הרב אברהם סתיו על החוברת של סמוטריץ': "על גבול הרפורמית"

הרב אברהם סתיו על החוברת של סמוטריץ': "על גבול הרפורמית"

סמוטריץ' מסביר כי "במדינת ישראל הרבנות הראשית היא הגורם המוסמך לפסוק הלכה אחידה בשאלות ציבוריות". זוהי עמדה רוחנית-הלכתית מרתקת, על גבול הרפורמית

הרב סתיו: החוברת של סמוטריץ' על גבול הרפורמית
  (צילום: ללא קרדיט)

הרב אברהם סתיו מתייחס לחוברת של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' בתגובה לרפורמת הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא, ואומר כי אם בוחנים לעומק את העמדות שסמוטריץ' מציג בה, מגלים שהיא "על גבול הרפורמית", כדבריו.

עוד באותו נושא

התשובה של סמוטריץ' לרפורמת הגיור של כהנא


27

המאמר המלא של הרב אברהם סתיו

אני מחבב את החוברות של סמוטריץ'. הלוואי שכל השיח הפוליטי שלנו היה עשוי חוברות-חוברות, עם נימוקים מסודרים וטיעונים לכאן ולכאן.

אני מחבב את החוברות של סמוטריץ' כי הן עושות סדר בעמדות שלו, אך בד בבד הן גם חושפות את נקודות העיוורון.

החוברת החדשה למשל, בנושא הגיור, סובבת סביב עיקרון אחד והוא: סמכות הרבנות הראשית. "עצם קיומה של פסיקה הלכתית אחידה," טוען סמוטריץ', "חשוב בהרבה מ'נכונותה' של הפסיקה". והוא מבסס את דבריו על דברי הרמב"ן בעניין "לא תסור", שהתורה ניתנה לנו על דעת שנקיים אותה כפי פסיקת בית הדין הגדול.

בהמשך לכך הוא מסביר כי "במדינת ישראל הרבנות הראשית היא הגורם המוסמך לפסוק הלכה אחידה בשאלות ציבוריות", ומשום כך על כל רבני ישראל לכוף את ראשם בפניה בסוגיית הגיור. זוהי עמדה רוחנית-הלכתית מרתקת, על גבול הרפורמית.

עוד באותו נושא

רב עיר נוסף הודיע: תומך ברפורמת הגיור של כהנא


65

הקיבוץ האקראי למדי, המבוסס על כוח פוליטי חילוני, של חברי מועצת הרבנות הראשית, הם מי שלדעתו של סמוטריץ' קיבלו לידיהם את הכוח להכריע את ההלכה בעם ישראל.

ההחלטה של ראש הממשלה נתניהו לפני שמונה שנים, ללכת עם המפלגות החרדיות בעיצוב הגוף הבוחר של הרבנות הראשית, היא זו שתקבע הלכה לדורות. אם במקרה היה לו אז נוח יותר ללכת עם 'הבית היהודי' ולמנות את רבני צהר ל'מועצת', ההלכה עצמה הייתה כיום אחרת. וכל רבני ישראל, כך לפי סמוטריץ', צריכים היו לכוף עצמם בפניה, על אף האפשרות של חוסר 'נכונותה'.

לקריאת החוברת המלאה לחצו כאן

זוהי עמדה שגויה ומסוכנת, אך למרבה המזל, ובסיעתא דשמיא, אפילו חברי הרבנות הראשית לא מאמינים בה. אין מבין הרבנים הראשיים מי שמעלה על דעתו שהרב קנייבסקי או הרב שלום כהן צריכים לכוף את דעתם בפני פסיקת הרבנות הראשית, אם בענייני גיור אם בסוגיית היתר המכירה.

עוד באותו נושא

התכתבות פנימית: הרב הראשי לא יוכל לפסול גיורים


22

אפילו הממלכתיים מבין הרבנים, כגון הרב יעקב אריאל, כבר מכירים בכך שבמצבה הנוכחי הרבנות הראשית היא רק גוף טכני, פורמאלי, שנועד להסדיר את ענייני הדת במדינת ישראל, ואין לה סמכות של 'מרא דאתרא'.

