מודה אני לפניך שעשיתני כרצונך, אדם מאדמה ברוא בצלם א-להים, בעל יכולת בחירה ומשיכה מצד אחד לארציות שבו ומצד שני, לחלק א-לוה ממעל שבו, לחלקו הרוחני.

כולנו, כל בני האדם באשר הם, לא נולדנו מושלמים. גם הרב הגדול, גם המחנך הדגול, כולנו ברואים על ידי מי שאמר והיה העולם שהוא המושלם היחיד ואין עוד שלם כמותו.

את התובנה הזו כולנו חייבים להפנים. כולנו חייבים לחנך את ילדינו להבין שאין מושלם בעולם האנושי. "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז,כ). התורה מחנכת אותנו להיות טובים יותר, שלמים יותר (לא מושלמים!), ולכן הציפייה שלנו מעצמנו, העולים במעלות התורה והיראה, ובוודאי ממנהיגינו הרוחניים, שככל שנגדל יותר בתורה, כך נחטא פחות.

אך כולנו מכירים ויודעים גם את שאמרו לנו חז"ל: "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו", וממילא אין ביטוח לאף אדם שלא יחטא. אדרבה, אומר לנו החכם באדם, בעל ספר קהלת, שאדם מטבע ברייתו, ודאי שיחטא בחייו, כי מהות החטא, ואפשרות התשובה שבאה בעקבותיו, היא היא הדרך שבה הקב"ה בחר לברוא בה את עולמו, דווקא כך עולמו של הקב"ה משתלם יותר. אין זה אומר שעלינו לחטוא בכוונה. חלילה, אדרבה ואדרבה, נדרשת מאיתנו התמודדות כל אחד לפי נתוני חייו, לעשות הכל כדי להיות טובים יותר ולא לחטוא! אבל הידיעה שלחטאנו יש דרך תשובה, אף היא מעודדת ומסייעת להתמודד עם הקושי כאשר בכל זאת אנו נופלים.

לב כולנו עם כל מי שנפגעו בעבר ונפגעים בהווה מאנשים שאינם מתגברים על יצרם. היצר הזה יכול להיות יצר המין, אך הוא יכול באותה מידה להיות היצר לשלוט ולהפעיל כוח על אחרים ועוד יצרים אחרים שמניעים בני אדם לפעולה פוגענית. אולי בשל כך אנו מוצאים לא פעם דווקא בני אדם שהגיעו לעמדות כוח, שמתוך עמדת הכוח שלהם הם נוטים יותר לפגוע בחלשים מהם. הכוח משכר ומעביר אותם על דעתם, והם אינם מצליחים להתגבר על יצרם. דווקא הגדול, יצרו גדול ממנו.

מסופר לנו שענוותנותו של זכריה בן אבקולס החריבה את בית מקדשנו. לעיתים דווקא ענוות יתר, אדם שהגיע לגדולה, אך אינו מוכן להכיר בגדולתו, דווקא היא יכולה להפיל אותו, כיון שעם העלייה לגדולה אדם צריך להכיר גם בסיכון של כוח היצר שלו, ולעבוד על מידותיו ועל השליטה ביצרו יותר מאחרים. כמובן, שאין מדובר כאן שכל הגדולים חלילה חוטאים ונופלים. רוב רובם של תלמידי החכמים לומדי התורה, הם צדיקים ויראי ה', והתורה מעלה אותם ומתקנת את מידותיהם. דברינו אמורים אך ורק כלפי אלה שלא הכירו בסיכון שיש בגדולתם, ולא הצליחו לעבוד על מידותיהם, ולכן נפלו ופגעו, ולצערנו, מדי פעם אנו רואים שיש גם כמה כאלו.

הנפגעים העקיפים

ב"ה ישנה בימים האחרונים התעוררות גדולה של אמפטיה, אמון והקשבה לנפגעים הישירים מאותם פוגעים. אולם לתופעות הללו ישנם גם נפגעים עקיפים – אלו שהאמינו בפוגעים, האמינו בגדולתם וראו בהם צדיקים וטובים. הם האמינו בהם באמת ובתמים שהם יוכלו להתגבר על יצרם, ושהתורה תגן עליהם.

עולמם האמוני והרוחני של אותם נפגעים עקיפים מתמוטט לנגד עיניהם ברגעים כאלו. התמוטטות של עולם רוחני שנבנה אינה דבר של מה בכך. לבנו גם אתכם, אותם נפגעים עקיפים שהאמנתם ומאמינים בגדולים מכם, שהם מובילים אתכם בדרך האמת, ופתאום השקר שהם נפלו אליו מתגלה לנגד עיניכם.

אנו במכון ידעיה, שעוסקים במתן מענה לשאלות אמוניות, איננו מסתפקים בכך שלבנו יהיה אתכם. אנו עמלים יום יום כדי להיות עמכם בספקות ובשאלות שמתעוררות אצלכם בעקבות השבר האמוני שלכם, ונמצאים כאן עבורכם, כדי להיות לכם לעזר כשתבקשו תשובות לשאלות האמונה שלכם ומתוך כך גם מזור לנפשכם, ואתם מוזמנים לפנות אלינו בכל עת. חפשו אותנו באתר שלנו, לדעת להאמין, ונשמח לסייע לכם בהתמודדות שאירועים כמו אלו שאנו חווים לצערנו בתקופה האחרונה, מביאים עליכם. אנו כאן בשבילכם!

==

הרבנית ד"ר חני פרנק, ראש בית המדרש מתן שומרון, חוקרת במכון ידעיה ושותפה בצוות הניהול של המכון.