דרום אפריקה: מוביל המאבק באפרטהייד מת בגיל 90 - סרוגים

דרום אפריקה: מוביל המאבק באפרטהייד מת בגיל 90

הארכבישוף דזמונד טוטו, שהיה אחד מראשי המאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה, הלך לעולמו הבוקר בגיל 90. במהלך חייו קרא למאבק לא אלים נגד שלטון המיעוט, והביע ביקורת גם על שאר פעילי המאבק

author-image
דרום אפריקה: מוביל המאבק באפרטהייד מת בגיל 90
  (צילום: שאטרסטוק)

הארכיבישוף דזמונד טוטו, שנחשב כאחד מראשי המאבק בדרום אפריקה נגד שלטון האפרטהייד, הלך הבוקר (ראשון) לעולמו בגיל 90. נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה אמר בהודעה רשמית כי "מותו של הארכיבישוף הוא פרק נוסף של שכול, בפרידה של האומה שלנו מדור של דרום אפריקנים יוצאים מן הכלל שהורישו לנו מדינה משוחררת".

כאמור, טוטו פעל במשך שנים רבות למאבק נגד משטר האפרטהייד, אך בניגוד לרבים אחרים הוא קרא למאבק לא אלים והביע במקביל ביקורת על הפעילות האלימה של מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני ושאר מובילי המאבק – בראשם נלסון מנדלה. בשנת 1980 הוא קרא לחרם עולמי על דרום אפריקה, ובעקבות זאת דרכונו הוחרם ונאסר עליו לצאת מהמדינה. בשנת 1984 טוטו זכה בפרס נובל לשלום על פועלו נגד ממשל המיעוט הלבן במדינה, שנפל בסופו של דבר בשנת 1994.

עוד באותו נושא

דרום אפריקה: מת הנשיא שהביא לביטול האפרטהייד

במהלך חייו טוטו התבטא פעמים רבות נגד ישראל, כשהשווה את המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים לאפרטהייד בדרום אפריקה. למרות שציין ושיבח את תמיכת היהודים במאבק נגד האפרטהייד, טוטו תמך בחרם בינלאומי על ישראל – דבר שהתקבל בזעם ואף הוביל לכך שנאסר עליו להגיע לארץ בשנת 2008.

למרות זאת, בשנותיו האחרונות טוטו חזר בו מהקריאות לחרם והציג עמדה מתונה יותר כלפי המדיניות הישראלית. ב-2011 הוא נפגש עם סטודנטים ואקדמאים ישראלים בקייפטאון, שם הוא ציין כי "פעולת החרם איננה הדרך הנכונה" ואף אמר כי "למדינת ישראל יש זכות קיום כמדינה ריבונית ועצמאית".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו