אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

וידויו של רב: כך התרתי לעצמי איסור בשבת

חבר ארגון 'בית הלל', הרב יוני רוזנצוייג פרסם טור אישי ובו תיאר כיצד שהה במהלך הסופה בישוב אפרת, ובליל שבת קפץ החשמל בדירה בה ישן עם משפחתו. בשלוש בלילה הוא קם, ואחרי מחשבה קצרה פסק לעצמו כי אפשר להרים את ה'פקק' בשינוי. "הרהרתי קצת אם באמת היה הדבר מותר, אך לא הייתה לי שום בעיה להירדם"

וידויו של רב: כך התרתי לעצמי איסור בשבת
  (אילוסטרציה שאטרסטוק)

חבר ארגון 'בית הלל', הרב יוני רוזנצוייג מתאר באריכות כיצד התיר לעצמו להדליק את החשמל בשבת האחרונה.

בטור אישי שפרסם באתר NRG, מספר הרב רוזנצוויג על השבת שבילה באפרת, בתוך הסופה החורפית הקשה. בליל שבת עוד היה חשמל בדירה בה שהה עם אשתו וילדיו, אך לקראת שלוש בלילה גילה כי זרם החשמל בדירתו נפל.

"התיישבתי באמצע הסלון החשוך, והרהרתי: שבת היום. הרמת המפסק והדלקת מקורות חום בשבת הינה איסור תורה, אך מצד שני קור אימים בחוץ, ומן הסתם גם מחר יהיה קר, וכיצד נוכל לשרוד את השבת ללא חימום?" כותב הרב בטור ומוסיף כי אמנם יכול היה לשרוד את השבת גם בלי הדלקת חימום (כפי שעשו עשרות אלפים בירושלים, יהודה ושומרון), "אך מצד שני היה נראה לי לא סביר להעביר את כולם בשעת בוקר מוקדמת ובעיצומו של הקור העז לדירה אחרת"

"אמרתי בליבי: חייב להיות פיתרון הלכתי", מתאר הרב את הקו ההלכתי שהנחה אותו, ובהמשך הוא מוסיף כיצד שיקלל מספר טעמים לקולא בהם הכלל ההלכתי "הכל חולים אצל צינה", יחד עם 'עשיית מלאכה בשינוי' והגדרת הפעלת חשמל בשבת כגרמא משום שהחשמל מיוצר במקום אחר.

בסופו של דבר סיכם הרב: "הרמתי את המפסק בשינוי, והחום חזר לדירה… הרהרתי קצת אם באמת היה הדבר מותר, אך לא הייתה לי שום בעיה להירדם. הרגשתי שמחובתו של פוסק הלכה להתאמץ להתיר במקום הצורך. חומרות יש בשפע ביום-יום. במצבי חירום צריך גם לדעת להקל."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
48 תגובות - 48 דיונים מיין לפי
1
פוסק לעצמו - איזה יופי
מזעזע | 17-12-2013 12:50
2
עם הארץ
חובב פרסום | 17-12-2013 12:54
מילא לחלל שבת אבל למה לפרסם דבר כזה ברבים?
3
ימי השלג - דווקא ימים נהדרים להתנהג כפוסקים מצויינים
דניאל וייס | 17-12-2013 13:03
מו"ר הרב רבינוביץ' שליט"א תמיד אמר לנו בישיבה :"לפני שאתם באים לשאול אותי תלכו ותפתחו ספרים ואם תשאר לכם שאלה או תרצו לדון תבואו אלי". שבת בבוקר, שלג, הפסקת חשמל , ובעיקר נכדה ראשונה בת שבוע ימים. מה עושים כדי שיהיה מספיק חם? הבזק של הרגע : "אפשר לחמם על גז". ואכן שלחתי את חתני הביתה באמצע התפילה, עם הוראה ברורה להדליק את כל הכיריים ולהכניס את הקטנה למטבח ( עם השגחה) כדי שיוחם לה. ואכן ב"ה , הצלחנו לחמם לפחות את המטבח כדי שיחם לה. תעכלעס:מאחר ואין גוי שיכל לעשות זאת , נעשה הדבר בשינוי וכך נפסק להלכה בהרבה שו"תים. על הציבור לדעת שההלכה היא לא שחור ולבן ויש להכירה על מנת ליישמה בשטח. יהי רצון שלא נחטא ונגדיל תורה ונאדירה
4
למה הכתבה כזו מגמתית? הרי פשוט שהוא נהג כהלכה!
