הפיילוט הצליח: מחלקת ישיבות גבוהות התגייסה לגולני

הפיילוט הצליח: מחלקת ישיבות גבוהות התגייסה לגולני

חשיפה. אחרי הפיילוט המוצלח בשנה שעברה, השבוע התגייסו כשלושים תלמידי ישיבות גבוהות לגולני, וישרתו במחלקה אורגנית. עד היום בוגרי ישיבות גבוהות התגייסו באופן פרטני

author-image
הפיילוט הצליח: מחלקת ישיבה גבוהה תתגייס לגולני
  השבעה של גולני (ארכיון, פלאש90)

אתמול (ד') התגייסה לגולני מחלקה של בחורי ישיבה סרוגים. עד כאן לכאורה אירוע די שגרתי, שקורה פעמיים בשנה, אך בניגוד לרגיל, לא מדובר במחלקה של תלמידי ישיבת הסדר אלא של תלמידי ישיבות גבוהות שמתגייסים יחד כמחלקה, ולמעשה "משנים סדרי בראשית" בעולם הישיבות.

מדובר בפיילוט שנוסה בשנה שעברה, ואחרי ההצלחה, החליטו באיגוד הישיבות ובצבא להמשיך איתו הלאה, במסגרתו מתגייסת קבוצה של בוגרי ישיבות גבוהות לשירות בחיל הרגלים כמחלקה ולא כבודדים, כפי שהיה לאורך כל השנים.

עוד באותו נושא

צפו: תלמידי ישיבות ההסדר מתגייסים בשירה וריקודים


9

מסלולי הגיוס: הסדר, הסדר מרכז ו'חוק טל'

נזכיר למי שלא מכיר את הניואנסים. מסלול ישיבות ההסדר, שנמשך ארבע שנים, מתחיל בחיול בסוף שנה א וגיוס פעיל במרץ או אוג' שנה ב'. לאחר 17 חודשי שירות פעיל חוזרים התלמידים להשלים את ארבע השנים בישיבה, ובסך הכל חמש שנים של מסלול הסדר.

בישיבות הגבוהות, אין מסלול קבוע עם זמנים קשיחים, וכל בחור מחליט מתי הוא מעוניין להתגייס. המסלול שמכונה 'הסדר מרכז' (במלעיל, כשם הישיבה), הוא מסלול בו מתגייסים לאחר שנה רביעית או חמישית לפרק זמן מקוצר, כשלאחר השירות חוזרים להשלמת שנים בישיבה (על פי רוב עד שנה ח').

בשנים האחרונות, בעקבות השינויים בחוק הגיוס לחרדים, והורדת גיל הפטור, נוצר מסלול חדש עבור תלמידי ישיבות גבוהות, בו הם יכולים להתגייס אחרי שנה ד', לשירות של 17 חודשים, בסיומו הם משתחררים ואינם מחויבים עוד לצבא או לישיבה. המסלול כאמור נוצר מתוך הבנות בין צה"ל לחרדים, אך מי שנהנים ממנו הם תלמידי הישיבות הגבוהות הסרוגות, שמעוניינים להתגייס.

כמו בהסדר – גיוס כמחלקה

הגיוסים העיקריים של ישיבות ההסדר הם במרץ ובאוגוסט, כשגיוס נובמבר הוא דליל יותר מבחינת הישיבות. בצבא שמו לב לפער, ובעצה אחת עם איגוד הישיבות הגבוהות, ניסו לגבש קבוצה של כשלושים מתגייסים, שתשלים להם את המחסור בכח אדם. לצורך כך הסכים הצבא להפנות את המתגייסים לחטיבת גולני (המבוקשת) כשבישיבות ריכזו את המתגייסים לקבוצה אחת, שכמו בגיוס ההסדר, תקל על החייל את השירות, מבחינה דתית.

בשיחה עם גורם בישיבות הגבוהות, הוא אמר כי מדובר בפתרון משותף, שכנראה יהפוך למסורת. "מדובר בבחורים מצוינים, רובם מעל שיעור ד', שביקשו להתגייס לשירות משמעותי. חלק גדול מהם ממשיך אחר כך לתפקידי פיקוד וקצונה, ומי שלא משתחרר וממשיך בחיים או חוזר לישיבה".

מדובר צה"ל נמסר: "זוהי שנה שנייה שבה מתבצע גיוס של בוגרי הישיבות הציוניות הגבוהות למחלקה ייעודית בחטיבת חי"ר. תכנית זו היא כחלק ממגמה כללית לחיזוק המערך המתמרן והארכת משך שירות אפקטיבי."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
ברוך השם ...
שלום דוידויץ | 23-12-2021 14:17
ברוך השם
2
יום יום. ...
סבוש | 23-12-2021 15:48
יום יום.
3
צהל לא יעיל...
פניאל | 27-12-2021 7:27
צהל לא יעיל ,מבזבז כח אדם,