ירידתו של יעקב מצרימה מלווה בחשש גדול מבחינתו. למרות הרצון העז לפגוש את יוסף, נראה כי משהו מפריע ליעקב בירידה למצרים.
חששו גדול עד כדי כך, שהקב"ה נאלץ להרגיע אותו בברכה מיוחדת, באומרו: "אָנֹכִי הָאֵ-ל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם, אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ".
מתוך ברכה זו של הקב"ה אנו למדים כי חששו של יעקב לא היה רק מהירידה למצרים, אלא ביותר מההשארות שם. רק אחרי הבטחתו של הקב"ה כי הוא ילווה את יעקב בחזרה לארץ, מסכים יעקב לרדת למצרים.
חששו של יעקב נראה מוצדק, כפי שנראה מתוך תיאור התורה את תהליך ההשתקעות של בניו במצרים.
בהתחלה בניו של יעקב רק באים למצרים, בהמשך כוונתם לגור ולאחר מכן הם כבר מתיישבים. בסוף פרשת ויגש מתואר מצבם של בני ישראל במילים: "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד".
בחייו, יעקב עוד יכול להזכיר לבניו ולמצרים כי הוא גר בארץ, אך מה יקרה אחרי מותו? חששו של יעקב מביא אותו לבקשה שהופכת לדרישה מיוסף לא לקבור אותו במצרים.
לו היה נקבר יעקב במצרים, היה קברו הופך לאתר עלייה לרגל, כשצאצאיו היו מעדיפים קבר זה על פני ארץ ישראל. במקום לעלות לארץ, היו בני בניו נקשרים לציון הקדוש במצרים הטמאה, ומסבירים באמצעות פלפולים שונים איך למצבתו יש מדרגת ארץ ישראל למרות שהיא בתוך גיא ההריגה של יהודים רבים.
לא מן הנמנע שרבנים וחלקם ראשי ישיבות, היו הופכים למדריכי סיורים בעקבות אבינו הקדוש (כשרות מהדרין, אפשרות לשלב עם ביקור בקזינו בגושן).
יעקב אבינו, שכפי שראינו חשש מהירידה למצרים, מבקש בשארית כוחותיו למנוע את התופעה הזו ולקבע את המרכז הרוחני בארץ ישראל דווקא.
גם בנו יוסף, בעת פטירתו, מזכיר לבניו כי העתיד של בני ישראל אינו במצרים, אלא בארץ ישראל. "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵא-לֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב".
באמירה זו ישנה הודאה של יוסף ליהודה, בעימות ביניהם שהתחיל עוד בפרשת וישב. גם יוסף האוניברסליסט, שמבקש לדאוג לכל העולם, מבין כי עתידו של עם ישראל הוא רק בארץ ישראל. גם הוא נאלץ להשביע את בניו שאחרי ש"פָּקֹד יִפְקֹד אֱ-לֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה".
במשך עשרות שנים, יוסף נמצא בתוך ארון, עד שלבסוף הוא מובא לקבורה בארץ ישראל.
גם יעקב וגם יוסף מלמדים אותנו, כי מצבו הבריא של עם ישראל הוא רק בארץ ישראל. גם אם לעיתים נאלצנו לגלות מארצנו, הרי שהצעד החשוב ביותר הוא להפוך את השהיה בחוץ לארץ לארעית ובעיקר לקבוע את משכנינו הנצחי בארץ ישראל.
עם שהתחנך במשך שנים כי מקומו אינו בגלות, גם אחרי מאות שנים של שעבוד, יוכל לצאת ולחזור חזרה אל מולדתו.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
0 דיונים
יפה יוסף
רשי אומר שלעלות לקבר זו ע"ז.בחו"ל ובהמונים זה גם חילול הד'.לפי הברסלבים כל הזכרים היהודים צריכים ליסוע לאומן בראש השנה.בושה וחרפה של ע"ז.
00:26 23.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוהליבר
http://www.youtube.com/watch?v=erOsesiW-kY&list=UUq8MUzVLB07Nzs0Fr9FvJug
21:01 17.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחושת
הלא יעקב סרב שיבואו אליו מ צ ר י ם , היינו בני העם המצרי שהיו הופכים אותו לאליל, עבודה זרה , וכאן כותב המאמר מדבר על חסידים...
הלא יעקב סרב שיבואו אליו מ צ ר י ם , היינו בני העם המצרי שהיו הופכים אותו לאליל, עבודה זרה , וכאן כותב המאמר מדבר על חסידים יהודיים שמקיימים צוואת רבם ונוח לכותב שישליך עצמו לכבשן האש מאשר לבזות קבוצה כה גדולה שיש ברבים . פוי!
המשך 12:21 17.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתם של אבותינו הקדושים
את התורה כפי שהוא רוצה, כיפה בגודל כפתור, מפגש בין בנים בחורים לבין בנות בחורות, מותר לראות טמבלויזיה אפילו בשבת ע"י שעון שבת והרשימה ארוכה כדאי באמת שתשנו שת קו...
את התורה כפי שהוא רוצה, כיפה בגודל כפתור, מפגש בין בנים בחורים לבין בנות בחורות, מותר לראות טמבלויזיה אפילו בשבת ע"י שעון שבת והרשימה ארוכה כדאי באמת שתשנו שת קו מחשבתכם ותחזרו בתשובה והקב"ה יגאלנו מידם.
המשך 08:33 17.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רב קו
ולמה? כי כמו החבדניקים, שיש מודעות שבהן נכתב שבית המקדש יגיע מ-770 ואז לארץ ושהרבי הוא המשיח, האללתם את האיש ולא את התורה. תקראו מה רש"י כותב על מקום קבורתו הלא נודע...
ולמה? כי כמו החבדניקים, שיש מודעות שבהן נכתב שבית המקדש יגיע מ-770 ואז לארץ ושהרבי הוא המשיח, האללתם את האיש ולא את התורה. תקראו מה רש"י כותב על מקום קבורתו הלא נודע של משה. כדי שלא יהפכו אותו לעבודה זרה. הרמב"ם קבור בטבריה והוא יותר גדול מרבי נחמן. אני לא רואה אנשים נוסעים לציון שלו... שלא לדבר על האר"י... דודו טופז ואייל גולן נסעו לאומן.איפה הם ואיפה אנחנו...
המשך 01:40 17.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
מי אתה כדי באמת לאבין מה רבי נחמן רצה. הוא לא קרא פרשת ויחי אתה חושה? ולמראות זאת אמר "ראש השנה שלי עולה על הכל איש בל יעדר". וזה אתה מבין...
מי אתה כדי באמת לאבין מה רבי נחמן רצה. הוא לא קרא פרשת ויחי אתה חושה? ולמראות זאת אמר "ראש השנה שלי עולה על הכל איש בל יעדר". וזה אתה מבין אולי? אם לא תאמין
המשך 15:27 16.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
אני מקווה שהמערכת לא תסנן את התגובה
13:00 16.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
21:41 15.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
בטח יעקב אבינו רצה שהשבטים הקדושים יתגלחו במכונה,ילכו לבני עקיבא,שדינה תעשה שירות לאומי,ואחרי זה תואר בסוציולוגיה?? בטח אתה תלמד אותנו מה יעקב רצה!!
20:13 15.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוחה בתוקף
מי שמך לפרשן?? אני ואתה עפר לרגלי הצדיקים באשר הם!
18:50 15.12.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר