היום בהיסטוריה: צה"ל מבריח את ספינות שרבורג - סרוגים

היום בהיסטוריה: צה"ל מבריח את ספינות שרבורג

בליל ט"ז בטבת תש"ל, בזמן שברחובות חגגו את חג המולד יצאו חמש ספינות טילים מנמל שרבורג מתחת לאף של הצרפתים שהטילו אמברגו על מכירת נשק לישראל

author-image
היום בהיסטוריה: צה"ל מבריח את ספינות שרבורג
  צילום: משה מילנר/לע"ם

היום בהיסטוריה: צה"ל מבריח את ספינות שרבורג

לאחר מלחמת ששת הימים הטילה צרפת איסור על יצוא נשק לישראל. עוד לפני החרם הזמינה ישראל מצרפת 12 סטי"לים. חמש ספינות מתוך העסקה הגיעו לישראל עוד טרם האמברגו. שבע ספינות נשארו בנמל שרבורג בצרפת משך חודשים ארוכים, ללא אישור חוקי להפליג.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: הרופא שנפל בעת מילוי תפקידו

שתי ספינות הצליחו לחמוק ולהפליג לישראל. לאחר שכל המאמצים הדיפלומטיים להוציא את הספינות כשלו היה ברור כי את חמש הספינות שנותרו ניתן יהיה לחלץ את רק בדרך מבצעית.

האלוף מרדכי לימון, ראש משלחת משרד הבטחון בצרפת, ולשעבר מפקד חיל הים, הגה ויזם תוכנית מילוט מבריקה של חמש הספינות מצרפת. על פי התוכנית, תוותר כביכול ישראל על הספינות התקועות ותמכור אותן לגורם שלישי פיקטיבי. אותו גורם יציג עצמו כגורם מתווך – שאמור למכור את הספינות שוב, הפעם לחברה נורווגית שמחפשת נפט בים. כך ישראל לא תחזיק בבעלות על הספינות, והגורם השלישי הוא שיקבל אישור רשמי מממשלת צרפת להוצאת הספינות מגבולה.

מועד היציאה להברחת הספינות שקיבל את השם מבצע "נעה" ע"ש ביתו של מפקד חיל הים, ביני תלם, נקבע לליל ט"ז בטבת תש"ל (24-25.69) כאשר אזרחי צרפת ואירופה כולה היו בעיצומן של חגיגות חג המולד.

בלילות שלפני יציאה הפעילו אנשי הספינות מדי לילה את הגנרטורים בתירוץ שהם נועדו להוסיף חימום בספינות. עובדי הנמל התרגלו לרעש הגנרטורים איש לא חשד באותו הלילה שהכול בעצם תרגיל הונאה כדי לאפשר את הנעת חמש הספינות מבלי לעורר כל חשד. בשעה 2:00 לפנות בוקר לאחר שנרגעה הסערה, החליט הדר קמחי, מפקד המבצע כי זה הזמן לצאת .הספינות מולטו מנמל שרבורג והפליגו לישראל.

ספינות שרבורג בנמל חיפה (משה מילנר, לע"ם)

ספינות שרבורג בנמל חיפה (משה מילנר, לע"ם)

בבוקר קמה פריז וחמש ספינות נעלמו כלא היו. קברניטי צרפת רתחו מזעם אך כל המסמכים הוכיחו כי המכירה נעשתה כדין.

כעבור ששה ימים הגיעו הספינות לנמל חיפה והתקבלו בהתלהבות ובהערצה על ידי ראשי מערכת הבטחון ומאות אזרחים שגדשו את רחובות חיפה.

יורם טהרלב כתב שיר על המבצע:

"לא הלבין מפרש באופק, כך מתחיל אותו סיפור,

וחמש ספינות באופל, התחמקו מנחל שרבור

בחשאי יצאו הימה, בלי לצפור ולצפצף…"

==

נהנים מהפינה?

הזמינו הרצאה למשפחה לקהילה ולחברים לעבודה

*יאיר קליין* 0585479943

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ימים אחרים... מעט...
נ.ש | 21-12-2021 1:40
ימים אחרים... מעט דיבורים והרבה עשייה.????