הממלכתיות החדשה של המפלגות החרדיות נוצרה עם הפיכת הרבנות לכלי שרת בידיהן, ועם זכות הווטו שניתנה להם על כל מינוי שאיננו כפי רוחן, והיא תתפוגג ברגע שבו הכלי הזה יילקח מהן.

אין לי שום ביקורת על כך. זה הגיוני לחלוטין. אבל אסור להתפתות לעמדות נאיביות, כמו זו שניסח סמוטריץ', המעניקות לרבנות הראשית הילה שמעולם (אולי מלבד בחזון הרחוק והלא-ממומש של הרב קוק) לא הייתה לה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
60 תגובות - 49 דיונים מיין לפי
1
איך קשורה דעתו...
בצלאל אלשלם | 06-01-2022 18:08
איך קשורה דעתו לרפורמים, בדיוק להיפך!!! הרי אצל הרפורמים אין שום מחויבות לפוסקים ואפילו לא למשה רבינו. אם היית כותב שדעתו דומה לשיטת החסידות בה אין חולקים על האדמור, הייתי עונה כי כל החברה החרדית מתנהג כיום כך על פי דעת גדולים, אפילו אצל אחינו הספרדים.
לא הכוונה ליהדות רפורמית
ביניש | 11-01-2022 14:00
הכוונה היא שהשיטה היא 'רפורמית' כלומר יוצרת רפורמה - שינוי בשיטה. לא הכוונה שמדובר במחשבה רפורמית כמו הקהילות באמריקה
2
דמגוגי משהו. לא...
יואב | 06-01-2022 18:27
דמגוגי משהו. לא לחינם המילה 'נכונותה' הושמה בגרש... כלומר, בצלאל לא מתכוון שיש לקבל עמדה לא אורתודוכסית, אלא שההכרעה בקשת האורתודוכסית צריכה להיות אחידה. הוא גם לא טען שזה חייב להיות כך בכל נושא הלכתי, אלא רק בנושא הגיור בשל מאפייניו. אתה רוצה שכל קהילה דתית תפתח ספרי יוחסין? בשביל זה הקמנו מדינה?
3
הרב עובדיה אמר על יור צהר - רשע וצלם בהיכל!!!
א | 06-01-2022 18:31
מתיוונים רשעים כמו הכותב רוצים להחטיא את עם ישראל בנבלות וטרפות ובנישואי תערובת. אתם לא תצליחו רשעים שכמותכם, כָּל כְּלִי יוּצַר עָלַיִךְ לֹא יִצְלָח !!!
4
עד היום הרבנים...
נו באמת | 06-01-2022 18:33
עד היום הרבנים הראשיים נבחרו עלי ידי רבנים בלבד. מי שניסה ומנסה לפגוע בזה הוא בנט. בפעם הקודמת הרב עובדיה עצר זאת כאשר כינה את בנט בית של גויים. אבל מי ימנע את הגויים היום כאשר הם שולטים בממשלה?
5
כל מילה בסלע...
שלמה מ | 06-01-2022 19:03
כל מילה בסלע אין מה להוסיף.
בסלע גיר שנשחק במים
אבנט | 06-01-2022 21:50
נעירותיו כשל חמור שחושב שהוא ברבור
6
הפוסל במומו פוסל....
ירושלמי | 06-01-2022 19:12
הפוסל במומו פוסל. רוצה לראות רפורמי אסלי? תסתכל בראי
7
אברמל'ה התעורר??? הרפורמי...
יענקל'ה | 06-01-2022 19:13
אברמל'ה התעורר??? הרפורמי פוסל במומו... חחחחח. תודה על מדור ההומור שאתם מספקים לנו מפעם לפעם מבית משפחת סתיו
8
תראו את הטכניקה...
רוצים לראות כמה אברהם סתו רפורמי? | 06-01-2022 19:59
תראו את הטכניקה הרפורמית בה הוא מבטל את דעתו של הרב קוק ז'ל והופך את דבריו לאות מתה של (עפ'ל) 'אוטופיה'...
9
קשקשן
ייא | 06-01-2022 20:09
חוסר הבנה מוחלט של מעמדה ותפקידה של הרבנות הראשית. התפוח לא נפל רחוק מהעץ
10
חחחחחחחח! למדנו במתמטיקה שמינוס...
מלקמו | 06-01-2022 20:22
חחחחחחחח! למדנו במתמטיקה שמינוס מינוס זה פלוס. אז רפורמי של רפורמי הוא במקום הנכון. ענוה לא הצד החזק במשפחת אויבר חוכעם. מזכיר את החבר פוירשטיין וראש ישיבה חשוב מצפת, שלא רק דיברו על מי שגדול מהם, אלא, ובעיקר, חייבים לפרסם..
11
מתי יפסיקו לפרסם את הקשקושים של הליצן הזה?
א | 06-01-2022 20:58
האיש הזה שאוהב חוברות אבל במקום לנהל דיון רציני פוסל במשפט, מסלף בכוונה ומזלזל ברב קוק זצל שהקים את הרבנות הראשית. הרציה זצל התייחס לפסיקת הרבנות הראשית בעניינים לאומיים כאמירת הלל בברכה בכובד ראש ועל אף שסבר מאז הקמת המדינה שצריך לברך על ההלל המתין שנים עד שהרבנות הראשית תפסוק שיש לברך. מי שרוצה דיון רציני על הנושא מוזמן אבל נא להתעלם מהליצן הזלזלן.
12
אז מותר לכנות את מי שחולק עליך רפורמי?
אבי | 06-01-2022 21:01
טוב לדעת
יש הגיון במה שהוא אומר
אבי | 06-01-2022 22:43
כאמריקאי ,דוקא חרדי, אני קורא הרבה מהתגובות וצוחק, אתם פשוט לא יודעים את בסיסה האדולוגי של הרפורמים, הם סברו שיש לרבנים היום סמכות שהיה לסנהדרין ולחכמי התלמוד, הם גם סברו שההלכה אף פעם לא התימר להיות אמיתית אלא פונקציונלי.
הוא דמגוג עלוב. יכל באותה מידה לומר 'בודהיסט'
אבנט | 06-01-2022 21:49
הרי אין שום קשר בין הסיסמא הריקה של אברהם לבין התוכן הענייני של בצלאל
13
אממור להיות איזה גילוי נאות.... אני הבן של...
קורן | 06-01-2022 21:04
הרי הוא הכי נוגע בדבריו אביו הוא צהר !!!
14
גם תבן גם...
לבן הארמי | 06-01-2022 21:11
גם תבן גם מספוא רב
15
אמר הבן וממשיך...
יהודי | 06-01-2022 21:13
אמר הבן וממשיך דרכו של מי שמוביל את כל זה כי לא הצליח להיכנס ולהיות הרב הראשי לישראל
16
למה אתה מתנשא? זכותך...
למה אתה מתנשא? | 06-01-2022 21:16
למה אתה מתנשא? זכותך לכתוב שיש נקודות שאתה חלוק אבל לומר שיש נקודות שחושפות את העיוורות זו התנשאות ושחצנות פסולה המייחסת את כל האמת לראייה שלך. כל מי שחושב אחרת ממך הוא כמובן עיוור. זו בטח לא התנסחות מתאימה לליברלים.
17
כשסתיו אומר רפורמי זה אומר שהוא מזדהה איתו
אליהו | 06-01-2022 21:19
כשסתיו אומר על מישהו שהוא רפורמי זה נשמע כמו מחמאה
18
לכבוד רב סתיו, בלי...
יהודי פשוט | 06-01-2022 21:34
לכבוד רב סתיו, בלי לגעת בגופא של סוגיא אתייחס לעצם הפרסום שלך. מדובר כאן בסוגיא כלל ישראלית שצריכה להיות מוכרעת על ידי גדולי הדור. מניין הגאווה שלך לבוא ולהתערב? לפרסם דברים כאילו אתה איזה גאון גדול שמבין בהכל ושולט בכל חלקי השוע והשס? להתיר עגונות היית מרשה לעצמך? אז לפסוק בענייני כלל ישראל זה כזה קל בעיניך? ובפרט הטרמנולוגיה הנחרצת- מדובר בגישה רפורמית, מצוצה מהאצבע וכו' קצת ענווה, משהו. אולי יש משהו בדבריו? אולי יש עוד כמה דעות בסוגיא? צר לי עליך ידידי, באמת אכפת לך מעם ישראל אבל גאוותך העבירה אותך על דעתך
ובצלאל סמוטריץ?
אי | 06-01-2022 23:01
הוא גדול הדור? כותב המאמר (הרב אברהם סתיו) מתווכח עם בצלאל סמוטריץ...
19
כמה טימטום יכול...
חיפאי | 06-01-2022 21:38
כמה טימטום יכול להיות ...גם אם תעשה בחירה בין כל הרבנים בארץ כמה מצודדים בדעת הרבנות ...הרוב אז למה אתה מבלבל את המוח בכלום ואיך זה קשור לרפורמיות ....אתה אפילו תנורו של עכנאי לא הבנת
20
בדיבוריו, אברהם חבר הוא לבעל משחית
אבנט | 06-01-2022 21:49
א. הוא חוטא בדמגוגיה עלובה במקום להכיר בחריפות המסקנה של סמוטריץ'. אכן טענתו היא שאילו היו רבני צוהר אוחזים במקל הרבנות אזי הם היו הראוים לקבוע את ההלכה, ובלבד שכוונתם לשם שמיים בלבד. רפורמה? קישקוש מיותר. מזל שלא אמר 'על גבול הבודהיזם', הרי אין קשר בין המילה לבין התוכן. ב. נימוקיו של בצלאל נגד הרפורמים בגיור היא עמוקה ורחבה יותר מאשר ציטוט יחיד מתוך מסה שלימה. והפינצטה של אברהם מלמדת שכל ביאתו הנה היא רק לצורכי תעמולה וזריעת ארס המחלוקת, השטנה והספק. ילכו מכובדים ויעיינו פנימה במסמך המנומק.
21
הפורמי כותב שטיות...
בנט | 06-01-2022 22:01
הפורמי כותב שטיות
22
התפוח לא נופל...
אליהו | 06-01-2022 22:02
התפוח לא נופל רחוק מעץ רשע בן רשע
23
בדרך כלל אני...
לשם שינוי - דברי טעם | 06-01-2022 22:05
בדרך כלל אני מאוד לא מסכים עם אברהם סתו, אבל הפעם הוא צודק לחלוטין. הרבנות הראשית רחוקה מאוד ממעמד סנהדרין ואין לה כל סמכות של 'לא תסור'. מצבה היום הוא ממלכת ג'ובים שמהווה זרועא אריכתא של ההנהגה התורנית החרדית. סמוטריץ בחוברת הזו מאוד נאיבי, ואני כותב זאת כמי שתומך בו בדרך כלל.
כשאתה מגיב, יש להסתכל על התמונה המלאה
אבי | 06-01-2022 22:37
אתה רואה דרך להסביר למה קריב דוחף את החוק בכל הכח?
24
הפוסל במומו פוסל...
שמעת | 06-01-2022 22:20
הפוסל במומו פוסל
25
הרב סתיו, ציפיתי...
אבי | 06-01-2022 22:51
הרב סתיו, ציפיתי לראות טיעונים רציניים, לא פלפול הלכתי אבל אמירה רצינית שלך שסותרת את החוברת. ומה קיבלנו? פוליטיקה. להאשים את סמוטריץ על גבול הרפורמי? נו באמת. חבל. חשבתי שאתה רב רציני, הולך ומתברר שאתה כמו אחרון הצייצנים
26
נשמע כאילו מישהו קצת נעלב
נועם | 06-01-2022 22:55
לא אומר שהוא רפורמי, אבל שיפסיק להסתובב ולחלק צינוים כאילו הוא המשגיח הרוחני של המדינה
27
סתיו נעלב
פנחס | 06-01-2022 23:18
סתיו נעלב כי לקחו לו את התואר?
28
מי הוא בכלל תינוק מסוכן כאביו הנורא
בת ציון | 07-01-2022 4:02
אברהם סתיו אדם מסוכן וריק מתוכן
29
אדיוט , טיפש...
אליקו בשבילך | 07-01-2022 6:04
אדיוט , טיפש , פופוליסט בשקל חרטטן ולפרסם שכולם ידעו שהוא מוציא שם רע והאדם או טיפש שלא יודע לקרוא הוא נבל ברשות התורה ולהלן ההסבר הכה פשוט מר דיסלקט שמי אחראי על הגיור ספציפית שם יש מדיניות הלכה למעשה כמו כל תורת הלכה נכונה ומאושרת על ידי גדולי דור והיא הנכונה וההפך הוא הרפומי אז שב בשקט מי נותן לו קרדיטטטטט
