המבקר בדק: היערכות לאומית מפני איום הרחפנים - סרוגים

המבקר בדק: היערכות לאומית מפני איום הרחפנים

חדירת הכטב"מ בסוף השבוע: מבקר המדינה בתזכורת לדוח מבקר המדינה שהתפרסם לפני מספר חודשים על היערכות מדינת ישראל להגנה מפני איום הרחפנים | כל הפרטים

author-image
המבקר בדק: היערכות לאומית מפני איום הרחפנים
  רחפן צה"לי. ארכיון (צילום: דו"צ)

איום הכטב"מים והרחפנים: בין הממצאים שפורסמו בדוח מבקר המדינה על ההיערכות הלאומית להגנה מפני האיום, ניתן למצוא את ההחלטה על מימון משותף בהסכמה של פיתוח המענה הטכנולוגי, שלא מומשה במלואה. עד למועד סיום הביקורת, יוני 2020, במשך למעלה משנתיים, לא הושגה הסכמה לגבי מודל המימון.

ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים – ביקורת מעקב

הגנת מחנות ומתקנים של צה"ל – היקף ההצטיידות במערכת ג' לסיכול רחפנים לשם הגנת מחנות צה"ל ומתקניו הוא כ-22% מהצורך שהציג אגף המבצעים בצה"ל. ברוב המכריע של מחנות צה"ל ומתקניו לא קיימת מערכת ב' לסיכול רחפנים. בשל כך בעת איום של רחפן על מחנה או מתקן של צה"ל יש חשש כי צוותי האבטחה לא יוכלו לתת את המענה המבצעי המיטבי.

עוד באותו נושא

צה"ל הפיל רחפן של חמאס בגבול הרצועה

קביעת גבולות גזרה והעברת אחריות לטיפול באיום הרחפנים – המשטרה, צה"ל, שב"ס, רשות שדות התעופה וחברת החשמל לא השלימו את קביעת גבולות הגזרה ואת הכללים להעברת האחריות ביניהם בנהלים.

עיקרי המלצת הביקורת

בדוח נכתב כי על הגופים לפעול להשלמת היערכותם להתמודדות עם איום הרחפנים בכלל ההיבטים של בניין הכוח, לרבות כתיבת תפיסות הפעלה, קביעת נהלים והצטיידות באמצעים, וכן להסדיר את יחסי הגומלין ואת הכללים לגבי העברת האחריות ביניהם.

משטרה: על המשטרה לנקוט את הפעולות הנדרשות כדי להתמודד עם איום הרחפנים באירוע בלתי מתוכנן ולהשלים את היערכותה לטיפול באיום זה באירוע סדור – כל זאת על פי האחריות שהוטלה עליה בהחלטה ב/254, לרבות בהיבטי מיסוד נהלים ובנין הכוח ותיקצובו.

שרידי הרחפן שנועד להבריח חומרי נפץ ליו"ש, נובמבר 2021

צה"ל: על אגף המבצעים בצה"ל להשלים את עדכון מסמכי היסוד המסדירים את הגנת מחנות צה"ל בכל הקשור להתמודדות עם איום הרחפנים ולהעריך את הסיכונים למחנות השונים בשל איום זה, ובהתאם לכך לקבוע תוכנית סדורה לבניין הכוח שתביא בחשבון את המשאבים הנדרשים לכך.

משרד הביטחון: על משרד הביטחון, עליו הטיל הקבינט המדיני-ביטחוני להוביל את בחינת היכולת הטכנולוגית להגנה מפני איום הרחפנים, לבחון דרכים כדי לגשר על אי-ההסכמות הרבות בין הגורמים הביטחוניים השונים, ולהתוות תוכנית פעולה ליצירת מענה הולם לצורכיהם המבצעיים של הגורמים השונים בהתחשב ביכולותיהם התקציביות.

(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

רשות התעופה האזרחית: מומלץ כי רת"א תשלים את תהליך גיבוש התקנות כדי לממש את הנחיית הממשלה בנוגע לחובת רישום הרחפנים והדרישה לרישיון למטיסי רחפנים. עוד הומלץ כי רת"א, בשיתוף חיל האוויר והמשטרה, תקדם את הפעילות לאסדרה של שילוב כלי טיס בלתי מאוישים במרחב האווירי, בדומה לנעשה בארצות הברית ובאירופה.

המל"ל: על המל"ל להמשיך ולעקוב אחר מימוש החלטה ב/254 וככל שהחסמים הקיימים במימושה אינם באים על פתרונם, עליו אף לבחון ייזום דיון חוזר בקבינט המדיני-ביטחוני.

סיכום

השיפור הטכנולוגי המתמיד של הרחפנים יוצר איום מתפתח ומשתנה בהיבטים הביטחוניים, הפליליים והבטיחותיים. בהתאם להמלצה שניתנה בדוח הקודם, קיבל הקבינט המדיני-ביטחוני את החלטה ב/254 שהסדירה את האחריות לטיפול באיום הרחפנים. ההחלטה חייבה פעולה לאומית משולבת של גורמי הביטחון, גורמי אכיפת החוק וגורמי האסדרה לצורך התמודדות עם איום הרחפנים.

עוד באותו נושא

גנץ חשף: כך ניסתה איראן להבריח חומרי נפץ מסוריה ליו"ש

בביקורת נמצא כי הגופים שנבדקו טרם השלימו את היערכותם המבצעית להתמודדות עם איום הרחפנים ואת הסדרת גבולות הגזרה ביניהם; כמו כן נמצא בביקורת כי פיתוח המענה הטכנולוגי להתמודדות עם האיום התעכב בשל קשיים תקציביים ולא ענה על צורכי כלל הגורמים הביטחוניים; וכי תהליך האסדרה לא הושלם.

על הגופים לפעול להשלמת היערכותם להתמודדות עם איום הרחפנים בכלל ההיבטים. משרד מבקר המדינה ממליץ לגופים להמשיך ולפעול בשיתוף פעולה, תוך הקפדה על שיתוף במידע, ולמידה הדדית, בפרט בכל הנוגע לשיתוף ידע ויכולות בין הגורמים המפעילים רחפנים לבין הגופים האמונים על ההגנה מפני האיום. זאת כדי שההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים תושלם בתוך פרק זמן קצר ובאופן מיטבי.

לצד האיומים הנובעים מהשימוש ברחפנים, יש בשימוש בהם כדי לתרום לפיתוח התחבורה וכלכלת המדינה בתחומים רבים. הסדרת פעילותם של רחפנים במרחב האווירי של מדינת ישראל חיונית למיצוי התועלות שאפשר להפיק מהם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו