זמן ולא רק למסיבת עיתונאים אחת".

האם המערכה שם תשפיע על הפעילות של ישראל בסוריה?

"זה משהו שאני לא יכול לדעת", הוא מודה. "המציאות של הנוכחות הרוסית בסוריה היא מאוד בעייתית. בתור התחלה זה מאוד בעייתי. אין ספק שאם לא היה לנו את הגבול, היינו יכולים להתנהג עם אוקראינה בצורה אחרת לגמרי. אני מקווה שאנחנו לא רוצים ללכת לקצה השני ולהפוך למעצמת חצר, כמו שהיינו הרבה מאוד שנים, כשהיה צורך לשמור על יחסים טובים עם המלך בזמנו. שלא ניכנס למצב שמי שיש לו כח יכול לקחת את החופש שלך לחיות".

מה ישראל צריכה לעשות ביחס לקהילות היהודיות בשתי המדינות? מה אפשר לעשות?

"אני חושב שאנחנו עושים מה שאנחנו יכולים. אנחנו צריכים לתת להם הרגשה של קרבה ושברגע שכל אחד מחליט – הוא יכול למצוא את עצמו בארץ ישראל. יש ארגונים בעלי ניסיון רב לעזור בתנאים האלה, לזה אני פחות דואג. אני לא מצפה שיהיו בעיות. זה שיהיו שם הרבה ישראלים שניסו להצליח שם כאנשי עסקים, אני מקווה שהם יבינו שעכשיו זה לא הזמן ויעזבו. עם כל הדאגה שלי למה שמתרחש, אני לא רואה מקום לרדיפות נגד יהודים על עצם היותם יהודים", הוא חותם באופטימיות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
עוד מטומטם שמכר...
יצחק 11 מיליארד | 24-02-2022 20:56
עוד מטומטם שמכר את המדינה נהיית פרשן שמאלני.לך לעבוד .ליברמן עושה בית ספר לחרדים ואתה צופה מהצד.תתמודד מולו שרוף לו חלק מהקול הרוסי