30
בנו שאתה נגד...
לוי | 07-01-2022 6:31
בנו שאתה נגד הרבנות ובעד צוהר. ידוע. עם זאת, הסתובבת סחור סחור ולא נתת נימוק אף לא אחד וסתרת את בצלאל סמוטריץ.
31
בצלאל הוא הנורמלי...
יונתן | 07-01-2022 10:45
בצלאל הוא הנורמלי האחרון השפוי האחרון והתקווה האמיתית שלי בתור יהודי מאמין לעתיד היהודים בארצם הלוואי ובצלאל יהיה המנהיג של העם הזה
32
העמדה של העיתונאי...
אחד העם | 07-01-2022 10:53
העמדה של העיתונאי אברהם סתיו היא לא על גבול הרפורמית. היא רפורמית פופוליסטית קלאסית שממיטה אסון על עם ישראל
33
ארגון צוהר
יעקב | 07-01-2022 12:50
טול קורה מבין עיניך1 עם כל הבעייתיות בבחירת מועצת הרבנות הראשית, עם זאת מרבית רבני ישראל בכמות ובאיכות מגבים את מעלכיה. בעוד שהגוף המתקרה צוהר, הינו גוף שאף פעם לא עמד לבחירה, אלא מנוהל עי שלושה: הרב סתיו, הרב רפי פויירשיין, והרב יובל שרלו. אין להם שום גיבוי למעשיהם. בעבר הרב יעקב אריאל היה נשיאם, אך כשעלתה על הפרק אפשרות מועמדותו לרב הראשי - הם טרפדו זאת באמצעות הרב שי פירון. בנושא הכשרות, הרב המוביל בתחום הינו הרב משה ביגל רבה של מיתר. שנים רבות הוא מלווה את הנושא באחריות ובמסירות. כידוע הוא מתנגד נחרצות לרפורמת הכשרות בכלל ולכשרות צוהר בפרט. אך הצוות המוביל לא סופר אותו, ועושים כפי הבנתם. בכלל מי כיום מבין הרבנים שהיו חברים בארגון אכן מגבה את מעשיהם, לפרוק הלכה למעשה של הרבנות הראשית שהיתה גולת הכותרת של הציונות הדתית, ודווקא החרדים הם הלוחמים לקיומה.
34
אני לא קורה...
דוד | 07-01-2022 13:04
אני לא קורה את השטויות של החצוף הזה אבל מצד שני בענייני רפורמים הוא ממש מבין...
גם שגיאות...
אזרח ישראלי | 08-01-2022 21:41
גם שגיאות הכתיב שלך מעידות עליך.
תכל'ס. מצא לו חברים
אבנט | 07-01-2022 14:20
.
35
נו באמת! ...
דוד | 07-01-2022 13:04
נו באמת!
36
כשאתה קרוב להיות...
ישי | 08-01-2022 17:54
כשאתה קרוב להיות רפורמי אתה מבין שזו בעיה שצריך להשליך על אחרים בכדי שיחשבו שאינך כזה...
37
סתיו הרפורמי חושב...
רבנות אחת לעם אחד | 08-01-2022 23:05
סתיו הרפורמי חושב שכולם כבר כמוהו..
38
חחחחחח ...
א | 08-01-2022 23:14
חחחחחח
39
סתו
אוהב צדק | 08-01-2022 23:25
רשע ההמתעטף באדרת של יראת שמים. אביו רשע יותר ממנו שמרים יד ברבני ישראל ובגדולים ממנו, והוא בכוחניות כופה על הרוב את דעותיו הנפסדות. מרן הרב עובדיה אמר עליו בזמנו שהוא רשע, והאמת, לא הבנתי את הרב עובדיה, הוא אפילו לא דיבר עם הרב סתו, אבל באמת, רוח ה' דיבר בו ברב עובדיה, הרב סתו רשע מרושע! מקעקע יסודות תורה ואמונה באיצטלא של דאגה לכלל ישראל כאילו כל רבנינו מפגרים אחריו שנות אור. יתמו חטאים מן הארץ.
40
צוהר זה ממש...
דון | 08-01-2022 23:45
צוהר זה ממש לא ללכת עם הדתי לאומי. הרב אריאל דיבר נגד הכשרויות שלהם והם רק קומץ רפורמי ושולי בחברה. זה שהוא קורא להם הציונות הדתית זה חילול השם ממש!
41
לא ברור מדבריך...
קשקשן | 09-01-2022 1:07
לא ברור מדבריך איך זה קשור לעמדה רפורמית? האם אמירה כזאת אתה מדבר כמו רפורמים נועדה להשתיק את דעתו של סמוטריץ מבלי להסביר את העמדה ההפוכה? אולי מה שאתה אומר זה רפורמי? אם זו רמת הטיעונים שלך המסקנה המתבקשת היא שכל מה שאתה אומר זה שטויות. הפוסל במומו פוסל ולכן עמדתך כנראה מסוכנת כמו הרפורמים!
כהנא זה...
יוספוס | 13-01-2022 18:09
כהנא זה נצר בזוי לשושלת כהנים בזויה ומושחתת שקנו כהונה גדולה בשלמונים לרומא.
הוא והאבא...
רון | 12-01-2022 16:46
הוא והאבא הזבל שלו שני רפורמים ארורים שמנסים להכניס פירוד בעם היהודי דרך הצאצא הגרמני הארור כהנא,לרפורמות הגיור אז אלה הם המנסים לעקור את הדת היהודית כאן,
42
הסתיו הזה גם...
אברהם | 09-01-2022 14:32
הסתיו הזה גם נאד עם 0 שכל ורק אגו עצמי. מי זה הליצן הזה, גם מצהר?
43
אולי הרב סתיו ידגים לנו עם איזשהוא ניתוח
רוני | 09-01-2022 15:01
של קומיקס או סדרה לילדים. באלו כוחו גדול.
44
אין על הרב...
בצלאל אברמוביץ | 09-01-2022 15:23
אין על הרב סתיו
אתה והוא...
רועי | 12-01-2022 16:44
אתה והוא לכף הקלע בקרוב וגם הזבל הזה תינוק נוצרי ארור,
45
רוב המגיבים אינם...
שלמה | 09-01-2022 20:28
רוב המגיבים אינם מגיבים לגופה של לב הטענה שהגוף הבוחר הוא גוף פוליטי. חבל שכל תגובתם נובעת מן הבטן, מתוך אמונה פנטית רדודה, או מתוך שנאה. חבל שזוהי תורתכם.
46
מחפש רק להשמיץ את החרד"לים וחבל
מי זה הילד הזה? | 11-01-2022 23:22
באתר מעודדים את הרפורמים ואת מי שמעביר ביקורת על תלמידי הר המור שלא מתנדבים מספיק, נגד תלמידי מרכז הרב שנרצחו בפיגוע- אין כמעט מאמרים ועדויות על הפיגוע, נהנו מהסכסוך של הרב טאו שהרס את ישיבת מרכז הרב וואלה - הגיע הזמן להפסיק עם ההשמצות ולתת כבוד לרבנים האמיתיים
47
איך יצור עלוב...
ממונה על כריתת הרפורמים הארורים, | 12-01-2022 16:37
איך יצור עלוב כזה קורא לעצמו רב? חלאה אתה וסתיו האבא שלך כל הצרות באו מיכם, אתם קורח ועדתו בקרוב השם יפרע מיכם ומכל הרפורמים הארורים כמותכם, ימח שימך ושם אביך סתיו ארור,תהיה נפשכם הבהמית צרורה בצרור החזיר של איון באוקראינה,
48
חבל ר' אברהם שאתה מתנסח ככה
אביעד | 12-01-2022 20:11
לדעתי מדובר במאמר דמגוגי. הרי ברור לך שזה היעד אליו אנו שואפים. יש כבר את הגוף, וצריך לתקן בו הרבה דברים ויפה שעה אחת קודם. המהלך של צהר הוא בדיוק ההפך מזה, הוא לחזור לגלות מבחינת ההנהגה התורנית ולהפריט אותה למובן הטכני והיבש של האסור והמותר.
49
הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו
צפורה | 13-01-2022 8:48
מי שמדבר על רפורמיות........