היום לפני - הוועידה הנאצית שהחלה בהשמדה השיטתית - סרוגים

היום לפני – הוועידה הנאצית שהחלה בהשמדה השיטתית

היום לפני 80 שנה נערכה ועידת ואנזה - שבסופה החל הגירוש השיטתי וההשמדה של יהודי אירופה. השואה התחילה הרבה לפניה, אך הוועידה הביאה למבנה ההשמדה המזוויע שאנו מכירים

author-image
היום לפני - הוועידה הנאצית שהחלה בהשמדה השיטתית
  (צילום: יצחק הררי, פלאש 90)

היום לפני 80 שנה בדיוק נערכה ועידת ואנזה הידועה לשמצה של בכירים במשטר הנאצי שמטרתה הייתה לבסס את מעמד ה-אס.אס. בארגון הפתרון הסופי.

בניגוד למה שאולי נדמה להרבה אנשים, ועידת ואנזה לא הייתה "ההחלטה על הפתרון הסופי", ולא השתתפו בו רוב ראשי המשטר הנאצי. בנוסף לכך, השמדת היהודים התחילה הרבה לפניה.

השמדה ממזרח למערב

כידוע, המשטר הנאצי כבר התחיל לרצוח יהודים בהמוניהם כאשר גרמניה כבשה את ברית המועצות במבצע ברברוסה באמצעות האיינזצגרופן. השמדה זו לא נעשתה באמצעות גטאות, מחנות ריכוז והשמדה, אלא באמצעות בורות הירי. בעוד במזרח בעצם כבר החל הרצח בצורה המונית, ההשמדה בגרמניה עדיין לא באמת התחילה בצורה מובהקת.

פקידים בדרג ביניים

ב-31 ביולי 1941 מונה ריינהרד היידריך על ידי המשטר הנאצי לאחראי על ביצוע "הפתרון הסופי לבעיית כל יהודי אירופה". ב-29 בנובמבר 1941 שלח היידריך הזמנה לוועידה בנושא הפתרון הסופי לקבוצה של אישים באס.אס, במפלגה הנאצית ובמשרדים השונים הקשורים לנושא. הוועידה נקבעה ל-20 בינואר 1942. היידריך היה מעוניין באווירה שתקל עליו לקבל החלטות, ובחר לפיכך בבית ההארחה המפואר שבווילה ואנזה.

וילה ואנזה, המקום בו נערכה הוועידה (צילום: שאטרסטוק)

על פי הזמנתו של היידריך, התכנסו ארבעה עשר נציגים בכירים מה-אס.אס, מהמפלגה הנאצית, וממשרדי ממשלה שונים. הנושא היה "הפתרון הסופי (בגרמנית: Endlösung) של הבעיה היהודית". המשתתפים היו בכירים בדרג הביצועי-מנהלי. הם לא היו מקבלי ההחלטות או ראשי המדינה הגרמנית.

עוד באותו נושא

הגבורה מול הנאצים: מוזיאון חדש ללוחמים היהודים

כחלק מההכנה של הוועידה, ערך אדולף אייכמן רשימה של מספר כל היהודים במדינות אירופה השונות, והגיע למסקנה כי ישנם 11 מיליון יהודים בסה"כ.

"תהליך התמעטות טבעי"

בוועידה הציגו הנציגים "פתרון" חדש במקום עידוד הגירה של יהודים – פינוי היהודים למזרח. מדובר היה בעצם בשם קוד להשמדה. הנאצים הקפידו כי לא יישארו עדויות רשמיות להחלטה על השמדת יהודים וביצוע רצח עם.

"לאחר הסכמה מוקדמת מתאימה של הפיהרר, יש לגייס את היהודים לעבודה במזרח", נאמר בפרוטוקול הוועידה. "במהלך העבודה יתרחש 'תהליך התמעטות טבעי' שבסופו יישארו החזקים, שלהם 'יינתן טיפול מתאים'. תוך כדי הביצוע המעשי של הפתרון הסופי, אירופה תיסרק ממערב למזרח. יש להתחיל בשטח הרייך. היהודים יפונו ברכבות לגטאות-מעבר, ומשם למזרח".

הוראות מדויקות מאייכמן

ב-31 בינואר 1942 שלח אדולף אייכמן מכתבים דחופים לכל דרגי הפיקוד של המשטרה, המשטרה החשאית ושירות הביטחון (SD), ובהם הוראות להכין את גירוש היהודים. אייכמן פירט בדקדקנות את סוגי האנשים שיש לגרש, ואלו מקרים נחשבים יוצאי דופן. עם ביצוע הוראות אלו המבוססות על הדיונים שהתנהלו בוועידת ואנזה, החל הגירוש השיטתי והשמדתם של יהודי אירופה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ימח שמם גרמנים...
שמיה | 20-01-2022 19:39
ימח שמם גרמנים ארורים ומסייעיהם, שיחנקו.