אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

זה לא המורים אשמים אלא השיטה המעוותת

ראש המכללה להוראה 'חמדת הדרום', פרופ' אבי לוי מצדיק את השמיניסטית שיצאה נגד שיטת החינוך, "למידה משמעותית והספק חומר ודחיסתו לקראת מבחן לא הולכים יחדיו"

זה לא המורים אשמים אלא השיטה המעוותת

מכתב השמיניסטית שיצאה כנגד צורת ההוראה בספרות הוא רק קצה הקרחון והינו תוצאה ישירה של הריצה המטורפת אחרי הספק החומר לקראת בחינה, במיוחד במקצועות רבי המלל כספרות, אבל לא רק!

אם שר החינוך חיפש הוכחה לצורך המהלך שהחל בו: שינוע מערכת החינוך לקראת "למידה משמעותית" הרי שהשמיניסטית מיכל זולר הציפה אותה בתקשורת. למידה משמעותית והספק חומר ודחיסתו לקראת מבחן לא הולכים יחדיו.

קיימות הגדרות רבות "ללמידה משמעותית". עבורי ההגדרה הפשוטה והפרקטית לכך היא למידה שמביאה  את הלומד לעיסוק עצמי מתמשך בנושא, למידה שמעוררת בו עניין ומביאה להמשך מוטיבציה לעסוק בנושא, להרחיב את הידע עליו ושהופכת את המידע לחלק בלתי נפרד מההשכלה הכללית של התלמיד. זה נכון לגבי הוראה בכתה בביה"ס, בהרצאה באוניברסיטה או אפילו בדרשה בבית הכנסת.

הנטייה האולטימטיבית והמיידית של הציבור היא להאשים את המורים במציאות הזו, אבל לא בהכרח. התוכן הרב הנדרש לבחינה מכתיב למורים שיטות המתעלמות מהפסיכולוגיה של הלמידה, מביאות לעיקור הלמידה המשמעותית ועוד ועוד.

אם המהלך של שר החינוך יצליח וראשית כל תתבצע חשיבה מחודשת לא רק על מספר בחינות הבגרות המחייב כדי לקבל זכאות, אלא על התוכן והיקף החומר הנדרש וזה העיקר, אזי למורים תהיה יותר אפשרות ליישם את כל מה שלמדו בהכשרתם לגבי למידה משמעותית, יצירת מוטיבציה ועניין בלמידה, אקטואליזציה של הלמידה, "ללמוד כיצד ללמוד" לא רק באופן כללי, אלא ספציפית לגבי כל דיסציפלינה, כי לכל אחת כזו יש את התובנות שלה ואת "הלמידה המשמעותית" שלה, היינו, בנוסף לכלים כלליים, צריך להקנות גם כלים דיסציפלינריים.

להפסיק עם שפיכת המידע

כן! מיכל זולר את כל כך צודקת! אם תכלית לימוד הספרות בתיכון הוא להיבחן על כל כך הרבה יצירות והעיקר לזכור כל כך הרבה "ולשפוך" זאת למבחן, הרי שהברירה של המורה הוא "להכתיב" לך את החומר כי מי לימד אותך לסכם? למי היה זמן ללמד אותך לסכם? אז הכי בטוח להכתיב לך את החומר בצורה מסודרת כדי שאולי תוכלי לשפוך אותו כך למחברת הבחינה. גם שיטת הבחינה צריכה להשתנות כי אם היא לא תהיה מבוססת בעיקרה על הצורך של "שפיכת מידע", אלא על בחינת יכולת הלומד להתמודד עם טקסט ספרותי (למיניו השונים), לנתח אותו, להביע דעתו האישית ועוד.

אם כן, הדרך לשינוי עוברת מצמצום היקף החומר הנלמד, דרך שינוי שיטת ההערכה תוך כדי הלימוד ובסופו ויישום שיטות של למידה והוראה משמעותית, רלוונטיות, תוך שימוש בכלים חדשניים ובטכנולוגיות מתקדמות. האמת ניתנת להיאמר- ישנם מקצועות שהמהפכה החלה בהם. ראו תושב"ע ומקרא לממ"ד. שונו תכניות הלימוד, הרצף, היקפי החומר ועוד. את התוצאה של אלו ניראה בשנים הבאות, אבל אלו יכולים להיות מודל למקצועות אחרים.

ועניין אחר- המהפכה ששר החינוך מוביל  בתחום היא הכרחית וחשובה, ועל זה מגיע לו יישר כח, אבל המבנה הפוליטי במדינת ישראל  שבו שר החינוך מכהן מקסימום קדנציה אחת (ולא תמיד מלאה), ואף אם מתחיל בהטמעת השינויים, הרי שזה יכול להפסק כשיגיע מחליפו הפוליטי.

כדי שמהפכות ושינויים במערכת החינוך יוכלו להצליח צריכים לעגן את המהלך בהחלטות ממשלה, שלא ישתנו כל שנה-שנתיים אז כדאי שאו שנאמץ מודל פוליטי אחר שבו שר החינוך הוא פרסונה מקצועית ולא פוליטית שמתחלפת לפי מדד קואליציוני כל שהוא, ואז יש סיכוי לתוצאות טובות למהפכות גדולות.

==

פרופ' אבי לוי  הוא נשיא מכללת חמדת הדרום האקדמית הדתית לחינוך בשדות נגב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שיתחילו ללמוד למידה משמעותית במקום להתבכין
ירון | 23-12-2013 22:45
2
אכפת להם רק מהישגים
שמואל | 26-12-2013 8:12
בס"ד. כשאתה מוכן לקחת סיכון בכך שרוב הכיתה ייצאו עבריינים ברמה זו או אחרת, אך 10% אקדמאיים, זה מעיד על מה החשיבות אצלהם. חינוך? מבחינתם זו לא שיטה ללמד דרך חיים. זו שיטה להעביר כמה שיותר מידע לילדים [שאגב גם זה לא מצליח אצל רוב הכיתה]. וזה מעיד כאלף עדים על מה חשוב להם. מבחינתם שכולם יהיו פושעים העיקר זה המיעוט שיצא עם תואר-שלישי. הרי זה מה שחשוב מבחינתם.