ספר | הסוגיות הישראליות במבט חדש ומסקרן - סרוגים

ספר | הסוגיות הישראליות במבט חדש ומסקרן

איך הפכה מצדה לאתר עלייה לרגל? למה לא נקבעו גבולות ישראל? מדוע לובשים החרדים שחור? שאלות אלו ואחרות מציג מדריך טיולים ומרצה המתמחה בסיורים גיאופוליטיים בספר "ישראל- יומן מסע"

ספר | הסוגיות הישראליות במבט חדש ומסקרן
  אילוסטרציה (צילום: אור יזרעאלי)

ביקורת ספר | כשקוראים את הספר החדש והמסקרן "ישראל- יומן מסע" (הוצאת ניב) של מיכאל באואר מגלים שהוא משמש למעשה בכמה אופנים: האחד, כשמו, הוא יומן המסע המתאר חוויות של מדריך קבוצה הטרוגנית של תשעה אנשי תקשורת צעירים שבאים מרקע דתי, אתני ופוליטי מגוון.

מה שנפלא זאת העובדה שהסיטואציות שמתוארות בספר אכן התרחשו והדמויות מבוססות על מטיילים שבהם פגש המחבר לאורך השנים. וכך, כל שאלה או אינטראקציה בין-אישית, מבוססת למעשה על מקרים אמיתיים.

עוד באותו נושא

החברה הישראלית היא חברותא אינטלקטואלית: צוללים עם קובי אוז

תפקידו הנוסף הוא הרצון לספק לקורא הישראלי הזדמנות לבחון את אתרי הארץ, את תפיסות העולם המצויות ואת הסיפורים שהם סלע קיומו, מנקודת מבט מקורית.

הספר בנוי כך שהוא מלווה את המסע בין אתרים נבחרים ברחבי הארץ, לאורך גבולות המדינה ומעבר להם, ומאפשר שיח בנושאים רבים שקיימים במדינת ישראל והם מצויים כבר שנים רבות במוקד של מחלוקות מורכבות, בין היתר בנושאי דת, היסטוריה, גיאופוליטיקה, גיאוגרפיה, כלכלה, תרבות והוויה קיומית.

צילום- הוצאת ספרים ניב

השאלות, הן מהעבר והן מהעתיד, נועדו כך נראה לא רק לשמש מקור ממנו ניתן להבין מה התרחש בעבר אלא בעיקר מה עלינו ללמוד מכך בעתיד שכן כבר אמר יגאל אלון "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל."

המחבר בוחן את סוגיות היסוד בחברה הישראלית כמו למשל איך הפכה מצדה לאתר עלייה לרגל? למה לא נקבעו גבולות ישראל? מדוע לובשים החרדים שחור? למה לא הפציצו את אושוויץ? האם היהודים אשמים בצליבתו של ישו? מה מרגיש ישראלי המוצא עצמו במחנה פליטים פלסטיני? שאלות שכאלו מזמנים עיסוק נרחב מבחינת המשמעות שלהם והמחבר אכן מקדיש לכל אחד מהשאלות הללו ואחרות מענה בתוך מארג העלילה המסקרן.

הרקע לכתיבת הספר עולה גם מכך שהמחבר, מיכאל באואר, הוא מרצה ומורה דרך שמתמחה בסיורים גיאופוליטיים ומנחה סמינרים העוסקים בישראל ובמזרח התיכון, מלמד ומדריך סיורי עומק בנושאי יהדות אירופה ושואה. במסגרת מסעותיו לצפון אמריקה הוא הרצה לקהלים שונים, ביניהם, הפרלמנט הקנדי, אוניברסיטת הרווארד ועוד.

ישראל- יומן מסע, מיכאל באואר, ספרי ניב, 2021, 75 ש"ח (35 דיגיטלי)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הרבי
נועם | 27-01-2022 13:29
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
2
הליכוד
נועם | 27-01-2022 13:29
הליכוד שס הבית היהודי