לאחר הסערה: מבקר המדינה בודק את שימוש המשטרה ב-NSO

לאחר הסערה: מבקר המדינה בודק את שימוש המשטרה ב-NSO

לאחר פרסום התחקיר שחשף כי המשטרה ביצעה פריצות לטלפונים של אנשים ללא צו בית משפט, מבקר המדינה הודיע כי פתח בביקורת על שימוש המשטרה באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה: "מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי"

author-image
מבקר המדינה בודק את שימוש המשטרה ב-NSO
  מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (אוליביה פיטוסי/פלאש90)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע הערב (שלישי) כי פתח בשבועות האחרונים בביקורת בנושא שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת NSO – זאת על רקע הסערה סביב הדיווחים על פריצת המשטרה לטלפונים של אזרחים.

עוד באותו נושא

המפכ"ל מכחיש: 'הכל נעשה עם האישורים הנדרשים'

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות".

עוד נאמר כי "האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע. אשר על כן החליט מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לכלול בתוכנית העבודה המשרדית שגובשה זה מכבר את נושא שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה".

עוד באותו נושא

המשטרה פרצה לטלפונים של אזרחים בלי אישור


22

כזכור, הבוקר פורסם תחקיר ענק של העיתון כלכליסט אשר חשף כי המשטרה ביצעה פריצות לטלפונים של אזרחים ללא צווים, ללא פיקוח וללא בקרה. על פי התחקיר, הפריצה נעשתה על ידי חברת NSO שהשתמשה בתוכנת פגסוס והיא נעשתה כלפי שלל אנשים פרטיים וציבוריים, מראשי ערים ועד ראשי מחאת הדגלים השחורים, להם יכולה הייתה המשטרה להאזין ולעקוב אחרי תנועותיהם.

הטריגר להפעלת הפריצות, הייתה התגברות המחאה נגד נתניהו, במקביל להתפרצות הקורונה. המשטרה ניסתה לעצור את ההפגנות כדי למנוע התכנסויות המוניות, אך בני גנץ והצד שלו בממשלה הפריטטית, דרשו להחריג את ההפגנות, שקיבלו גם אישור מבית המשפט, ואלה התקיימו למרות הסגרים.

בתחקיר נחשף כי לא רק ראשי מחאת 'רק לא ביבי' היו יעדים של יחידת הסייבר של המשטרה, אלא גם ראש עיר מכהן שנחשד בקבלת שוחד, והטלפון שלו נפרץ כדי לחפש ראיות. "הפריצה מרחוק לנייד במקרה הזה הניבה ראיות לעבירות. אותן ראיות הולבנו בהמשך כמידע מודיעיני, ואז נפתחה חקירה גלויה" נכתב בתחקיר.

במקרים נוספים נעשה שימוש לפרוץ לעובדים בחברות ממשלתיות, כדי לאסוף חומרים שישמשו את החשודים כאמצעי לחץ בחקירה. "בין היתר התוכנה הושתלה בנייד של מקורב לפוליטיקאי בכיר, כדי לנסות למצוא אצלו ראיות בחקירת שחיתות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
כשביבי חיטט לגנץ...
מקי | 18-01-2022 19:07
כשביבי חיטט לגנץ בטלפון לפני הבחירות ורץ לספר, אז המבקר לא בדק
... כולם...
. | 18-01-2022 20:20
... כולם הבינו את זה ... היה ברור שזה עבודה או של המוסד או של המשטרה ... שתי מערכות שבראשן עמדו קופים של נתניהו ...
2
ווואאאהוווו... אנגלמן השפוט...
איזה מדינה ... חה.. חה.. חה.. | 18-01-2022 20:15
ווואאאהוווו... אנגלמן השפוט של מושחתיהו , יחקור ... בטוח נגיע לאמת ... במיוחד מי נתן את ההוראות לעקוב אחרי ראשי תנועות המחאה בזמן הפגנות נגד מושחתיהו ... חה.. חה.. חה..
3
"סרוגים - "נגד" נתניהו!!!!!!!!!!!!
משה | 09-02-2022 22:13
כל הכבוד למערכת סרוגים שהחליטה לקחת צד במלחמה נגד ביבי. לכתבה הנל פורסמו 3 תגובות רוויות שנאה ארסית נגד ביבי, תוך שימוש בסגנון פוגעני וגס רוח. את נתניהו הם מאשימים שהוא זה שפרץ את הטלפון של גנץ. הכותב השני מדבר על שתי מערכות בראשן עמדו קופים של נתניהו.... יהיה מעניין לדעת ההם נתניהו נתן הוראה לפרוץ לטלפון של בנו אבנר ועדי המדינה פילבר וחפץ