5 שנים לחוק איה כורם: מה הוא בכלל אומר? - סרוגים

5 שנים לחוק איה כורם: מה הוא בכלל אומר?

איה כורם פרצה יחד עם קרן פלס ומירי מסיקה, אז למה היא לא מוכרת הופעות כמוהן? בגלל החוזה הדרקוני אליו היא היתה כבולה עד לא מזמן. כל מה שלא ידעתם על מאחורי הקלעים של התעשייה

author-image

היום לפני 5 שנים עבר בכנסת חוק איה כורם, שמגן על זכויות האומנים ומונע מהם להיות כבולים לחברות התקליטים. איך הוא עובד? ומה הקשר לאיה כורם?

כנופיית רימון

בתחילת שנות ה-2000 שוק המוזיקה הישראלי עבר שינוי. ארבעה מוזיקאים נכנסו לעניינים והוציאו שירים שהציבור קיבל בחיבוק חם. הארבעה היו בוגרים של בית הספר למוזיקה "רימון", ועל כן הם נקראו "כנופיית רימון". עד היום הם מהמוזיקאים המצליחים ביותר במדינה: קרן פלס, מירי מסיקה, אריק ברמן ואיה כורם.

קרן פלס (צילום: RABEE JI)

קרן פלס ומירי מסיקה הן מהנשים הבולטות במוזיקה במדינה, שתיהן היו שופטות בתוכניות ריאליטי, שרו בטקס הדלקת המשואות, מילאו את קיסריה, ועשו לא מעט כסף מכל העניין. איה עורם שונה מהן. היא לא נמצאת במצב שלהן היום, למרות שהתחילה בדיוק כמוהן, והיא מוכשרת לא פחות מהן.

מה קרה שם בדרך? ליוצרת המוכשרת שמו מקלות ברגליים. כשהיתה בשיא ההצלחה שלה ובדיוק סיימה את לימודי המוזיקה, היא הוחתמה בחברת התקליטים "עננה". חברות התקליטים היו מי שניהלו אז את האומנים ומימנו את הפעילות שלהם.

החוזה הדרקוני

בתור עלמה צעירה, לכורם לא היה את הכסף לממן את הקליפים וההקלטות שדרושים על מנת להצליח, וחברת התקליטים לקחה על עצמה את המימון והניהול של המוזיקאית, תמורת יותר מ-50 אחוזים מההכנסות שלה, בהן נמצאים התמלוגים שהיא מקבלת על השמעת השירים שלה.

איה כורם (צילום: אוהד רומנו)

נשמע פייר והגיוני בסך הכל. אבל הבעיה בחוזה היתה התוקף שלו. כורם חתמה על חוזה שאומר ש"עננה" ינהלו אותה במשך 18 שנים, או עד שהיא תסיים להקליט 12 אלבומים, הארוך מבין השניים. כך גם כשהיה לה את הכסף לצאת לדרך עצמאית – היא לא יכלה לעשות זאת, והרווחים שלה המשיכו להתחלק בינה לבין חברת התקליטים כשהיא בהפסד.

אם תחשבו על אומנים גדולים היום, כמו עומר אדם ואייל גולן, ועל אורח החיים שלהם, תבינו שאף אחד מהם לא מתחלק שווה בשווה עם חברת הניהול שלו. הם לא כבולים לחברות תקליטים, אלא לחברות ניהול אישיות, להם הם משלמים תשלום קבוע או אחוזים מתוך הופעות.

לא חולקים את התמלוגים עם מנהלים שווה בשווה (צילום: יחצ)

הזכויות על היצירות המוזיקליות של האומנים, נמצאות לרוב אצלם. על כל השמעת שיר שלהם ברדיו או בטלוויזיה הם מרוויחים כסף. גם אגרת האקו"ם שכל חתן וכלה משלמים – הולכת בסוף לכיס של האומנים עצמם.

כשזמר מתחיל זקוק לדחיפה ולמימון, הגיוני שהוא ייעזר בחברת תקליטים או בחברת ניהול, ויסכם איתה שהיא תקבל חלק מההכנסות שלו. אך 18 שנים של הכנסות לכל הפחות, זה חוזה דרקוני.

החוק ששומר על האומנים

כך איה כורם טענה בבית המשפט, כשביקשה להתנער מהחוזה מול "עננה". בית המשפט דחה את התביעה של הזמרת, אך כשהגיעה לבית המשפםט העליון, השופטים הבינו שמדובר בחוזה שכובל אותה ולא מאפשר לה לקבל את התמורה המגיעה לה על היצירות שהיא יוצרת, ועודדו את חברת התקליטים לשחרר את החוזה.

איה כורם (צילום: אוהד רומנו)

הסיפור הגיע עד לכנסת, והפך לחוק של ממש, אותו קידם דב חנין. ממש היום לפני 5 שנים, כנסת ישראל הצביעה פה אחד בעד חוק איה כורם.

לפי החוק, חברות תקליטים וחברות ניהול יוכלו להחתים אומנים על חוזים שתוקפם נע בין 5 ל-7 שנים בלבד. כך בכל מספר שנים תהיה לאומן תחנת יציאה, בה הוא יוכל לבחור האם הוא רוצה לנהל את עצמו, או שהוא מעדיף להמשיך ולהיות מנוהל.

יונתן שפירא, גרסת 2022

אך מה יהיה על התמלוגים עבור השירים שיצאו לאור בזמן החוזה עם חברת התקליטים? הם כבולים לעד והחברות ממשיכות ומרוויחות עליהם כסף.

איה כורם יצרה לא מעט להיטים וקלאסיקות שמושמעות ברדיו ובטלוויזיה שוב ושוב. בניהם אפשר למנות את השירים "יונתן שפירא", "שיר אהבה פשוט", "קיץ" ו"בסוף הלילה". בניסיון להרוויח עליהם יותר מחצי מהתמלוגים, כורם החליטה לחדש את השירים ולהוציא אותם מחדש עכשיו, כשהיא משוחררת מהחוזה עם "עננה".

כך נולד האלבום החדש של הזמרת, שעד כה שוחררו מתוכו הסינגלים "יונתן שפירא 2022" ו"סוף הלילה 2022". האלבום המלא יצא אחרי פסח, ואנחנו לא יכולים לחכות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
הזמרת הכי טובה...
יהונתן שפירא | 14-02-2022 0:40
הזמרת הכי טובה בארץ
2
איזו חזירות דוחה...
וואלה יוצא הלב | 18-02-2022 6:39
איזו חזירות דוחה של חברת התקליטים...
3
רימון לא ממש...
לני | 19-02-2022 19:08
רימון לא ממש מתחילת ה 2000. בקושי 2007.
4
לא חזירות ...
איציק | 19-02-2022 19:56
לא חזירות של חברת התקליטים ,עד שהגברת תצליח צריך להשקיע המון המון המון כסף זה יכול להגיע למיליון שח ,חברות תקליטים משקיעות בהמון אמנים והרוב נכשלים ,יש פה מימון קליפים ,מפיקים מוזיקליים ,יחצ ,כל שיר שמוציאים עולה בערך 50 אלף שח לכל הפחות ,לכן עד שזה מצליח אם בכלל מצליח גם לחברת התקליטים מגיע להרוויח
5
שיהיה לה בהצלחה...
אשר | 20-02-2022 22:50
שיהיה לה בהצלחה סתם עשו לה תרגיל מסריח קלטו יש להם תרנגולת שמטילה ביצי זהב ולא יודעת את זה