הרב שרלו מבהיר למה הוא התכוון כשדיבר על סרבנות - סרוגים

הרב שרלו מבהיר למה הוא התכוון כשדיבר על סרבנות

שיח הסירוב לא יביא את הציונות הדתית לשום מקום טוב, ולא ישאיר אותנו בסנטימטר אחד יותר בשל הקריאה לסירוב. להפך - עם ישראל ישב בארץ ישראל בשל העובדה שהוא ירצה לשבת בארץ ישראל, ואנחנו נהיה ביהודה ושומרון אם עם ישראל ירצה שנהיה שם

הרב יובל שרלו, חדשות סרוגים
הרב שרלו מבהיר למה הוא התכוון כשדיבר על סרבנות
  צילום: אלחנן גוטוירט. כנס כיפה

אלה הדברים שנאמרו על ידי בכינוס באפרת:

א. אני מקווה שאין אדם בעולם שמציית לפקודות בלי מערכת של בקרה. אם יש כזה – הוא אדם לא מוסרי ופשיסט. השאלה היא היכן הגבולות.

ב. נקודת המוצא היא שיש לציית לפקודות. יש הרבה מאוד סיבות לכך, ואני מבקש לדבר בערב זה לא על המישורים המעשיים ועל כך שאי-ציות יביא חס ושלום לחורבן, אלא על שלושה מישורים נוספים. אני מבקש להדגיש בפני הציבור שאני רואה את שיח הסירוב שהשתלט עלינו בחומרא רבה, ואני חושב שאנחנו צריכים לשוב לעמדות היסודיות ביותר, המתנגדות לסירוב פקודה, אלא אם כן מדובר בגבולות רחוקים מאוד מאוד.

ג. מישור אחד הוא מישור ההשגים: שיח הסירוב לא יביא את הציונות הדתית לשום מקום טוב, ולא ישאיר אותנו בסנטימטר אחד יותר בשל הקריאה לסירוב. להפך – עם ישראל ישב בארץ ישראל בשל העובדה שהוא ירצה לשבת בארץ ישראל, ואנחנו נהיה ביהודה ושומרון אם עם ישראל ירצה שנהיה שם. המאבק על ארץ ישראל הוא מאבק דרך הכרעת הרוב במדינת ישראל, ולא בשום דרך אחרת. אנחנו עושים שוב את הטעות במאבק שלנו על ארץ ישראל דרך משתמשי הקצה – הצבא – והדבר הוא שוב אותה טעות שעשינו בהתנתקות. המאבק על ארץ ישראל צריך להיות מאבק אזרחי העובר דרך מוסדות מדינת ישראל. איני רוצה לחיות במדינה בה המאבקים שבה מוכרעים ברחוב, בשל העובדה שזה המבוא לאנרכיה, אלימות ומלחמת אחים.

ד. מישור שני הוא המישור המוסרי. משום מה נושאים התומכים בסרוב את הקול המוסרי, כאילו עמדת הסירוב היא העמדה המוסרית תמיד. האמת היא הפוכה: המעשה המוסרי היסודי הוא חיים בהגינות, ובכך שאנשים מקבלים את ההכרעות גם כשהן לא נוחות להם. זוהי הברית שנכרתה בין תושבי מדינת ישראל, וזו הברית שאנחנו חלק ממנה. הפרת הברית הזו היא מעשה לא מוסרי. רק לעתים נדירות נחצה הגבול ומחייב את הסירוב. לא הזכרתי באותו ערב את העובדה שמדובר אך ורק בסירוב אישי ולא בסירוב תנועתי. בשל העובדה כי למדינת ישראל יש את הסמכות ההלכתית לקבוע את הגבולות שלה, ובוודאי שיש לה את הסמכות הדמוקרטית, ההכרעה כי גבולות מדינת ישראל יעברו במקום אחר בשל העובדה שהמדינה מעריכה שאין היא מסוגלת להחזיק עוד בכל שטחי ארץ ישראל היא לגיטימית. לדעתי, אם מדינת ישראל תנהג כך היא תעשה טעות חמורה שתעלה לה ביוקר רב, ומדובר באשליה כי הליכוד הוא מפלגת ימין וכדו', אולם הדיון שאנו עורכים בערב זה הוא הדיון העקרוני התיאורטי, ועל אף התנגדותי הטוטלית ומאבקי בנסיגות – אני טוען כי למדינה יש סמכות להכריע כך.

ה. מישור שלישי הוא המישור כלפי הילדים שלנו. אנו הופכים את הילדים שלנו לאנרכיסטים, שונאים, קרועים, מתנגדים לכל דבר: לממשלה, לצבא, למשטרה, לחוק, לרבנים ולכל מערכת סמכות כלשהי. נגד עינינו אנו מגדלים ילדים נפלאים שחלקו נהרס במו ידינו מכך שאנו הפכנו את שיח הסירוב לשיח העיקרי. ראו רק את מה שמתחולל בדפי פרשת השבוע, ואז גם לא נוכל להאשים את ה"תקשורת" או כל גורם אחר. אנחנו מחוללים את האסון הזה על ילדינו במו ידינו.

ו. אין הצדקה לסירוב פקודה מכוחה טענה הלכתית המקובלת על חלק מהרבנים כי מדובר במעשה עבירה המחייב לא לציית לפקודות. ההצדקה לסירוב פקודה היא כאשר הממשלה מפירה את זכויות האדם של המתיישבים. זכויות אלה אינם מונעים את הנסיגה אם כך מכריעים שיהיה (אם כי כאמור בעיני זו טעות נוראה ועמדה מסוכנת מאוד) אולם הם מחייבים את המדינה לדאוג לתושבים. בהתנתקות המדינה התחמקה מאחריותה, והעובדה שחמש שנים לאחר ההתנתקות תושבים רבים עדיין לא הגיעו לבית הקבע שלהם – היא סיבה לסירוב. לו הייתי יודע כי כך יהיה – הייתי תומך אז בסירוב מכוח זכויות האדם. ברם, אנחנו צריכים להיות יותר זהירים בהטחת טענה זו כי גם אנחנו לבושתנו לא דאגנו לתושבים בשלבים השונים של המאבק, והפקרנו את שלומם טובתם ועתידם בשעת המאבק כנגד ההתנתקות. אנחנו גם משכתבים את ההיסטוריה של המאבק בהתנתקות – שיח הסירוב בזמנו היה מכוח פסקי הלכה ולא מכוח זכויות האדם. טענותינו בדבר זכויות האדם הן טענות שרובן בדיעבד.

ז. סיימתי את דבריי באמירה שהכאב הגדול ביותר שלי הוא הציונות הדתית נדחקה לשיח הסירוב, והדבר ממשיך לדרדר אותה ולא לאפשר לה למלא את השליחות הציבורית שלה. אנחנו לא רלוונטיים, ואין לנו אלא להתלונן על עצמנו בלבד: מפלגים את עצמנו לדעת, ונדחקים לעסוק בשיח הסירוב המוטעה והמזיק. כל זה, במקום למלא את השליחות הציונית הדתית, לקדש שם שמיים, ולאהב שם שמיים על הבריות. זה הכאב הנורא (דברים אלה כתבתי לאורך ההתנתקות כולה, ולא שיניתי דבר מעמדתי).

פורסם במקור באתר ישיבת פתח תקוה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
LIVE

עכשיו בשידור חי i24: נתניהו בוושינגטון; עסקת חטופים על הפרק

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
איך חייל שמקבל פקודה לעקור משפחה מביתה
חנה | 24-02-2010 15:50
יכול לדעת איך המדינה תתנהג אליהם אח"כ? הרי אם הפקודה הופכת בדיעבד, לאחר שמסתבר שהמדינה לא מטפלת באנשים- לפשע נגד האנושות שצריך לסרב לו - היא הופכת את החייל לפושע בדיעבד. איזה מן הגיון זה? נראה לי שחיילים צעירים שעומדים לבדם בפני ההכרעה הקשה הזאת בשעת אמת צריכים לקבל לאמירות יותר ברורות מהרבנים שמלווים אותם בצבא.
2
בכנס הרב דיבר גם לעתיד ולא רק בדיעבד!!
חנה | 24-02-2010 15:53
בכנס הרב אמר בצורה ברורה שאם תינתן שוב פקודת גירוש בתנאים שהיו בגוש קטיף, הוא יראה בזה עילה לסירוב.
3
הנחת היסוד שגויה
ליכודניק | 24-02-2010 18:28
חיים בהגינות יתכנו רק כאשר יש דמוקרטיה אמיתית, לא כך היה המצב בגירוש ולא כך הוא היום. קומץ אנשים השתלט על השיח הציבורי באמצעות התקשורת ומערכת המשפט, מוציא אל מחוץ לשיח הלגיטימי דעות מנוגדות, ומקבל החלטות לא הוגנות. (ראו את המניפולציות הפסיכולוגיות שנערכו לחיילים ולבעלי תפקידים קהילתיים לקראת ובמהלך הגירוש). במצב כזה רק סרוב נרחב (לא על רקע זכויות האדם הפרטי) במקביל למאבק פרלמנטרי וציבורי בהשתלטות המיעוט על המערכות הנ"ל יוכל להשפיע.
4
שיח הסירוב וחוסר הרלוונטיות- זה בדיוק הפוך!!
שלום | 24-02-2010 18:50
הציונות הדתית לא סירבה בגוש קטיף, ואפילו להפך, ובכל זאת נדחקה למצב שהיא לא רלוונטית. נראה לי שזה בדיוק הפוך: כאשר ציבור על מוותר ללא מאבק ממשי על אידאלים החשובים לו של יישוב הארץ וריבונות מדינת ישראל על ארץ ישראל, ואפילו משתף פעולה בהריסתם, הוא הופך לציבור לא אמין, שלא מסוגל לתרום משלו לכלל. זה דבר שרואים בפשיטות אפילו במשחקי ילדים- מי שרוצה להיות שייך גם במחיר ויתור על כבודו העצמי הופך לנלעג וללא רצוי בשום קבוצה. אנחנו יכולים לשחק עם פלפולים והגדרות של "שיח סירוב"  אבל שום שיח לא הופך אותנו ללא רלוונטיים כמו המעשים שלנו!
5
שלח אורך ואמיתך ...
יעקב | 24-02-2010 21:00
מעבר להתנהלות "ראשיה שריה ויועציה" שמנצלים את סמכותם בדרכים לא דמוקרטיות לתועלת אישית ופוליטית (שרון סילק 2 שרים כדי להשיגג רוב ושיחד 2 חכי"ם, ברק נותן הוראות לא חוקיות לראשי הצבא כגון פינוי בשבת, ואני לא מדבר על האלות מעמונה, בית יהונתן ובית השלום), צריך לזכור שזה לא תפקיד הצבא, אני שולח את בני לצבא שישמור על בטחון עם ישראל לא בשביל שיהיה קבלן ביצוע, ולא משנה כמה חכי"ם הצביעו לביצוע הפקודה. בנוסף חשוב גם להבין שברגע שהרבנים יקומו כחומה ויגידו זה בניגוד להלכה, אנחנו לא מבצעים! יהיה ברור גם לראשי המערכת שזה לא יעבוד. זו התנהלות דמוקרטית לחלוטין. עלינו להבהיר מה מותר לנו לעשות ומה אסור, זכותינו - חובתינו. בברכה.
6
שיח הסירוב דיבר זכויות אדם אך הרב אטם אוזניו.
יואב | 25-02-2010 12:54
רק אדם רע בנשמתו מסוגל לגרש בכוח אנשים שלא חטאו. למדינה דמוקרטית אין שום סמכות לעולל זאת לאזרחיה.
7
הרב שרלו טען שהוא בעצמו סירב פקודה בגלל עניין הלכתי!
קוראת מזדמנת | 25-02-2010 22:02
אז איך יתכן שהוא אומר:"אין הצדקה לסירוב פקודה מכוחה טענה הלכתית המקובלת על חלק מהרבנים כי מדובר במעשה עבירה המחייב לא לציית לפקודות." מה יעשה אדם שהולך אחרי הרב שפירא והרב צבי יהודה שפסקו שצריך לסרב? האם כאן הוא צריך לקבל דברי הרב לכטנשטיין כשאינו מקבל אותו בשום דבר אחר? ואם הוא ת"ח ועבר על הפסיקות ההלכתיות של שני הצדדים, וכל תא במוחו צועק לו שזה אסור הלכתית- האם הוא חייב לציית לדעת הרב שרלו?
8
טעות, טועים, טעינו
מרדכי מירושלים | 25-02-2010 22:08
נראה שהרב שרלו מודה שהוא טעה בפסיקתו אז, לציית לפקודת הגירוש. אז איך עושים תשובה? איך חייל שהשתתף בגירוש, צריך לחזור בתשובה ממעשה זה, לדעת הרב שרלו? ומה עם קבלה לעתיד? ומהו המקום המוסרי ממנו הרב מטיף לאנשים שלא ידברו על הסירוב כאשר הרב גרם לתלמידיו לעשות עבירות כל כך גדולות (לפי דעת הרב עצמו) בגלל שלא סירבו בגירוש גוש קטיף?