היום בהיסטוריה: אסון טביעת ספינת המעפילים אגוז

היום בהיסטוריה: אסון טביעת ספינת המעפילים אגוז

יהודי מרוקו נאלצו להימלט מהמדינה בחשאי. לשם כך הם נעזרו בספינות רעועות, בהן גם הספינה אגוז, שבהפלגה ה-14 שלה טבעה בים סוער. 44 נספו באסון מחיצתם ילדים. גופותיהם הובאו לקבורה רק כעבור שלושים שנה

היום בהיסטוריה: טביעת ספינת המעפילים אגוז
  העלאת עצמות נספי אגוז (סער יעקב)

היום בהיסטוריה: טביעת ספינת המעפילים אגוז

לאחר שמרוקו קיבלה עצמאות נאסר על יהודי מרוקו לצאת מהמדינה מהחשש שמא המדינה תקרוס כלכלית מפני שהיהודים היו נחוצים לתפקודה של המדינה, שר הפנים של מרוקו הוציא צו האוסר על יהודי מרוקו לצאת מהמדינה.

בנוסף לכך, מרוקו התקרבה למדינות ערב וטענה כי היהודים שיעלו לארץ יעזרו במלחמה כנגד אחיהם הנמצאים בארץ ישראל.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: "נאום תשובה לרב חובל איטלקי"

במדינת ישראל התעורר החשש לשלומם של יהודי מרוקו והפעילה את ה"מסגרת" רשת של שליחי המוסד מהארץ ופעילים ציוניים במרוקו להברחת יהודים דרך מיצרי גיברלטר.

לשם כך נקנתה ספינת פיסס (אגוז בצרפתית) שזקוקה הייתה לשיפוץ רב. לאחר ששופצה בצורה סבירה שונה שמה לאגוז. קציני חיל הים שהיו שותפים לקניית הספינה ושיפוצה דרשו כי על הספינה לא יעלו יותר משלושים נוסעים. ספינת אגוז קיימה 13 הפלגות ובהפלגה ה-14 טבעה במצולות בליל כ"ג טבת תשכ"א (11.1.61). על הספינה נמצאו שבע משפחות ובתוכן 21 ילדים.

למרות האזהרות כי הים איננו שקט, הוחלט לשלוח את הספינה ללב ים. בשעה 1:30 דיווח האלחוטן, איש "המוסד", פעיל "המסגרת" חיים צרפתי שהים איננו שקט לקראת 3:00 לפנות בוקר חיכה חיים להוראות נוספות אך מאותה שעה נותק הקשר עם הספינה.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 60 שנה למבצע עליית יהודי מרוקו

44 נספים באסון, מחציתם ילדים

רב החובל שניצל העיד: "כשהבחין כי פורצים מים מתחתית הספינה הורה לחסום בשמיכות את החור בחרטום ושינה את כיוון הנסיעה. צרפתי המשיך לשלוח קריאות חירום לתחנת האלחוט אך לשווא."

באסון טבעו 44 איש מחציתם ילדים, חלק מהנספים מתו מהקור ולא מטביעה.

קבורת חללי אגוז (נתן אלפרט, לע"ם)

חיים צרפתי איש המוסד השתתף בכל ההפלגות אמור היה לסיים את תפקידו לחזור לארץ ולהתחתן אך ברגע האחרון נעתר לבקשת מפקדיו להחליף אלחוטן אחר ובזמן שעזר לקברניט לא הצליח לעלות לספינת ההצלה וטבע. חיים נחשב לחלל שמקום קבורתו לא נודע.

במשך שלושים שנה לא איפשרה מרוקו להעלות את עצמותיהם של הנספים לארץ ורק בשנת תשנ"ג (1992) לאחר פעילות מדינית חשאית ומאומצת נעתרה לבקשת ישראל. עצמות הנספים הועלו ארצה ונקברו בטקס ממלכתי בהר הרצל. על שמם רחובות ואנדרטות ברחבי הארץ.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הרבי
נועם | 15-01-2022 14:05
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף