"כך נראה פשע שנאה": הרס וגניבה מבית כנסת בת"א - סרוגים

"כך נראה פשע שנאה": הרס וגניבה מבית כנסת בת"א

המשטרה פתחה בחקירה בעקבות פריצה וגניבה מבית כנסת של העדה הפרסית בתל אביב. במקום נזרע הרס וחורבן רב. נכד של אחד ממחזיקי בית הכנסת הגיב לאירוע הקשה: "ככה נראה פשע שנאה"

"כך נראה פשע שנאה": הרס וגניבה מבית כנסת בת"א
  אילוסטרציה (צילום: דוד כהן\ פלאש90)

המשטרה פתחה הבוקר (רביעי) בחקירה, עם קבלת דיווח אודות פריצה לבית כנסת של העדה הפרסית בשדרות בן צבי 79 בת"א, במהלכה נגנבו מהמקום ספרי תורה. שוטרי תחנת יפו וחוקרי הזיהוי הפלילי פתחו בחקירת נסיבות האירוע.

"ככה נראה פשע שנאה"

דור דוידיאן, אשר סבו הוא ממחזיקי בית הכנסת, הגיב לאירוע: "ככה נראה פשע שנאה: לפני 65 שנה הוקם בית כנסת לעדה הפרסית בשכונת תל-כביר בדרום תל-אביב. סבא שלי ז"ל היה ממחזיקי הבית-כנסת, ובתור ילד שבא לבקר את סבא וסבתא שלו המקום הראשון שהיינו הולכים אליו הוא בית הכנסת- לסדר, לנקות, להתפלל."

ההרס בבית הכנסת (צילום: ריקי קיאסי)

הוא מתאר את תחושותיו עם ההודעה על פינוי בית הכנסת: "עם השנים, בית הכנסת המשיך להיות פעיל ולהתקיים – דור שני של מתפללים ולאחר מכן דור שלישי ואף רביעי. עיריית ת"א החליטה שבכל המתחם היא מרחיבה פארק שנקרא פארק החורשות. בית הכנסת שוכן במבנה לשימור ולכן המבנה לא נהרס אך בית הכנסת פונה. למה? לא ידוע. הנושא מצוי בהליכים משפטיים".

עוד באותו נושא

זעזוע בפתח תקווה: "הלב מסרב להאמין למראות"


39

"הצלחנו לעצור באופן זמני את הריסת המקום"

"בתחילת השבוע, הגיעו גורמים מטעם העירייה לפנות את כל הציוד למעט תשמישי קדושה כמו ספרי תורה, שופרות וכו'. הצלחנו לעצור באופן זמני את הריסת המקום על מנת לנסות לשכנע את העירייה בכל דרך להשאיר את בית הכנסת עומד על כנו. בכל זאת, מדובר במורשת של קהילה מפוארת שמתחזקת בית כנסת במשך 65 שנים. במקום יש הנצחה של מתפללי בית הכנסת שנפלו על הגנת המדינה במלחמות ישראל, קיר הנצחה לקורבנות השואה ועוד. היום בבוקר, גילינו שבית הכנסת נפרץ, נבזז וחולל בברוטליות יוצאת דופן. אני אתן לתמונות לדבר".

(צילום: ריקי קיאסי)

"כל מי שיש בידו לסייע בדבר, לנסות לשכנע את כל מי שרק אפשר שמדובר בפנינה בדרום העיר שיכולה להפוך אף למרכז מורשת לקהילה הפרסית ולמין מוזאון שישמש את כל באי פארק החורשות.להרוס 65 שנה של מורשת, היסטוריה וציונות זה קל. לתקן – בלתי אפשרי".

ח"כ ארבל בפניה

ח"כ משה ארבל התערב אף הוא ושלח בקשה לעיריית תל אביב בניסיון להגיע לבחינה מחודשת של הנושא ולמנוע את הפינוי של בית הכנסת הותיק: "מבנה בית הכנסת אינו מפריע לבנייתו ופיתוחו של אזור הפארק, ועיריית ת"א-יפו שאתה עומד בראשה אינה מתכוונת להרוס את מבנה בית הכנסת היות וכאמור הוא מבנה לשימור. בסמוך למבנה בית הכנסת קיבלה העירייה ופינתה שטחים שברובם הם לשימור בשטח של מאות מטרים רבועים המיועדים למשרדי הנהלת הפארק ושימושה של העירייה", הסביר. "גודלו של בית הכנסת הינו בקושי 70 מ"ר, קטן אך משמש עשרות מתפללים ביום יום בקביעות.

ח"כ ארבל (צילום: נועם רבקין פנטין/פלאש90)

ייתכן שמקבלי ההחלטות לא נתנו דעתם לעומק המשבר והכאב שיגרום פינוי בית הכנסת והפסקת פעילותו למתפללים ולקהילה ונושא הפינוי לא קיבל את תשומת הלב והמחשבה הראויה לבית כנסת קדוש. עוד נמסר לי מקהילת המתפללים כי כבר עתה יש תורם המוכן לשקם את בית הכנסת בעלות של 150 אלף ש"ח למען הציבור.  אין לי ספק שבחינה מעמיקה, בלב פתוח ובנפש חפצה מצדך ומצד העירייה תוביל למסקנה דומה. אודה לך על טיפולך האישי בבדיקת הנושא והותרת בית הכנסת על כנו", חתם.

מעיריית תל אביב נמסר: אי אפשר שלא להזדעזע מהתמונות. העירייה הציבה בימים האחרונים שמירה במקום. לנוכח הפריצה שארעה הלילה, הגישה העירייה תלונה במשטרה, אשר חוקרת גם את השומרים.לגבי עצם הפינוי – מדובר במבנה ששכן בשטח המיועד לציבור כחלק מפארק, כשהשטח הוחזק ונבנה שלא כדין ובכל מקרה לא מדובר בהריסת המבנה אלא בפינויו בשלב זה, כפי שקבע בית המשפט. יודגש כי העירייה מנהלת נסיונות לפינויים במקום כבר מעל 20 שנה ובשום שלב לא הגיע גורם מטעם בית הכנסת וטען לבעלות על השטח מלבד מר גולן אשר החזיק בשטח שלא כדין. בכל מקרה, בית המשפט ביקש את התייחסות העירייה לטענות ועד אז לא יבוצע כל פינוי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הרבי
נועם | 11-02-2022 18:37
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף