החורף בישראל אינו נחשב לקר במיוחד או גשום במיוחד ורובנו אף רגילים לנצל את ימי השמש שלו לטיולים ברחבי הארץ. במקומות רבים בעולם, כחלק מהכנת הרכב לחורף, ידאג אדם לוודא כי שרשראות הברזל לעיטוף הגלגלים בנסיעה בשלג מוכנות לשימוש בתא המטען. לא ממש כך בישראל, אך בהחלט גם כאן סכנות החורף אורבות לנהגים בכבישים. כדאי לזכור זאת ובעיקר להיערך מראש בהתאם.
לקראת עוד חורף הבא עלינו לטובה – לשבור את הקיץ הישראלי הארוך כל כך, להשקות את היבול, לנקות את האוויר ואת האבק מהעצים ומהרחובות כדאי לתת לרכב שלנו מעט תשומת לב ולדאוג לנהיגה בטוחה גם בימים גשומים. כדי לחזור לבית החם בשלום.
תקינות הצמיגים לנהיגה בטוחה בחורף
חלקכם אולי עוד זוכרים את השיעור בו למדתם מדוע הגשם הראשון מסוכן כל כך לנהגים. ולטובת מי שזכרונו אינו כשהיה: הגשם הראשון הוא למעשה ערבוביה חלקלקה ומסוכנת של כל טינופת הקיץ שהצטברה לה על הכביש ביחד עם מי הגשמים. שמן המנועים שדבק באבני האספלט, האבק והאדמה הדקה המכסה את הכבישים, העלים והפירות שנשרו מן העצים ועוד מתערבבים במי הגשם והתוצאה היא סכנה ברורה ומיידית. כל בלימה בלתי מבוקרת עלולה להסתיים בהחלקה, סיבוב שנלקח מהר מדי עלול להיגמר באסון.
הסכנה הייחודית לחורף הישראלי שלנו טמונה פעמים רבות במרווחים הגדולים בין הגשמים. ימים של שמש שרודפים אחרי ימי הגשם וחוזר חלילה. בימי האין-גשם הארוכים שוב מתמלאים הכבישים בכל מה שעם הגשם הבא שוב יהפוך לשמן חלקלק תחת צמיגי המכונית.

אל המצב הזה יש להוסיף סכנה נוספת, שנעוצה בקיץ. אמרנו קיץ ישראלי ארוך? ובכן, זוהי העונה שפוגמת בצורה המשמעותית ביותר בצמיגי הרכב שלנו. החמסינים והיובש והכבישים הבוערים מחום השמש מייבשים את הצמיגים, פוגעים בגמישות שלהם ויוצרים עיוותים ובקיעים. גם הטיולים המשפחתיים שלכם, בדרכי עפר המדבר או הגולן, בדרך לקמפינג או לפיקניק תורמים את שלהם לשפשוף הצמיג ולשחיקת החריצים שלו. זאת לצד העובדה שרבים מכבישי הארץ מאופיינים במהמורות ובתחזוקה נמוכה, וגם הם תורמים לפגיעה בצמיג. כל אלו מוסיפים סכנה נוספת עם בוא החורף.
לצמיגים תפקיד חשוב ומשמעותי בנהיגה, הם המספקים את אחיזת הרכב בכביש והיא חשובה כפליים כשהכביש רטוב או חלקלק. שמירה על גלגלים בלחץ אוויר גבוה ונכון ועל הצמיגים תקינים, גמישים כראוי ובעלי חריצים עמוקים דיים, היא הכרח ובסיס לנהיגה בטוחה בחורף.
אגב, לא רק הגשם הוא סכנה ממשית בכביש, אלא גם ימי הקור הקשים שבכל זאת פוקדים את ארצנו הקטנה. בכמה מקומות בישראל, הכפור המצטבר במהלך הלילה על הכביש הוא כשכבת קרח דקה, עליה כל רכב יכול להחליק בקלות.

רגע לפני החורף, בדקו את הצמיגים שלכם, הביטו בחריצים ובעומקם ושימו לב לשברים או לבקיעים של יובש. אם יש כאלה, זה הזמן להחליף צמיגים. האמת היא, שאם ללכת לפי ספר חוקי הבטיחות, החלפת צמיגים היא פעולה שכדאי לעשות פעם בשנה. איך יודעים מהו לחץ אוויר נכון? לכל רכב לחץ האוויר האידיאלי שלו ובהתאם לעומס ולכמות הנוסעים בו. טבלת לחץ האוויר נמצאת ברוב הרכבים בחלק הפנימי של דלת הנהג או בחלק הפנימי של דלת מכסה הדלק. לא מצאתם? אם ספר הרכב עוד קיים במכונית שלכם – זה הזמן לעיין בו וגם גוגל בוודאי יעזור לכם בעניין זה.
הצמיגים הם פונקציה סופר חשובה בעת בלימה פתאומית, אבל מן הסתם – זה גם הזמן לבדוק את מערכת הבלמים. שמתם לב לרעשים בבלימה? דוושת הבלם ממשיכה עוד טיפה לרדת גם לאחר בלימה מלאה? שווה להגיע למוסך לבדיקת בלמים מצילת חיים.
נוהגים בחורף: ערכת חירום, מערכת חימום ועוד
בדקתם את הצמיגים? עברו למגבים. הקיץ הישראלי הוא מחרב "וישרים" ידוע. החום והיובש שפגעו עושים את שלהם גם במגבי הרכב. הגומי שאמור להיות רך, שלם, חלק וגמיש הופך ליבש ומצולק. כשיאלץ לבצע את תפקידו הבסיסי בניקוי השמשות מגשם – הוא ייכשל בו בד"כ. שווה להעביר אצבע על המגבים שלכם – קדמיים ואחוריים ולבדוק את מצב הגומי. חריצים קטנטנים יהפכו אחר כך לפסים של מים ולכלוך על השמשה ויפריעו לראיית הדרך.
ונעבור למזגן. אחרי שהפעלתם את המזגן המצנן במשך חודשים ארוכים כל כך, עכשיו הזמן לבדוק שגם שהחימום עובד כראוי. מחמם יפה? נהדר! עכשיו פתחו חלון ובוודאי בנסיעות ארוכות. החום ברכב אמנם נעים והכרחי לנסיעת חורף, אך הפינוק הזה הוא גם מרדים ומערפל חושים. אל תשכחו להכניס קצת קור מדי פעם כדי להתרענן ולנהוג ערניים ובעיניים פקוחות לרווחה. ומאותה סיבה בדיוק, כדאי לדאוג לבקבוק מים ברכב גם בחורף. לצד החימום העוטף והמרדים, מים קרים הם חובה לכל נהג.
אבל מערכת החימום אינה נועדה גם לכם, החלק החשוב שלה נמצא בפתחים שבתחתית השמשה הקדמית ובפסי המתכת המעטרים את החלון האחורי – תפקידם של שני אלה, למנוע הצטברות של אדים על השמשות ולשמור על ראייה צלולה גם כשבפנים הרכב חמים ונעים ומחוצה לו קר אימים.
ועכשיו הרגע להיערך למצבי חירום בעזרת ערכת חירום בסיסית שצריכה להיות בכל רכב ומכונית. ערכה לאותם מצבים שכיחים יותר בחורף כמו תקלה ברכב בזמן נהיגה, בעיות בהנעה לפני תחילת נסיעה וכדומה. כדאי לוודא שיש ברכב צמיג רזרבי וכלי העבודה הבסיסיים להחלפת צמיג, משולש אזהרה, אפוד זוהר, פנס, מגבה לתיקון בפנצ'ר (מה שנקרא "ג'ק") וכן כבלים שיסייעו לכם להניע את הרכב, בעזרת מהשכן האדיב שלכם.

דרך אגב, אל תשכחו שמצבר הוא רכיב ברכב שנהוג להחליף. בד"כ פעם בכארבע שנים. לפעמים גם פחות. כדאי להיזכר מתי החלפתם אותו לאחרונה או לפחות לבדוק את תקינותו. אם אתם שמים לב שהרכב מניע בצורה אטית יותר או מקרטעת- זה לגמרי הזמן להחליף מצבר. רגע לפני שלא תניעו יותר – וזה בד"כ קורה בבקרים הלחוצים והקרים ביותר.
ואולי זה גם הזמן לבדוק את פוליסת ביטוח הרכב שלכם ואם היא כוללת שירותי דרך וגרירה. הסיכוי לבעיות בהנעה בבוקר הוא גבוה יותר בחורף. במקום להתחיל לחפש גרר או טכנאי נייד בגוגל בגלל פנצ'ר במהלך הדרך או נורת אזהרה שהחליטה להידלק דווקא בסערה (והן נוהגות לעשות זאת) תוכלו להיעזר בחברת הביטוח שלכם, לקצר תהליכים וגם להיות בטוחים בטיב ובאיכות השירות שתקבלו.
כמעט כל חברות הביטוח מציעות כהרחבה לפוליסת ביטוח מקיף או צד ג' לרכב את שירותי טכנאי רכב נייד וגרר ובתנאי הפוליסה קיימת התחייבות ברורה לטווח הזמן שאלו יגיעו עד אליכם ויסייעו לכם במשבר.
אם אתם בדיוק לקראת חידוש הביטוח, אתם כבר יודעים שבכמה קליקים תוכלו לקבל הצעה לביטוח מקיף לרכב ישירות למייל או בהודעה ולעבור על כל הפרטים והסעיפים בביתכם החמים. כדאי לוודא שאתם מתאימים את ביטוח הרכב שלכם לצרכים שלכם ולברר אודות השירותים והכיסויים שיעניקו לכם נהיגה בראש שקט, גם בחורף.
נהיגה נכונה בכביש רטוב
קודם כל, חשוב לזכור כי החורף הישראלי של השנים האחרונות מתאפיין גם בגשמים עזים במיוחד ובטווח קצר. שיטפונות והצפות הם מנת חלקנו החורפית, כך שגם לאחר שהכנתם, בדקתם, החלפתם ותיקנתם – לעיתים כדאי לחשוב פעמיים אם נסיעה היא הכרחית ולנסות לוותר על נהיגה בימים גשומים במיוחד ובעיקר במקומות הידועים כמועדים לפורענות בימים כאלה. אין לכם ברירה, אלא לצאת אל הכבישים? אספנו כמה טיפים חשובים לימים הגשומים:
אורות. החוק קובע כי בכל שנה בין ה-1 בנובמבר ועד ה-1 באפריל חובה להדליק אורות גם ביום ובכל נסיעה – גם בדרך עירונית. אל תשכחו להדליק אורות לא בגלל הקנס הפוטנציאלי, אלא בשביל הבטיחות שלכם ושל הנהגים הסובבים אתכם בכביש. פרט טריוויה בשבילכם: החוק נוגע למכוניות פרטיות בלבד, שכן על אופנועים, אוטובוסים, משאיות ומוניות להדליק אורות תמיד ובכל ימות ולילות השנה.
מהירות. הרשות לבטיחות בדרכים פועלת מזה תקופה ארוכה במסע הסברה להפחתת מהירות הנסיעה. זה נכון שמהירות אינה גורמת לתאונה, בוודאי בניגוד לאי ציות לתמרורים, אי מתן זכות קדימה וכדומה, אך מהירות היא מה שהופך התנגשות קלה לקשה. עוד בשיעורי פיזיקה למדתם: עוצמת הפגיעה של שני עצמים היא מכפלת המאסה שלהם ומהירות התנועה. ככל שמהירות התנועה של הרכב גבוהה יותר, הבלימה ארוכה יותר ועוצמת הפגיעה גדולה יותר. בעיקר בחורף, סעו קצת יותר לאט. והקפידו הקפדה יתרה על שמירת מרחק מהמכונית שלפניכם.
זהירות בסיבוב. החלקות ואובדן אחיזה בכביש היו בעבר חלק בלתי נפרד מנהיגה בכביש רטוב. היום, הרוב המוחלט של המכוניות בישראל מצוידות במערכות ABS ו- ESP. הראשונה למניעה של נעילת הגלגלים והחלקה בעת בלימה והשנייה היא בקרת אחיזה בפניות וסיבובים. ועדיין, איבוד אחיזה עלול לקרות והטיפ הטוב ביותר שתקבלו הוא לא לבצע תגובות קיצוניות וחדות כי הן בדיוק מה שיחמיר את המצב.
אוחזים בהגה. הנה עוד שיעור שאולי כבר הספקתם לשכוח: אחיזה נכונה ובטוחה של ההגה היא בשתי ידיים, בחלק העליון שלו. אם להשתמש במונחים משיעורי נהיגה –מסתכלים על ההגה כעל שעון מחוגים והידיים צריכות להיות מונחות במיקום השעות 10 ו-2. חלקכם אולי נוהגים עם יד אחת על השעה שש, כדאי לזנוח את ההרגל הזה ובעיקר בחורף.
שלוליות והצפות. נכנסתם עם הרכב לשלולית עמוקה? יכול להיות שתרגישו את ההגה זז לכם בידיים, שמרו עליו ישר, האטו ואחזו אותו בצורה יציבה. לאחר היציאה מהאזור הרטוב, וכשאתם מוודאים שבטוח לעשות זאת – כדאי ללחוץ על דוושת הבלם כמה פעמים ובעדינות, זאת כדי לסלק שאריות מים מהבלמים ולשמור על איכות הבלימה הבאה.
בשורה התחתונה: סעו בזהירות ועברו את החורף בשלום.
מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
איצקו
כתבה יפה וחשובה.
23:32 18.12.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר