אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

חוסן מנטלי לאימהות החוות לחץ בתקופת הקורונה

שוב בידוד? הילד מאומת לקורונה? עמידה ממושכת ומורטת עצבים בתורים ארוכים? את כבר חסרת אנרגיות? פיתוח חוסן מנטלי באמצעות תרגול מיינדפולנס לאמהות החוות לחץ וחרדה בתקופה זו

חוסן מנטלי לאימהות החוות לחץ בתקופת הקורונה
  (צילום: שאטרסטוק)

אני פוגשת נשים חסרות אנרגיה, שמרגישות מותשות במרוץ הזה מבדיקה לילד אחד לבדיקה לילד אחר, בחיפוש אחר מתחם הבדיקות הכי מהיר, ויש פעמים שהכי מהיר זה לעמוד בתור אינסופי של שעתיים ואף יותר. נשים שפועלות בכל החזיתות במקביל, עבודה מהבית במקביל להיענות לצורכי הילדים המבודדים, פגישה בזום כאשר כל הילדודס בבית, וכבר הכל מתערבב ויש טשטוש גבולות שמביא לתחושת הצפה פנימית שגוברת וגוברת כמו גלי הים בסערה.

עוד באותו נושא

197,000 תלמידים בבידוד; משרד החינוך: הם רק 10%

אני רוצה להעניק לך כמה טיפים פשוטים מתחום ההתמחות שלי: מיינדפולנס וחמלה.

אני יכולה להעיד שבזכות המיינדפולנס והחמלה, קודם כל כלפי עצמי, אני מצליחה לצלוח את הקורונה על הצד הטוב ביותר מתוך באלאנס ומתוך ידיעה שיש בי משאבים פנימיים שאני מחוברת אליהם., וגם שאני נופלת ומועדת , אני שומטת אחיזות ומביאה חמלה ונדיבות הלב כלפי עצמי. אני מאמינה שכל אחת ואחת יכולה פשוט לתרגל מיינדפולנס  וליישם  בחיי היומיום שלה.

(צילום: מיכאל גלעדי\ פלאש90)

כמובן כמו כל דבר חדש לבוא עם פתיחות לתרגול ראשוני, כמו שפה חדשה שאת לומדת אט אט, בענווה ובנחת. אני אישית לא יכולה לדמיין את תקופת הקורונה חסרת הודאות והשליטה  ללא תרגול  מיינדפולנס על בסיס שבועי.  זה פשוט גלגל הצלה עבורי, ואני מודה לבורא על כך שבאתי מצוידת לאתגר המפרך והלא פשוט הזה- קורונה.אז מה זה בעצם אומר מיינדפולנס? זוהי היכולת שלך להיות כאן ועכשיו, ברגע ההווה, המתהווה מרגע לרגע, להיות נוכחת בגוף האותנטי שלך ממקום לא שיפוטי.

וואוו… זה כ"כ חמקמק ולא פשוט, כי המציאות כל הזמן לוקחת אותנו כאמהות לריבוי משימות, להיות בכמה דברים במקביל. אני אתן לך דוגמא כאשר  את באה לשבת עם הילד ללמוד בחשבון ואת במקביל רוצה גם לעבוד על המחשב, וגם להכין ארוחת צהרים וגם להפעיל מכונת כביסה וגם לשתות כוס קפה… בקיצור  גם וגם וגם, הכל במקביל ואין תיחום בין השדות, ואין התמקדות ובהירות כך שאנו חשות שמאגרי האנרגיה שלנו מתרוקנים ומתכלים, הכל בו זמנית לטווח הארוך זה מתיש והגוף חווה תחושה של איבוד גבולות ושאנו באופן סיסטמטי לא מקשיבות וערניות כלפיו.

(צילום: שאטרסטוק) 

מה זה מיינדפולנס?

עוד נקודה בתרגול מיינדפולנס זה לא רק המציאות החיצונית, אלא המציאות שמתרחשת אצלנו במיינד (מיינדפולנס זהו אימון מוחי- תודעתי, ממש כמו לאמן את השרירים במכון כושר, כך אנו מאמנות את המיינד.)  המוח שלנו פועל כגלאי וזה טוב ומועיל עבורנו במצבים של הישרדות וסכנה ממשית. אך כאשר המוח פועל לאורך זמן ממקום שיפוטי ומבקר זה פוגם בבריאות שלנו ובאיכות החיים, ואנו פועלות  כלפי עצמנו ממקום מבקר ושיפוטי יתר על המידה. אז איך המיינדפולנס בפועל יכול להקל עלייך  ולאפשר לך מרחב נשימה בזמן הקורונה?

עוד באותו נושא

הולכים לסגר? "אין לי ספק שהנושא נשקל כל הזמן"


6

קודם כל  בשלב הראשון אם את חשה מתח בגוף, שימי מקצבים אפריקאים ברקע,הם  יאפשרו לך לחוש את הקצב ואת ההעזה לשחרר,  תנערי את קצוות הגוף, התחילי בתנועה הדרגתית של טלטול הידיים והרגליים עד שהקצב מתגבר והתנועה גדלה ומתרחבת,  וכל האיברים חווים שקשוק וניעור, זה מאפשר לך לפוגג את כל המתח שהצטבר בגוף, את יכולה גם לשחרר קול תוך כדי: זעקה, אנחת רווחה. במצרים כתוב שהגאולה הגיעה רק כאשר הם זעקו : ותעל שוועתם. טיפ ממני אלייך: גם הילדים שלך בכל גיל, כמהים וזקוקים לשחרור של כל המתח והלחץ שהצטבר בגוף שלהם, גם להם זה לא קל כל המציאות ההזויה הזאת, והם צריכים פשוט לפרוק מתח מהגוף.

(צילום: שאטרסטוק)

קחי זמן לעצמך לתרגל תרגול קצר שבו את פשוט נמצאת שם עבורך, תראי מה המנח שאת בוחרת לתרגול: שכיבה, ישיבה, עמידה או בתנועה. הביאי  את תשומת הלב והקשב לנשימה שלך כפי שהיא כעת, זה לא מקרי שבאותיות נשימה נמצאות אותיות המילה נשמה. פשוט עצרי וקחי זמן של שהות, אני יכולה להעיד שהזמן שבו אני נוכחת בשהייה, Stillness  זהו זמן שמטעין אותי באנרגיות פנימיות ובהתחדשות יומיומית, בשהייה יש ממד מעל הזמן שמחבר אותנו לנצח ומשם אנו מתחברים למשאבים פנימיים שקיימים בנו. אני מזמינה אותך להתייחס לשהייה כזמן הטענה מנטאלית ופיזית. את יכולה לשים לב לשאיפה ונשיפה.

(צילום: שאטרסטוק)

במיינדפולנס אנו מקבלים כל תשובה שתעלה, ואנו לא מנסים לעצב ולהשפיע על הנשימה באופן שרירותי, אלא לקבל אותה כפי שהיא כעת, ללוות אותה. אפשר לשאול שאלות: האם הנשימה ארוכה או קצרה? עמוקה או שטחית? כאשר את לוקחת שאיפה באיזה איבר בגוף את חשה את רגע כניסת האוויר? ואותו הדבר עם הנשיפה. לקבל כל מה שיעלה,  בתוכך יש בית ומקום  לכל רגש, תחושה או מחשבה שתחלוף. היום ידוע שמוח מתרוצץ הוא מוח לא מאושר, וכפי שנהוג להגיד הכל בראש. הכל הכל טמון במרחבי התודעה שלנו. אפשר לדמות את התודעה שלנו לגינת ירק, מה שאנו נבחר לזרוע ולטפח בה, אילו הצמחים והפרחים  שיפרחו בה.

(צילום: שאטרסטוק)

כך שמחשבה טורדנית שמגיעה בזמן התרגול אנו נתייחס אליה כחלק טבעי מהתהליך, כתנועה חולפית, כמו עננים ששטים בשמיים וחולפים, לא נתרשם ונזדהה איתה יתר על המידה,  כי בכך אנו רק מחזקות אותה ומעבות אותה. נשוב כל פעם מחדש בחמלה אל הבאת המודעות אל תהליך הנשימה המתרחש  בגוף, הנשימה היא החיים, היא עוגן ובית.

טיפ נוסף

עוד טיפ בתרגול מיינדפולנס  שמתחבר גם לזמן הזה של ט"ו בשבט, זמן של נטיעה, לחוש איך כפות רגלייך נטועות אל תוך האדמה, משתרשות בקרקע, ומשם מקבלות שייכות וביטחון. להיות רגע נטועה במהות של להיות בת אדם- בת אדמה,  "כי האדם עץ השדה" זה משפט שיש בו המון חוכמה ואור, כי מה שמקביל בינינו לבין העצים זה החיבור  יומיום  בו זמנית לאדמה ולשמים, לטמפרטורה שמקיפה אותנו, לקרני השמש שמעניקות לנו ויטמין D, לאפשר  יציבות וקרקע מוחשית כך שבכל פעם שאת חשה גל של חרדה שמציף אותך, הביאי את תשומת הלב אל כפות רגלייך וחושי את האדמה מתחתייך ואת החיבור אליה ממקום בטוח ומכיל.

עוד באותו נושא

מתכונים לט"ו בשבט: זה הזמן להכין ארוחת חג

ובמקביל השמים, האוויר שאנו נושמות מושפע מהיכולת שלנו בין השאר להיות במרחבים הפתוחים, לנשום אויר צח ורענן בפיסת טבע קרובה, לצאת ולהתבונן בפריחת השקדיות, ובירוק הירוק שנובט וחי עם הגשם  המלא הגשמה, והראש שאנו מתעלות לכיווני חשיבה חיובים. כך שאת יכולה לראות איך את רואה בעיני רוחך אותך במקום של צמיחה והתחדשות ומשם את ילדייך צומחים וגדלים כל יום צעד צעד.

ואת מאמינה ביכולות שלהם ובנוכחות הטובה והמזינה שלך כלפי עצמך מאפשרת להם להיות שלווים יותר. כל חודש עברי יש בו את המסוגלות והייחודיות שלו, השנה אנו בשנת השמיטה אז יש מסוגלות לשמוט ולהרפות אל הבורא והבריאה, בהכרה ובידיעה שהעץ גם בשלכת וגם שהוא חסר כל עלים ופריחה, בבטן האדמה, בנסתר הוא יוצר חיים. וכך גם אנו יש פעמים שאנו חשות תסכול, אי התקדמות חיצונית אך בפועל יש התרחשות פנימית שהיא מתהווה באופן מתון והדרגתי כי זה הכי מדויק לנו, כל תהליך יש בו נסתר ונגלה, יש זמן של הבשלה פנימית כדי לצאת החוצה.

(צילום: שאטרסטוק)

במיינדפולנס וחמלה אנו פועלים במעגלים, המעגל הכי קרוב אלייך הוא גופך, העצמי, ה- SELF שלך הוא העיקר ומשם מתרחבים המעגלים. בטיסה  בזמן חירום ההנחייה היא  קודם כל לשים את מסכת החמצן עלייך ורק אח"כ על הילדים שלך, כדי שתוכלי לטפל בהם ולהיות שם עבורם. זה בדיוק אותו הדבר במציאות  של קורונה, מאומתים, בדיקות ובידודים. את חייבת למצוא רגעים שהם נטו לעצמך, גם אם זה כמה דקות ביום שאת מתרגלת מיינדפולנס זה נפלא, המחקרים  משקפים שגם תרגול קצר הוא אפקטיבי ברגע שהוא תהליכי. בפעם הבאה נעמיק אל מהי חמלה, חמלה כלפי עצמי ומשם כלפי הסובב אותי


 

רעות פז.  מתרגלת ומנחה מוסמכת במיינדפולנס וחמלה  "המרכז לחינוך קשוב ואכפתי" באוניברסיטת תל אביב ובעלת תואר שני בתנועה מהאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. מרצה באקדמיה, במכללת אפרתה משנת 2010 ומנחת מעגלי העצמה נשית, הרצאות וסדנאות בכנסים וימי עיון,

יוצרת ערכות תרגול מבוססות מיינדפולנס וחמלה לצלוח את אתגרי החיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו