כשהציונות הדתית הצילה את הליכוד מעצמו - סרוגים

כשהציונות הדתית הצילה את הליכוד מעצמו

בהפגנת הימין נגד הממשלה בתל אביב השבוע, סמוטריץ' הגיע במלוא גייסות הציונות הדתית שמילאו את המקום. אותו סמוטריץ' הוא זה שמנע ממשלת ימין עם עבאס ומנע את המבוכה בפניה ניצב בנט

כשהציונות הדתית הצילה את הליכוד מעצמו
  סמוטריץ' מצטלם עם מפגין בהפגנה בבימה

הרבה זעם ודם רע עבר בשנה האחרונה בין אנשי הכיפות הסרוגות לבין ציבור הבוחרים הימני – ליכודי – מסורתי.

זה התחיל כשבצלאל סמוטריץ' הציב רמזור אדום בוהק נגד הקמת ממשלה עם מנסור עבאס. לא עזר שגורמים בליכוד הובילו את מנסור עבאס אל הרב חיים דרוקמן בעצמו, גם לא המתקפה שספג סמוטריץ' מאנשי ליכוד ותומכי ליכוד שכינו אותו "כפוי טובה", בגלל שבלם את הקמת ממשלת נתניהו בתמיכת עבאס. האווירה הייתה קשה.

עוד באותו נושא

כלפון באולפן: "ההפגנה הייתה של מתגעגעי נתניהו"


139

לאחר מכן הגלגל התהפך, מרבית האש עברה אל נפתלי בנט על כך שהקים ממשלה עם השמאל ועם עבאס, בניגוד להבטחות שלו, שהעלו את חמת הזעם על הדתיים הלאומיים לרמת רתיחה. אפילו שרבים מהרותחים היו אנשי הציונות הדתית בעצמם.

אבל מה שקרה בהפגנה האחרונה בהבימה הוא מעניין. אם בהפגנה הקודמת, מובילי דעת קהל המזוהים עם הליכוד וליכודניקים – יצאו במאה קמ"ש על כך שלא היו חובשי כיפה בהפגנות, הפעם סמוטריץ' הציל להם את ההפגנה.

כפי שפרסמנו בסרוגים, סמוטריץ' נפגש עם פעילי ליכוד דוגמת אורלי לב, גיא לוי ואחרים ומיד פעל בשטח לגייס רבנים ולהוביל אוטובוסים של אנשי הציונות הדתית להפגה בתל אביב תחת הסיסמה שכתב: "ישראל המאמינה".

על פי העדויות סמוטריץ' התקבל כמו כוכב רוק בהפגנה. הוא רואה בעצמו כמוביל חיבור בין הציבור המסורתי לציבור הדתי הלאומי אותו הוא מוביל.

הפגנת הימין בבימה (צילום: איציק שאג)

היו אמנם מעט חרדים, חצי מזה ואולי אפילו פחות, (תלוי את מי שואלים), היו תומכי ליכוד. השאר היו אנשי ציונות דתית שהגיעו בהמוניהם, להפגנה. אורלי לב, זאת שצעקה וגידפה את משפחת פרקש ששכלה את בנה במלחמת לבנון השנייה בקיסריה, ספגה אש מאיציק זרקא, פעיל ליכוד נוסף; "ההפגנה הזאת היא של סמוטריץ' ושל בן גביר ושל הרבנים שהגיעו וכל הכבוד להם. לא אתם הבאתם את האנשים, מהליכוד הגיעו שלוש מאות אנשים בלחץ".

למחרת ההפגנה, שאלתי חבר כנסת מש"ס אם הוא היה בהפגנה אתמול. – "לא", הוא אמר לי. היה מישהו מש"ס?, ניסיתי – "לא יודע", השיב.  אתם מפקירים את הימין אמרתי לו. – "לא הזמינו אותנו", הוא אמר. איך תפילו ככה את הממשלה? התעניינתי, הרי גם את סמוטריץ' לא הזמנתם לישיבה המשותפת שלכם עם יהדות התורה. – "פעם הבאה נזמין", הוא אמר בלקוניות צינית. היה זה גפני שעל פי הפרסומים מנע מהשתתפותו של סמוטריץ' כשהציעו שם שיצטרף לדיון המשותף נגד המהלכים בסוגיית הדת והמדינה שמוביל השר כהנא.

בכל זאת רוצים בידול ולא רוצים שהוא יבוא לאסוף אחר מנדטים בקרב הציבור החרדי.

חילופי אליטות בישראל?

בפודקאסט "צוללים לישראליות", אמר לי יואב שורק, שכרגע מתרחשים חילופי אליטה בישראל, והממשלה הנוכחית היא שירת הברבור של האליטה הישנה.

בניגוד לתדמית השלילית שיש למילה אליטה – כי למילה הזו יש קונוטציה של התנשאות והתנתקות, היא מדברת בעיקר על שכבה חברתית שמובילה מהליכים, לרוב מעבר למספרה. האליטה המפורסמת הייתה של הקיבוצים בקום המדינה, אז הם תפסו מקום הרבה מעבר ליכולותיהם בקצונה הבכירה, בספרות, בתרבות ובפוליטיקה. כיום, מנתח שורק, הציונות הדתית בדרך לשם. גם אם חסרים לה עוד כלים. היא רואה את עצמה אחראית לשאר המדינה.

לכן היתה אכזבה כה גדולה מהציונות הדתית שלא מגיעה לכזו הפגנה וזה עבד, אפילו יותר מידי.

עוד בטרם הקמת הממשלה הציונות הדתית הייתה מפוצלת. עם הקמת הממשלה, בנט כהנא וחבריו הלכו יד ביד עם הציונות החילונית יחד עם מנסור עבאס, הדבר הזה הוביל לקרע נוסף, כאשר סמוטריץ' לוקח את הריבאונד מהציבור שהתאכזב ולא הלך אחרי בנט.

עוד באותו נושא

על חילופי האליטה בישראל: צוללים עם יואב שורק

תומכי נתניהו הבינו שכדי להציל את ההפגנה, כדאי לרתום את הציונות הדתית, אף שזו שבעה הפגנות, בעיקר לאחר מחאות ההתנתקות שיצרו שבר, אך למרות זאת היא הגיעה במלוא כוחה.

נתניהו מאז ומעולם נהנה משני העולמות, הוא אהב את הציונות הדתית לצידו, אך שהוא יכול לשלוט בה ובגובה הלהבות שהיא מכוונת אליו. אחד הבעיות שהיו עם בנט, זו העובדה שהוא תמיד אתגר אותו, הפעם נתניהו נהנה שבנט הלך צעד אחד רחוק מידי לרוב הציבור שלו, והוא וסמוטריץ' מגויסים יד ביד, לצרכיהם שהצטלבו.

סמוטריץ' רוצה לרכז סביבו את הציונות הדתית ולהיות המנהיג הבלתי מעורער שלה, הוא רוצה גם ברית עם המסורתיים, בעתיד יתגלע לו שם עימות עם הליכוד ועם ש"ס. נתניהו רוצה יחד איתו ללכד את המחנה ולהראות ש"ישראל המאמינה" מלוכד יחד, נגד ממשלת בנט לפיד.

לסמוטריץ' יש גם רצון בעתיד כשתהיינה בחירות לראות דיבידנדים בקרב הציבור המסורתי. על זה הוא יאבק בליכוד ובש"ס כאמור, בעתיד.

הציונות הדתית לא רק רואה את עצמה אחראית לשאר הציבור יש לה גם רצון חזק להביא את היכולות הללו לכס ראש הממשלה. בארבע מערכות הבחירות שהיו, היו הרבה מתמודדים מקרב הציונות הדתית במפלגות שונות ושני מתמודדים שכיוונו אל ראשות הממשלה. פייגלין ובנט, האחרון גם מימש את זה, בדרך מעוררת מחלוקת בלשון המעטה, גם בקרב הציבור שלו.

במקרה הזה ההפגנה הראשונה, שהייתה אכזבה קשה, מקרב תומכי נתניהו שהציונות הדתית נשארה מאחור, היא לקחה את הביקורת והסתערה קדימה ובכך בעצם הצילה את ההפגנה. סמוטריץ' הציל את הליכוד פעמיים. פעם ראשונה שמנע הקמת ממשלת ימין עם עבאס והפעם כשהוא מוביל את המחאה נגד שותפו לשעבר, ראש הממשלה נפתלי בנט.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
הליכוד משתמש בציונות הדתית
אזולאי | 09-12-2021 15:41
הליכוד יעלה לשלטון ,חלילה. הוא יזרוק את שטותריץ וחבריו ויקח את המפלגות החרדיות לקואליציה ושאר משרות רמות.
2
נתניהו אם יחזור...
כרגיל | 09-12-2021 19:10
נתניהו אם יחזור יילך עם השמאל והערבים וישליך את מפלגות הציונות הדתית והסרוגים כמו תמיד
אתה צודק...
נכון | 09-12-2021 21:25
אתה צודק זה הד.נ.א.של ביבי
3
הערבים מצילים את...
בר כוזיבה | 09-12-2021 19:29
הערבים מצילים את היהודים מעצמם. הימין והדתיים בחוץ. ממשלת השינוי מתקנת את קילקולי בנימין הלא כשיר.
4
כמה שטויות!! הרוב המוחלט...
אילן | 09-12-2021 20:48
כמה שטויות!! הרוב המוחלט גם הפעם וגם בהפגנה הקודמת היו אנשים מסורתיים. מבאר שבע יצאו שני אוטובוסים עם רוב מוחלט של אנשים שאינם שייכים לציונות הדתית
5
סרוגים אתם מוכיחים...
ציונות דתית זה ימינה | 09-12-2021 21:24
סרוגים אתם מוכיחים שאתם ממש שרוטים.תראו איך סמוטריץ עושה גם עליכם מניפולציות . זהו נחש ארסי אחרי שפירק את הציונות הדתית והשתלט עליה הוא ממשיך לכיוון הליכוד והמפלגות החרדיות .יגנוב וישבור להם את הבסיס שלהם . אבל אל דאגה ,תיכף כולם יתפקחו ויראו שהנפולאון הזה הזוי וחי באשליות . החרדלים צריכים לבחור להם מנהיג ראוי יותר ולא להסתפק במשטמת , כוחני וסטרוקים למיניהם
6
כמה התנשאות גועל...
מזרחי סרוג | 09-12-2021 22:08
כמה התנשאות גועל נפש
7
וואלה מעניין מה שאתה אומר
יאיר | 09-12-2021 22:10
בן דוד כבר פה?