יהודה | 17-12-2013 13:26
וכך נהגו עוד רבים וטובים בשבת זו שהדליקו את האש שבתנוריהם בכל מיני דרכי שינוי למיניהם מאותם שיקולים שכתב הרב בפוסט. תעלו טיעון הלכתי רציני נגד...
5
כבר הגדירו אותם "ניאו רפורמים"
יהודי אמיתי | 17-12-2013 13:58
הנה מתחילה הניאו רפורמה לתפוס תאוצה ולהתגלגל למקומות שלא חשבו שהיא תגיע אליהם. צדק הרב יהושע שפירא בזמנו.
6
בושה לציונות הדתית שהגענו לכזה דבר
אלי | 17-12-2013 14:03
מילא אם מותר או אסור באמת, אבל ככה לכתוב לכולם שהיה לה קר אז הדלקת חימום ולא היית בטוח אם זה בכלל מותר? וישנת טוב? בושה, בושה
7
מי עם הארץ שפרסם את הכתבה בכותרת מרושעת ומנוולת כזו?
אליהו | 17-12-2013 14:14
מפרסם הכתבה מעיד על עצמו שהוא בור מוחלט בתורה וביראת שמים, ובשם "צדקנות יתר" מוציא לעז על ת"ח מובהק ומורה הוראה בישראל. בושה שאתר כזה מתיימר להיות אתר דתי.
8
אם הוא היה באמת רציני
מאוכזב | 17-12-2013 14:15
לפני שהיה מעלה את הפוסט הוא היה יושב ומבצע חקירה הלכתית עד הסוף ובונה שו"ת של ממש עם מקורות שיתמכו בהיתר שלו. אין לי בעיה אם זה שהוא מתיר לעצמו אבל מחר כל ארחי פרחי יגיד שהרב מצוהר אמר שמותר להשתמש בחשמל בשבת. "חכמים הזהרו בדבריכם"
9
לכךל המלהמים על 'אי-דיוקים' בכתבה
קוזק נגזל | 17-12-2013 14:27
במקור: תראו שרוזנצוויג כתב את הדברים בעצמו בצורה עוד יותר גרועה (סתם תחושה שלי נראה לי שהוא עכשיו קצת מצטער על זה. אופס)
10
אין עליך רוזנצוויג
אתה כבוד לבית הלל | 17-12-2013 14:30
כבוד לבית הלל, כבוד לשיבת ההסדר מעלה אדומים (שמשם צמחת), כבוד לישיבת אפרת (חסרת התלמידים), כבוד למשפחתך, כבוד לציונות הדתית. אדיוט. לא לימדו אותך בבית שעדיף לחשוב לפני שמדברים?
11
זה מסביר הכל.
נו, מה אתם רוצים? בית הלל | 17-12-2013 14:56
קודם כל מניחים שמותר, ואח"כ הולכים לישון. גם קשה להשוות את זה לבית שיש בו תינוקת בת שבוע או זקן. ברור שאם יש בבית תינוקת - פיקוח נפש דוחה שבת. אבל רק בגלל שלא נעים לו להעביר את כל משפחתו לבית אחר בשלג, לעשות מלאכה דאוריתא בשינוי? עכשו אני מבין למה למפלגה שלחמה נגד היהדות קראו שינוי.
12
הוא העז לפסוק הלכה לעצמו בלי להתייעץ עם גדול הדור
| 17-12-2013 15:03
מדרך אמונה???
13
אני מכיר רב חשוב שלא חשוד על קשר לבית הלל
| 17-12-2013 15:04
שגם הוא אמר לביתו שהיתה ללא חשמל עד כניסת שבת, שאם החשמל חוזר ואין להם חימום אחר(בסוף השיגו תנור גז משכן שנסע לשבת), שידליקו חימום בשינוי כי יש תינוק קטן בבית, ו"הכל חולים אצל הצינה"
14
השכן חסם אותי בחנייה
ישראל איסר | 17-12-2013 15:06
חזרתי מהעבודה, עייף מאוד, 8 שעות במשרד זה אתגר לא פשוט, הגעתי סוף סוף הביתה ובכניסה אני רואה: באסה! השכן תפס לי את החנייה, צלצלתי אליו, ביקשתי ממנו לרדת ולפנות את האוטו, הוא ירד, חשבתי 2 שניות לעצמי, גזל מקטרג בראש, גזל זמן אינו ניתן להישבון, איך אשרוד עוד 5 דקות אחרי יום עבודה מפרך, לא היה נראה לי סביר לחפש חנייה אחרת בשעה מאוחרת זו, אמרתי בליבי יש בוודאי פתרון הלכתי, שינוי וגרמא. לאחר שהוא פינה את הרכב הוצאתי את האקדח ויריתי לו 2 כדורים בראש, כשהוא התמוטט הרהרתי קצת אם באמת היה הדבר מותר, אך לא הייתה לי שום בעיה להמשיך בדרכי, הרגשתי שמחובתו של פוסק הלכה להתאמץ להתיר במקום הצורך. חומרות יש בשפע ביום-יום. במצבים כאלו צריך גם לדעת להקל.
15
הכותרת חוטאת (תרתי משמע) לאמת
חיים | 17-12-2013 15:52
הרב רוזנצוויג לא התיר איסור שבת כי הוא נהג כהלכה. ואני אומר את זה בתור אחד שלא תמיד מתלהב מהפסיקות של "בית הלל"
16
להטיל מימך בבריכה
| 17-12-2013 16:00
אתה רוצה להטיל מימך בבריכה - בבקשה אל תעשה את זה מהמקפצה
17
ועל זה נאמר:" אם ראית תלמיד
תמיר | 17-12-2013 16:22
חכם שעשה עבירה בלילה, אל תהרהר אחריו שודאי עשה תשובה ביום" אלא שאפשר להסביר: אם ראית ת"ח שעשה עבירה, אל תהרהר אחריו, עד הבוקר הוא כבר יספיק לכתוב תשובה למה מה שהוא עשה זה מותר... הדור מבקש תורת אמת!!
18
הבסיס של כל הכפירה הזאת היא ישיבת הר עציון
יודע דבר | 17-12-2013 16:25
משם כל זה מגיע, קשה לי אז נחפף
19
ל-18, כמה דברים ששכחת
נתי | 17-12-2013 17:13
1. ישיבת הר עציון היא המובילה בין ישיבות ההסדר במספר הרבנים שיצאו מתוכה. 2. הרב יונתן רוזנצוויג הוא בוגר מעלה אדומים. 3. מה שעשית הוא איסור דאורייתא לכל דעה.
20
עליו התכוון מרן החפץ חיים
אייל | 17-12-2013 17:29
בהקדמה למשנה ברורה חלק ג מי שלא לומד הילכות שבת מובטח לו שיחלל שבת, הדלקת חשמל הינה איסור תורה וגם אם תדליק בשינוי עברת על איסור דרבנן...
21
צבי שיימן, ולהלבין פני חברו ברבים, להתכבד בקלון חברו?
אור | 17-12-2013 17:53
צבי שיימן, נניח שהוא טעה, ונניח שאתה יותר ת"ח ממנו ובטוח בכך, האם להגיד לשון הרע ברבים כפי שעשית, להכניס אותה ככה בקטנות, בכותרת משנה, עם הלא הייתה לי בעיה להירדם בכותרת משנה, עם הכותרת של רב התיר איסור במקום רב פסק שזה מותר (מניין לך שזה אסור? אתה בטוח שהוא טועה?) זה יותר טוב? צבי שיימן, זה שזה עיתון לא אומר שמותר להגיד לשון הרע, להלבין פני חברו ברבים, זה הרבה יותר חמור ממה שהוא עשה בשביל לחמם את הילדים הקטנים שלו
22
הלל הזקן
יסכה בוחניק | 17-12-2013 18:25
צאו וראו מה בין רב 'בית הלל' להלל הזקן. פעם אחת לא השתכר הלל הזקן דיו לשלם לשומר בית המדרש שיניחו להיכנס. עלה ונתלה וישב עפ"י הארובה, כדי שישמע דברי א-לוקי חיים מפי שמעיה ואבטליון... אותו ערבשבת היה, ותקופת טבת היתה, וירד עליו שלג מן השמים וכסהו כמטר וחצי שלג. כשעלה עמוד השחר שמעיה ואבליון השגיחו בו; רחצו אותו וסכוהו והושיבו אותו כנגד המדורה. אמרו ראוי זה לחלל עליו את השבת. (יומא לה:)
23
צניעות
שלומי | 17-12-2013 18:50
גם אם היתרת לעצמך מה שהיתרת למה לפרסם ? זו הרי לא שאלה של מי ששאל אלא - בחרת לך את אשר נראה לך - זכותך , יש לי הצעות לעוד כמה קולות שאתה מתיר לעצמך את מי זה מענין ...
24
נועם אלימלך אומר שלפני הגאולה יהיה בלבול גדול בעם ישראל
ארנסט | 17-12-2013 19:37
בהמשך לאותה גמרא במסכת סוטה - ״יראי החטא ימאסו וכו׳ ההמשך שם הוא ״האמת תהיה נעדרת״. אני לא מכיר מי הם רבני הלייט, אבל עצם העניין שפוסקים הלכה דיעבד כלכתחילה מראה על משהו מאוד פגום ביראת שמים, או של אותו פוסק הלכה, או של אותם אנשים היודעים ומכירים את מהותם של אותם רבנים ועדיין מנסים להכתירם ככאלה היכולים לפסוק בהלכה.
25
חריף
יהושוע | 17-12-2013 19:44
נטול השכלה בכלל בור ועם הארץ שומר פתאים ה' מעזריאל תצא תורה
26
התגובה שלו מnrg
אולי יעשה תשובה | 17-12-2013 19:54
29. תגובה מכותב המאמר לכל המגיבים יוני רוזנצוויג, 17/12/13 14:24 שלום לכולם, ותוד רבה לכם על תגובותיכם. אין ספק שלאחר התגובות אני מבין שהיה נכון לכתוב מאמר זה קצת אחרת. ולכן, כמה נקודות לסדר: (1) למזלזלים בהלכה אין לי מה להשיב. ההלכה בנויה בצורה מסוימת, יש לה אופן מסוים של פיתוח, ומי שלא מבין או לא מקבל את זה ודאי שיזלזל כשרב מנסה לשקלל כל מיני סעיפים בהלכה על מנת להתיר הדלקת חשמל בשבת. זה לא פשוט שאפשר להתיר את זה בכלל, וזה אכן זוקק דיון. כך פועלת ההלכה. (2) לאלו החושבים שאני באתי לזלזל בקדושת השבת - חס ושלום. צריך לומר בבירור: אסור לחלל שבת אם לא במקום פיקוח נפש. (3) אמנם, כאן לא מדובר היה בחילול שבת, אלא בסמיכה על שיטות מסוימות לעשות מעשה שלפי אותן שיטות מותר לעשותו בשבת. אפשר להתווכח אם השקלול היה נכון, אבל הכוונה ודאי לא הייתה לזלזל בקדושת השבת. (4) יש להבהיר כי ההיתר שנכתב הוא דווקא בתנור חשמלי ולא במקורות חימום מבוגים אחרים - שם יש לדון מחדש. (5) הסיבה המרכזית לכתיבת המאמר הייתה להבהיר שמצד אחד יש צורך בשיקול דעת הלכתי ואי אפשר לעשות מה שרוצים בשבת מושלגת, אך מצד שני אין להחמיר כל כך עד שהבריאות נתונה בסכנה כשיש פיתרון הלכתי שאפשר להשתמש בו. כאשר יש אפשרות טוב למצוא את דרך האמצע. ושוב - תודה רבה על תגובותיכם.
27
בית הלל מחוקים הלכתית.
יעקבי | 17-12-2013 21:08
ככה היה וככה יהיה עוד יותר
28
הכותרת היא חוצפה
מנחם | 17-12-2013 21:22
הוא לא התיר לעצמו איסור, אלא פסק שדבר מסוים מותר. וזו זכותו
29
ל-26 מה ענה לכאלה בנו של הרמב"ם
אחד שיודע | 17-12-2013 22:36
אם קראת לא שנית ואם שנית לא שלשת. ותלמוד פסק: "אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ. אמר רב הונא: הלכה כאחרים".
30
לשון הרע
ארי | 17-12-2013 22:47
במידה וסבורים אתם שהרב חילל את השבת הרי שיש כאן לשון הרע ממש וכבר כתב החפץ חיים שלשון הרע שווה ל38 איסורים דאוריתא. ואני שואל את עצמי מי הוא החוטא? האם הרב האמיץ שעבר איסור דרבנן אולי או שמא כותב הכתבה הזו שהתחייב עד כה במאות ואולי באלפי איסורי דאורתא שאין יום הכיפורים מכפר עליהם ? ישר כח גדול לרב האמיץ שנהג באומץ לב ובקדושה
31
ואם זה הרמה של הרמי"ם בישיבות הסדר
גבי קץ | 17-12-2013 23:10
אם זו הרמה הרוחנית של "רמי"ם" בישיבות הסדר, שבחסותם משתמטים אוכלי החינם מהצבא ומשרתים רק שנה וחצי בתואנה שהם כאילו לומדים, אם זה מה שיצא מהתורה שלהם שיפרקו לאלתר את מוסדות ההסדר. חרפה ובושה!ואחרי זה לא מבינים למה החרדים קוראים לנו בית של גויים, למה אין חוזר בתשובה (שפוי, לא מסומם) שחוזר לכיוון דת"ל! משהו מסריח אצלנו!
32
הסוף שלנו כציבור קרוב הרבה יותר ממה שחושבים
ניסים | 18-12-2013 0:39
רק לפקוח עייניים
33
ראו מה בין בני לבין חמי
י.ש | 18-12-2013 0:47
אצלנו בצפת, אכלנו אוכל קר למרות שהפלטה החשמלית דלקה, כי אחד הרבנים בביהכנ"ס סבר שאם יהודים מחזירים את החשמל אסור לשים חלק מהאוכל על הפלטה. רב אחר דווקא התיר. אבל רק הספקספיקא הזה לא נתן לנו תיאבון לאכול מהפלטה. ואילו כאן, ב"ה, בכזו קלות מתירים הכל..
34
גם אני הרגשתי שבא לי לבוא על נידה ...
הרב מבית הרב סבבה | 18-12-2013 5:56
אנשים פה משקרים לעצמם
35
לתגובה מס' 30
יוני | 18-12-2013 8:07
אם האדם בעצמו כתב זאת ברשת זה אומר שלא אכפת לו שכולם ידעו מזה כך שגם אם רוצים להחמיר צריך לדעת את ההלכה . ולגופו של עניין "הרב" המתיר עבר על איסור דאורייתא ברגל גסה !!!!!!!!!!!!!!
36
"מיזרוחניקים"-תתבייש
תתבייש | 18-12-2013 9:37
אתה ממש חצוף , להשתמש בביטוי "מיזרוחניקים " . הוא בכלל אשכנזי .מאיפה אתה מביא את החוצפה להכפיש שומרי מצוות ממוצא מזרחי בביטוי המזלזל "מיזרוחניקים".כאילו כל העדה חוטאת או שומרת מצוות פחות ממך "האשכנזי". תתבייש
37
הכותרת של הכתבה מחוצפת!!!
| 18-12-2013 9:53
כתב נכבד: אתה חצוף!!! "יודויו של רב" "כך התרתי לעצמי" - אני מניח שכבר שכת איך נראה דף גמרא. אז בלום פיך!!!!
38
אין משנ"ב על יו"ד, האם זה שחילל שבת למד יו"ד?
שיודע לשאול | 18-12-2013 21:34
שולחן ערוך יורה דעה הלכות כבוד רבו ותלמיד חכם סימן רמב סעיף י יש מי שכתב שאסור לחכם להתיר דבר התמוה שנראה לרבים שהתיר את האסור. וק"ו בן בנו של ק"ו לרוץ לספר לחבר'ה בפייסבוק!
39
יהירות ותאוות פירסום
בית שמאי | 19-12-2013 0:18
הבעייה עם רוזנצוייג ושות' בארגון בית הילל (הילל ודאי מתהפך בקיברו והיה מעדיף שיקראו להם בית הכסא), אינה הפסיקה ההלכתית אלא המניע שלהם לרדוף אחר כותרות ולייצר סביבם הזדהות ואהדה מצד ציבור חלש שמחפש אמירות רבניות כאלו. ממש כפי שחזל אמרו על אותם שלא הגיעו להוראה ומורים שהם קופצים בראש על מנת להתגדל בעיני עמי הארץ, וכך הלך לו רוזנצוייג וקפץ בראש, מה החיפזון הזה לכם? כך פוסקים בהלכה? הוו מתונים בדין זו משנה שכל ילד בן 10 יודע אבל מי שמחפש כותרת, לא יכול להרשות לעצמו לפרסם פסק כזה חודש לאחר הסופה, זה כבר לא אקטואלי, וגם אם הפסיקה היתה נכונה מה הבהלה? אבל גם רוזנצוייג מיודענו מודה שהוא בעצמו חשב מעט ועשה מעשה, ספק מותר ספק אסור. נו, מילא הרבה אנשים טועים ומורים היתרא, זו לא עיקר הבעייה, הבעייה היא שהבנאדם לא רק שלא מהרהר שנית, לא רק שאין לו יסורי מצפון, הוא גם דואג לפרסם זאת בציבור, כאילו הוא אומר, אני לא מפחד, אני עושה את זה בסבבה, וזו הבעייה החמורה ביותר, זה הרעלה של האוירה, במקום שנערים נבוכים המשוטטים באינטרנט, יקראו על רב שמסר את הנפש, הם קוראים על הרב נוח, זה שמה שמתאים לו ודאי יסתדר גם עם ההלכה. הזילות הזאת של הלכה יחד עם הבהלה לפירסום וכבוד הם ארס שמחלחל בבני הנוער ומאיים להרוס את החינוך הטהור, וכנגד זה חייבים למחות, חייבים לגנות את האיש ואת מעשיו ולומר בפה מלא, אין כאן תורה, אין כאן קדושה, אין כאן אמת, יש כאן חילוניות, יש כאן טומאה יש כאן שקר גסות הרוח ותאוות פירסום, והתמימים שמלינים כאן על לשון הרע לא למדו הלכות לשון הרע, מי שמחטיא את הרבים וגורם להם לסטות מדרך התורה כרוזנצוייג ושות' מצווה וחובה לגנותם על מנת שלא ילמדו ממעשיהם.
40
שאלה של הסתכלות
איציק | 20-12-2013 11:49
אפשר להסתכל על זה כ- להתיר במקום שהתורה בפירוש לא מתירה... ואפשר להסתכל על זה , שהרב המכובד החליט שאינו רוצה לקיים את מצוות התורה. במקום להתיר היכן שהתורה אסרה... פשוט שאלה של הסתכלות...
41
צורת פרסום הפסק שגויה אך הפסק עצמו נכון. כנסו ותעיינו
י.פ. | 21-12-2013 21:40
עיינו בשש"כ לג, ב ושם בהערה יז* שכמה מגדולי הפוסקים התירו לעשות אפילו איסור דאורייתא עבור חולה שאין בו סכנה. ושם כתב בשם הגרש"ז אויערבך שוודאי אפשר לסמוך על כך כאשר אי אפשר ע"י גוי. אני מקווה שאיש לא ציפה מהרב רוזנצוויג לצאת בשלש בלילה בקור אימים ובשלג שמגיע עד הברכיים לחפש גוי. בעניין גרמא, עיינו שו"ת יחוה דעת א, לב מה שכתב בשם ערוך השולחן והגרצ"פ פרנק זצ"ל שהדלקת מכשיר חשמלי אינה אלא גרמא כלומר אסורה מדרבנן משום שבהרמת המתג האדם רק מסיר המונע וגורם לפגישת שני הכוחות הנגדיים החיובי והשלילי וכו' עיי"ש. אמנם נכון שרוב הפוסקים חולקים על כך וסוברים שיש בזה איסור דאורייתא, וכך אנו פוסקים למעשה,אך מסתבר שהרב רוזנצוויג סבר שניתן לצרף את שיטת המתירים כסניף בעלמא להקל שעת הדחק.
42
הרב יוני במקרה הזה נהג לעצמו נכון ,אך לפרסם זו טעות
אריק | 22-12-2013 11:10
שיש בעיה עם צרוף היתרים כגון ספק ספיקא ופתרון עקיף בגרמא או שינוי זו טעות לפרסם ללא כל פרטי הפסק , כי מחר אנשים יעברו באיסורי תורה ממש במיוחד שלא מבחינים בין שקע לתקע . הרב יוני לפני שאתה מפרסם תתיעץ עם רבך הרב אלישע אבינר נ"י שהוא גם מורי ורבי וביחד לנסח פסקים ללא להביא מכשול לצבור הרחב ח"ו
43
איזה גבר!, חיללת שבת.
אורי | 22-12-2013 15:22
לא היתה לך שום סיבה לחלל שבת עם 0 מעלות אפשר לחיות. להתכסות וכו' ואם יש מצב חירום, יש גוי שבת אם את המשפחה שלך אתה מוכן לקחת לחרמון ולא רואה בכך סיכון איז גם כאן לא היה לך שום סיכון. אוי לנו שאלו שמים עצמם "בית הלל" שיקראו לעצמם "בית חילל"
44
מחלל שבת בפרהסייה!!!!
אני | 22-12-2013 15:33
ועוד עם תעודת רבנות... בושה וכלימה! ואח"כ אתם בבית הלל מפרסמים דברי שטנה על רבנים אחרים. בושו לכם! חסרי יראת שמים, וחסרי כבוד, כסילים! חכמים אמרו "במקום שיש חילול ה' לא חולקים כבוד לרב" אז אני לא נותן כבוד לאף אחד מכם!!! בית הלל קולך ותקנה (סוג של מוטציה שנוצרה מרבנים ונשות קולך) שייכים לאותה דיוטה תחתונה המחריבה אתת התורה.
45
ל-5 היזהר בלשונך!!!
צפוני | 22-12-2013 15:39
הם לא ניאו רפורמים, הם רפורמים לגמרי!!!
46
ל-42
ישראל | 22-12-2013 15:43
הוא ממש אבל ממש לא פסק נכון הוא פסק שקרי!! אם הוא היה אומר שאסור לבלות יום בחרמון מפאת פיקוח נפש (הרבה יותר קר) אז גם כאן אין פיקוח נפש!!! אז כן, הוא עבד על אלוהים בחושך!
47
עכשיו נפל האסימון...
אורי | 22-12-2013 19:55
כשיעקב פגשה את עשו עשו אמר לו "יש לי רב" ונשאלת השאלה מי היה רבו של עשו??? התשובה היא לפניכם!!!
48
חחחחחחחחחח:(:(
חחחח | 27-12-2013 13:26
אני בוכה וצוחק באותו זמן. צחוק-שהוא קורא לעצמו פוסק. בכי-שהגענו למצב כזה. פינוקיו הוא גם רב? ואולי גם החתול מהפח שמסתובב בשכונה הוא רב? היום כולםםם רבנים ופוסקי הלכה. עד שהם כבר יכולים לפסוק לעצמם הלכה לחלל שבת כי קר לו. מה יהיה שלא יהיה לו אוכל בשבת? יתיר לעצמו לסיוע בשבת לקנות אוכל בתל אביב?..עצוב.