מערכות ההגנה שמפעיל צבא רוסיה באזור העיר לטקיה בצפון מערב סוריה, גורמות לשיבושים האלקטרו-מגנטיים גם בישראל מה שיוצר הפרעה למטוסים שאמורים לנחות בנמל התעופה בן גוריון, כך חשף הערב איתי בלמונטל בכאן 11.

תופעת שיבושי מערכות ה-GPS באמצעותם מנווטים הטייסים, התרחשה לפני מספר שנים, גם בעקבות נוכחות של צבא רוסיה באזור, ונעלמה בעקבות דרישת ישראל. כעת הרוסים חזרו לאזור ומפעילים את המערכות שלהם, שגורמות שוב לשיבושים בנתב"ג.

בישראל מחו בפני הרוסים על הסכנה שעלולה להיגרם לתעופה האזרחית, אך הרוסים מתעלמים וטוענים כי המערכות נועדו להגן על החיילים שלהם. לפי הדיווח בכאן 11, בישראל מערכים שרוסיה מנסה להראות מי "בעל הבית" בסוריה, ברקע התקיפות שמיוחסות לישראל באזור, כולל זו שנערכה לפנות בוקר.

טייס באחת מחברות התעופה בישראל אמר לכאן חדשות: "האירועים האלה היכו אותנו די חזק בתחילת 2019, אז זה פחות או יותר הסתדר בדרך כזו או אחרת. בשלושה-ארבעה שבועות האחרונים אנחנו מתחילים לחוות את זה מחדש באזור נמל התעופה בן גוריון. יש השערות שמדובר בסוג של פעולה של הרוסים, שמנסים לחסום את האפשרות לפגוע בהם על ידי שיבוש מערכות GPS".

"יש בעצם שני סוגים של שיבוש של קריאות GPS", הסביר טייס לכאן 11. "ג'אמינג שזה ממש לחסום את האות. הסוג השני של השיבוש נקרא 'ספופינג', שזה אומר שמישהו משדר אות שמשבש את מיקום ה-GPS. בסיטואציה הזאת אתה יכול לקבל כל מיני התראות. קרו מקרים שמערכות המטוס זיהו לשניה או שתיים שהמטוס נמצא במקום אחר, והטייס היה חייב לבצע תמרון היחלצות".

בחברות התעופה הנחו את הטייסים להתמודד עם התופעה החדשה ולכבות מכשירים בתא הטייסים במקרה שחלים שיבושים, אולם טרם פורסם עדכון רשמי מטעם מדינת ישראל.